Register

twelve + sixteen =

A password will be e-mailed to you.

Nej, “Posche” laver ikke en ny 912 og Alfa Romeo heller ikke en “Alpheta”: Fake News er også over os i den klassiske bilverden.

Det med at Porsche skulle lancere en ny 912 i 2025 undrede mig, da netop dén Porsche fra midten af tresserne ville være en skæv model at genoplive: Den var oprindeligt helt åbenlyst blevet til som en billigmodel af 911’eren, og det er også sådan den huskes. Alle andre steder i verden lader den gængse model at være at genoplive de store navne, succeserne, legenderne (hvis man har nogle) og så videre – og en 912 er intet af det.

Dette er et ikon: 917. Men det er også et par numre højere end 912.

Ikke desto mindre faldt jeg over denne nyhed for et par uger siden, og kiggede nærmere på det. Jeg fandt endda et par Youtubevideoer, der gennemgik bilens design og hvordan det trak tråde tilbage til den oprindelige 911/912. Dog med det lille problem at det nye design ikke gav nogen mening.

Nostalgisk design – øhh, hvor?

Samt at der ved nærmere efterforskning var flere varianter af denne nye 2025 Porsche 912 i omløb. Og at de ikke så ens ud. Et check på Porsches officielle kanaler afslørede – ingenting?!? Hvilket var virkeligt underligt – og så alligevel ikke: Historierne om den nye 912 viste sig at være det pure opsind, åbenbart lanceret for nogle måneder siden – men med voldsom brug af et relativt nyt værktøj i klassikerverdenen, Kunstig Intelligens eller det man på engelsk kalder AI. Så voldsom, at man sågar kan finde en masse videoer af den nye 912 – som herunder:

En anden 912.

Ved nærmere eftersyn viser videoerne sig så at være uden bevægelige billeder, oplæst af en syntetisk lydende fortæller og i øvrigt fulde af ordflom, logiske fejl, stave- og udtalefejl (“from zero minus sixty” er en af de bedre)  og bare slet og ret sludder, der vidner om manglende viden om eller måske rette manglende forståelse af tingene. Og det er ganske enkelt fordi det hele er falsk fra ende til anden, genereret af noget såkaldt kunstig intelligens.

Da jeg første gang opdagede det tænkte jeg ærligt talt ikke videre over det, men slog det hen i kategorien “drengestreger”. Men i en Weekend Matiné for et par uger siden kom den utvivlsomt velmenende layouter så til at bruge et stillfoto af en Bentley, der også var AI-genereret, og det gav en masse kritik af ViaRETRO. Det irriterede mig selvfølgelig frygteligt, at vi selv var gået i fælden (det var jo bestemt ikke med vilje), og så kiggede jeg lidt mere på fænomenet –  der faktisk er langt værre end drengestreger.

Alfa Romeo kommer i 2025 med denne nye “Alphata”. Aaarh, eller gør de?

Det viser sig nemlig, at der er en hel del forholdvis nye kanaler på Youtube, der under troværdige overskrifter lancerer diverse nye udgaver af fordums modeller – såsom Porsche 912 men også den fantastisk overdesignede Alfa Romeo Alphata herover. Velvidende (i det omfang at noget AI kan “vide” noget?) at det ikke er sandt men simpelthen det pure opspind. Eller det som man på moderne dansk kalder “Fake News”.

For når der ikke står noget på Porsches egen hjemmeside om den nye 912, så er det ganske enkelt fordi der ikke kommer sådan en. I hvert fald ikke nu. Og, tør jeg sige det, den dag der vitterligt kommer en ny 912, så må det være fordi kusntig intelligens har overtaget Porsches produktplanlægningsafdeling.

Men nogle af tingene kan være svære at gennemskue, ikke mindst hvis man gerne vil tro på det. Men også fordi virkeligheden nogle gange er ligeså absurd – se lige herunder, hvordan der forleden blev lanceret en ny Porsche 914 til 350.000 Euro:

Er dette også AI? Nej, faktisk ikke: Denne 914 restomod findes og kan købes.

350.000 Euro for en Porsche 914? Alle alarmklokker ringer og siger det er vanvittigt dumme Fake News, ikke? Men nej: Ovenstående er en ægte kørende 914, en såkaldt restomod. Men vidste man ikke bedre, så kunne det efter min bedste overbevisning også være en drømmebil genereret af kunstig intelligens, der samler alt muligt nyt og gammelt, ægte og kunstigt, pænt og grimt – og så kommer der noget ud af det.

Jeg var ærligt alt chokeret – og det blev værre endnu: Pludselig så jeg en video med en vældigt pæn pige med mørkt hår med vind i, charmerende italiensk accent stå og præsentere en bil – i levende live. Og var totalt paf, da det gik op for mig, at hun også var kunstigt lavet. Altså HELT kunstigt, ikke halvt som mange andre italienske værter! Jeg var ærligt talt rystet. Altså, jeg kunne godt se, at der var noget galt – men det var alligevel overraskende godt lavet, og det virkelig skræmmende er vel, at det kun bliver bedre endnu.

