Det handler om “Das Auto”. Som oprindeligt ikke var en Folkevogn.
Nu har folkevognskonglomeratet altid været temmeligt omdiskuteret på ViaRETRO (undtaget måske Porsche og Ducati – jo, Ducati: De er også en del af gruppen), så der skal nok være nogle af den hårde kerne, der vil benægte, at netop folkevogne er Das Auto. Og det viser sig, at de har ret!
Akja, tænk at være så store og stærke, og så alligevel snyde og bedrage. Men den såkaldte dieselgate viser sig såmænd at være en mindre ting, hvorimod dagens skandale handler om selve basis for folkevognens væren til. Deres identitet. Deres selvopfattelse. Selvhøjtidelighed baseret på et stjålet slogan? Det er faktisk morsomt, hvis ikke det var så pinligt. De burde skamme sig.
Det var nemlig Opel, der brugte sloganet med Kadett, der faktisk var en direkte konkurrent til Boblen, og formentligt målt på de fleste objektive kriterier også en bedre bil og dermed egentlig har fortjent titlen mere. Det har Opel nok udmærket været klar over, og så er sloganet jo meget passende. Opel var også beskedne nok til kun at lade det gælde den ene model, Kadett – ikke til at tvære sloganet ud over hele modelprogrammet. Selv de på den tid bestemt ikke ikke havde noget at skamme sig over.
Men det har VW. Igen. OK, den er en gammel afsløring, men dieselgate lykkedes jo også i nogle år. Jeg hører nu, at Folkevogn har droppet sloganet igen uden at erstatte det med et nyt, og det synes jeg siger ganske meget – sådan mellem linierne.
Når alt det er sagt, så vil jeg ikke undlade at fortælle, at jeg i ugens løb såde både et par lækre Folkevogne og Opeler, der endda snart komme til salg. Men min sympati ligger nu klart mest hos Opel: Den oprindelige “Das Auto”. Og det skal ikke være en diesel.
Har Maserati givet Volkswagen lov til at benytte modelnavnet Bora, eller har Volkswagen stjålet modelnavnet?
Endnu en skandale, @casper. Men Maserati var på det tidspunkt nok for meget i knæ til at kæmpe imod – eller måske har de ligefrem solgt navnet for en femmer.
Af ren og skær respekt for Maserati skal jeg derfor aldrig have en Folkevogn Bora…men det kommer nok ikke rigtigt bag på nogen.
Hele konseptet var jo tyv stjålet, fra Tatra V570, der vist også var stærkt indspireret af
en afgangs projekt fra en Tjekkisk ingeniør studerende.
https://drivemag.com/news/the-tatra-prototype-that-spawned-the-vw-beetle/
Mon ikke Opel Kadett B er den europæiske personbil, der kunne fås o flest varianter:
2 dørs sedan
4 dørs sedan
3 dørs Caravan
5 dørs Caravan
2 dørs fastback
4 dørs fastback
2 dørs Coupé version 1
2 dørs Coupe version 2 (med større vinduer)
Derudover var der varebilen.
Så 8 karrosser som kunne fås med forskellige motorstørrelser og udstyrspakker.
Så mon ikke der har været mere end 50 varianter at vælge imellem.
Og noget at holde styr på ved samlebåndet.
@kjeld-jensen, især den med en 2-dørs OG en 4-dørs stationcar har altid fascineret mig. Med lidt god vilje er den 2-dørs jo næsten (!) en shooting brake.
Men det med at holde styr på dem på samlebåndet må da være lykkedes meget godt, for en Kadetts pålidelighed har vist altid været en af dens stærke sider?
Ny og ny skandale; jeg ved nu snart ikke…?
Det er ved at være en del år siden, VW blev punket for “deres” Das Auto-slogan.
Men ingen tvivl om, at de tyv stjal det.
@claus ebbefeld..jeg stillede nu heller ikke spørgsmål ved, om Opel havde styr på produktionen. Jeg er blot imponeret over at de havde styr på det.
I tilbageblik kan det så undre, at vi herhjemme ikke flere Kadetter end VW’er. I alle henseender må det have været en bedre familiebil. Men måske pga prisen, som jeg ikke har her?
Das Auto…… Buick brugte allerede i 1959 samme slogan, man naturligvis på Engelsk :-)
Og en til