Register

eight − two =

A password will be e-mailed to you.

En Supra med svigermorbagsæde! Hvad er der lige IKKE at kunne lide?

Vi har seks cylindre, træ, gennemgående brune toner i interiøret – og så er bilen en tidlig forgænger for en af de helt store klassikere i bilhistorien. I hvert fald i kapitlet om Japan: Toyota Supra. Men ikke mindst er der en legesyg jongleren rundt imellem forskellige bilkoncepter, hvorved designerne endte – ingen steder! Og sikkert derfor forblev Toyota CAL-1 fra 1977 en enlig svale.

1997 på Tokyo Motorshow: Toyota CAL-1

At den alligevel varslede sommer kunne de positive iblandt os påstå skyldes, at denne prototype havde en front, der gik lidt forud for den senere serieproducerede Supra, der bare ikke var gået i produktion endnu. Prototypen var baseret på en Celica, og i virkeligheden var dens 2,6-liters rækkesekser nok det mindst interessante af det hele – ja, det spændende nye var faktisk i den modsatte ende.

Var det en pick-up? Var det en bil for folk med trælse svingermødre? Nok begge dele: I halvfjerdserne åbnede Toyota deres første designstudio i Californien, og bilen her var deres værk. Ligesom de serieproducerede Supra og Celica. Dejlige biler i øvrigt, og bestemt heller ikke skæve designs i sig selv – som sagt åbnede de nye kapitler i japansk bilhistorie og i øvrigt også nye markeder som sådan.

They got it!

Det gjorde CAL-1 ikke og det var næppe heller meningen: Men den fik vakt opsigt med sin egenrådige hæk. Man kan kalde den maltrakteret eller magnifique men sandheden ligger nok midt imellem: Designerne havde røget noget af den helt gode tobak og var kommet op med en pickup apteret med lækkert træ på et nærmest skibslignende agterdæk, der kunne åbnes til det der må have været et af bilverdenens sidste svigermorbagsæder.

Fremragende idé! Stort soltag dertil, så svigermor kunne råbe ned til chaufføren. Der i øvrigt sad i højre side, da bilen åbenbart var baseret på en japansk hjemmemarkedsbil. Derfor også de cool fremskudte japanske hjemmemarkedssidespejle. Den tofarvede lakering er måske knap så vellykket ligesom de guldfarvede fælge er meget mindre eventyrlige end hvad japanerne eller kunne byde på i 1977. Eller er det bare mig, der er kræsen?

Lige meget, dog: Toyota CAL-1 blev vist i Tokyo i 1977 og igen i Chicago året efter, og det var det: Den sjove tobak var sluppet op eller ikke til rådighed for bestyrelsen, så CAL-1 blev aldrig til mere end en prototype, hvormed jeg ikke kan få een alligevel. Faktisk var både Celica og Supra også mere vellykkede som komplette biler betragtet, og de er både til at få – og ikke engang ukristeligt dyre.

Celica Supra i de rigtige farver er funky klassikere i dag næsten halvtreds år senere.

Eller…der er faktisk en anden mulighed også, hvis man tænker lidt kreativt og bare er helt vildt forelsket i CAL-1’s fremtoning. Og dens halvfjerdserlook. Samt gerne vil have en japaner. Alternativet er ganske vist ikke fra Toyota, har heller ikke seks cylindre eller svigermorbagsæde. Til gengæld har den firehjulstræk og er i det hele taget nok en bedre pickup også: Subaru Brat. Hvis man ser sig får kan de endda fås i lækre farver med endnu bedre stafferinger – og guldfælgene kan man så selv tilføje efter egen smag. Der mangler faktisk kun træ – men ellers bytter jeg faktisk gerne en uopnåelig CAL-1 mod en meget anvendelig og ikke så meget mindre funky Subaru Brat. Jatak herfra!

9 kommentarer

  1. Holm

    Spændende billeder fra udkanten af det ordinære. Jeg tog nok også en Brat hvis det var. Men skal først lige komme mig over de trælse svingermødre :-)

    Svar
  2. Njal

    Det meget smart med det lille glasvindue der lukkes op, så svigermor ikke får fluer og andet skidt i håret under kørsel.
    Ydermere kan rælingen rundt bruges til fastspænding.
    Jeg syntes egentlig det er en sjov bil. Men celicaen er nok den jeg fortrækker som familiebil i stedet for. Selvom den ikke har indstigning med dør bagtil.

    Svar
  3. Claus Ebberfeld

    Dén detalje er nemlig ren luksus, @njal. Og i Californien kunne et svigermorbagsæde måske endda bruges det meste af året!

    Men helt enig: Hvis jeg skal være ærlig foretrækker jeg Celicaen frem for både CAL-1 og Subaru Brat. Omend den lille Subaru dog kan et-eller-andet.

    Svar
  4. Svend Carstensen

    Ideen blev taget op af SKoda i midten af 1990’erne, hvor fabrikken præsentertede Felicia Fun, der var en Felicia pickup med forskydelig bagvæg i førerhuset med tilhørende bagsæde. På billedet man ser hvordan.

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    Nemlig, @giraf37! Lidt samme idé, bare ikke designet eller udført i Californien og derfor mere praktisk. Jeg kan huske jeg engang (for mange år siden, da den var noget nyere…) mødte en bilfotograf, der kørte i sådan en Felicia Fun, fordi han dermed havde en høj platform til rådighed for sit kamera samt en ideel bil til følgeskud, hvor han så sad eller stod på ladet.

    Svar
  6. Tony Wawryk

    A Skoda Felicia Fun is on offer at the NEC Classic auction this weekend – offered without reserve. The yellow exterior I like (surprise!) and also the yellow dials, but the rest, not so much. Will take a closer look at it on Saturday.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.