Det forstærker problemet, når virkeligheden OGSÅ giver os noget, der er svært at tro på: Dette er en fælg på den nye Alpine, som jeg så i Bologna i weekenden. Jeg undrer mig over hvordan den er designet, for det kan simpelthen hverken være kunstig eller rigtig intelligens.

Problemet er selvfølgelig, at det indhold jeg her nævner er hundrede procent opspind. Og hvis dén slags ikke er til at kende fra den ægte vare, så ser det jo sort ud. Jeg kan endda leve med at de præsenterer nye modeller, der aldrig kommer til at findes – men skridtet derfra til eksempelsvis aldrig tidligere kendte prototyper, der på mystisk vis pludselig dukker op er jo ikke ret stort. Og det lader til at problemet bliver hastigt større: Youtube hjælper åbenbart den slags fake stof på vej med gode søgeunderstøtninger, da det jo er gode nyhedshistorier – altså en sensationel nyhed, som man eksempelvis ikke kan høre på de store etablerede kanaler endsige fabrikkens egne? Yes, det er for godt til at være sandt. Og er faktisk slet, slet ikke godt i det hele taget.

Havde du aldrig hørt om denne meget tidlige “Pagani”? Godt. Gid du aldrig må høre om den igen, for det er også Fake News. Jeg går ud fra, at det desværre er det samme med damen.

Kan man gøre noget ved det? Godt spørgsmål: De videoer jeg har fundet har jeg rapporteret til Youtube som “misinformation”, for det er det jo helt objektivt. Det kræver kun et par klik af seeren – men en hel del mere af Youtube, selvfølgelig. Om de gør noget ved det er et godt spørgsmål, for jeg har endnu ikke set nogen konsekvens af mine indrapporteringer, og når hele deres forretningsmodel hviler på at seeren bare skal blive hængende længst muligt på billigst mulige videoer, så er AI jo i virkeligheden (absurd ordvalg!) Gefundenes Fressen for Youtube – og jeg er bange for, at vi kan se frem til mange flere meget overraskende nyheder.

Men begå ikke samme fejl som jeg og tro det er drengestreger, for det er noget værre end det.

16 kommentarer

  1. Soren W

    Ja det bliver efterhånden svært. Et godt hint på første billede kunne være når det er stavet POSCHE..? Og så når fælgene er virkelig mislykkede. Men når man ikke længere kan stole på en kvinde i leopard, hvor er vi så henne?
    Er bange for at Margot Robbie så heller ikke er Bond-babe i den næste James Bond film?

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    Ja, den stavefejl undrer mig faktisk såre, @soren-w men antyder måske at den der kunstige intelligens er en anden type intelligens end den menneskelige: Den kræver åbenbart ikke nogen forståelse for kontekst. Eller er den i virkeligheden så menneskelig, at den også laver fejl? Dét ville være et interessant paradoks!

    Svar
  3. Lars D

    Jeg har set det komme snigende Claus. Du ER ved at blive Grumpy old man. Når man har arbejdet i arkitektbranchen er man da vant til kopier og fake news. I hundreder år har mindre talentfulde arkitekter kopieret mestrene og endda ofte brugt egne navne. Da jeg var unge kunne jeg da tegne huse i fem forskellige stilarter eller kendte arkitekters streg, Det er bare det der nu sker i bildesign, de unge designspirer keder sig og sætter den kunstige intelligens på spil. så lidt AI generet internet sjov bør man tolerere, det kan ikke stoppes og hvad gør det?
    Posche uden r mener jeg at have læst er et amerikansk restomod firma der netop ikke tør bruge det rigtige navn på deres modeller.
    912 er da en fin bil ingen grund til at udskamme den, siges endda at køre bedre end en 6er, men har aldrig prøvet en. Er der ikke kun 20 hk forskel og en del kg.

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Jeg mener bestemt ikke det er det samme, @lars-d: Du ville vel aldrig påstå, at din streg var en af mestrenes? Det er jo kernen i historien om den nye 912 – at det er en Porsche. I stedet er det fake news, misinformation og simpelthen forurening af vores bilsind.

    At det er dårligt “design” er en anden ting. Den med “Posche”, der ikke tør bruge navnet Porsche lyder lidt langt ude – men det er et ægte fakta (mennesketjekket!), at selv verdens nok stærkeste restomod-firma, Singer, specifikt understreger, at der ikke findes sådan noget som en “Singer-Porsche”. Men kun en Porsche, restaureret af Singer.

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    Jeg udskammer i øvrigt ikke 912, der muligvis kører bedre end en 911, ja – det siger alle dem der har en 912 i hvert fald :-). Og den solgte jo godt i de første år – 30.000 biler i alt mod 80.000 911’ere af F-generationen. Selvom der var fyrre hestekræfter til forskel – mindst.

    Men det giver bare ikke meget mening at genoplive en model, der er ment som og efterfølgende også husket som en spareudgave af 911’eren. Porsche er mestre i at maksimere indtjeningen på diverse specialmodeller mod en merpris, og dét her vil nærmest være den modsatte retning.

    Svar
  6. jewer

    En i mine ører meget væsentlig forskel på en 911 og en 912 er da de to cylindre ekstra i 911 – med deraf følgende MEGET bedre motorlyd.

    Svar
  7. jakob356

    Klinger lidt hult, når ViaRetro selv brugte en fake AI illustration af et eller andet Bentleylignende lige forleden.

    De fake ny-retro-model-youtube-videoer er der for stort set ALLE biler, man nogensinde kan komme i tanke om, selv på Morris Marina og Ford T…

    De er kun irriterende, når dumme ikke-robotter viderebringer dem, hvor man ellers færdes, som fx i mærkeklubsforummer.

    Svar
  8. Njal

    Jeres stavekontrol er helt tosset med at understrege alle ord som forkert stavet, eller brugt, i den forkerte sammenhæng. Måske i skulle gøre noget ved det, i stedet for at kritisere andre for at gøre det forkert, de har gjort.
    Kan det ikke være ligemeget om der kommer eller ikke kommer, en ny 2025 udgave af den klassiske 912 eller Alfaen.?? Om det er Fake eller ej??

    Svar
  9. Claus Ebberfeld

    @jakob356, jeg har jo sagt undskyld på redaktionens vegne, ikke også. Nu har jeg også taget det ned. Det var en fejl. Undskyld, undskyld, undskyld.

    Men det illusterer jo stadig en del af problemet: Den kære layouter faldt for billedet, brugte det – og nogle læsere fanger at det er uægte, andre ikke.

    @njal. Mette Frederiksen er død. Hun var tidligere en mand. Og hun er i øvrigt lige for nylig (før sin død) konverteret til islam.

    Er det ligemeget at det er Fake News?

    Eller – vent lige – er der måske noget om det? Bare noget af det? Hmm. Jeg kunne heldigvis ikke finde nogle illustrationer af det, men måske Kunstig Intelligens kan lave nogle.

    Svar
  10. Claus Ebberfeld

    @jakob356, jeg kom til at tænke på. Var det nu også en fake AI-illustration eller en ægte AI-illustration? Ja, det morede jeg mig lige lidt over :-).

    Undskyld igen, jeg finder selv ud.

    Svar
  11. Njal

    @ce Jeg troede at ViaRETRO handler om klassiske biler og nydelsen herved.
    Ikke moderne gak, ingen kan gøre noget ved.
    Der sidder nok nogle rund om ude i verden, der gerne vil pryde eller påvirke bilbranchen med deres ideer. (om ikke, så biltosser).
    Og der er AI og computere jo almindelig værktøj til hjælpebrug. Ligesom stavekontrol, og din smarttelefon er et hjælpeværktøj til at gøre din hverdag lettere.
    Angående fake news har det jo altid eksisteret, førhen kaldte vi den slags for at lyve eller at gå med en løgn.
    Nu publiceres den…

    Svar
  12. Lars D

    Jeg undskylder for min uvidenhed. Jeg sammenlignede en 912 med 1582 cm2 og 90 hk og 122 nm med 911 T med 1991 cm2 og 110 hk og 157nm. Begge fra 1968 iflg mit Porsche typenatlas. Det er vel ret beset kun sølle 20hk. 912 vejede 970 kg og 911 vejede 1080 kg så det var vel ikke så gal en sammenligning. De 130 hk var der i andre udgaver.
    Jeg tager gerne en 912 targa med metal på instrumentbrædtet den er da cool.

    Svar
  13. Claus Ebberfeld

    Det gør det jo også, @njal – helt enig. Og hvis jeg ville have en LETTERE hverdag, så ville jeg ikke beskæftige mig med gamle biler, men med nye biler. Men jeg vil have en BEDRE hverdag – så derfor de gamle :-).

    @lars-d, så forstår jeg: Jeg tænkte selvfølgelig på den oprindelige 911 mod den oprindelige 912. Men med T’eren har du fat i et andet modelnavn, som Porsche næppe vil tage op igen – den er jo billigudgaven af 911. Som året efter (mener jeg?) havde afløst 912’eren.

    Men jo, mellem den ene og den anden billigmodel er der ikke så stor forskel, det er sandt. Bortset fra, som @jewer skriver, lyden: Men den er for mig altså også en mægtig stor del af 911-oplevelsen.

    Svar
  14. Lars D

    @Claus iflg min typebog kørte 912 til maj 1969 medens T modellen kom i 1968. Sjovt at se der kun var 6000 DM forskel på T og S modellen dengang. Fra 19.000 til 25.000. Jeg tænker prisforskellen i dag sikkert er over en halv million kr men alt er jo relativt. Folk kunne også vælge den kraftigere E model for 2000 DM mere. Hvem købte så egentligt en T model?

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.