• Peter Dyrelund ændrede deres profilbillede 2 dage, 23 timer siden

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 533 Messetid: Vi flokkes til Mekka eller lige […] Vis

    @Sander

    Nyheden fra 2023 om kørekort med kode 78, så man ikke må køre biler med manuelt gear, er allerede historie.

    Se nyheden her om, hvordan det foregår i dag:

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/nye-regler-nu-kan-du-tage-koerekort-med-automatgear-og-alligevel-koere-med-manuelt

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Bilmesse i Bologna: Fuld gas på inspiration Jeg hørte at Auto e Moto-messen […] Vis

    Claus, her er da fantastisk mange billeder allerede, så du skal slet ikke undskylde og fortælle, at der måske kommer nogle flere senere.

    Du skriver, at det er den andenstørste klassikermesse i Europa.

    Men hvad mener du med “største”? Antal kvadratmeter, antal biler eller antal besøgende?

    Og hvilken er så den “største”?

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Ingen snyd på Goodwood! Verdens Bedste […] Vis

    @ce

    Fint.

    Men jeg syntes ikke helt, at det fremgik af indlægget, om du syntes, at det f.eks. var “snyd” med en A35 med 135 hk, når den kun havde 80 hk dengang i 50’erne.

    Men vi er i øvrigt helt enige.

    Jeg nyder også arrangementet – og især, at når det er disse gamle biler, så kan man virkelig se, at de “kører”, og at chauffø…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Ingen snyd på Goodwood! Verdens Bedste […] Vis

    @ce
    Jeg kan ikke rigtigt fra artiklens tekst finde ud af, om du synes, at det er ok, som situationen er i dag? Altså om det er ok, at f.eks. en Austin A35 deltager med 135 hk (men ikke 160 hk), selv om den i tidernes morgen næppe have over 80 hk?

    Martin Borch-Christenen fortæller, at den TVR, der vandt et race, kører med skivebremser bag, og…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Det skarpe hjørne: 200.000 km og tæller stadig Jeg har aldrig slidt en motor op. […] Vis

    @ce
    Du finder ikke nogen anden, ældre bil end din E30, der er ligeså brugbar hele året som en E30, samtidig rar at køre i – OG hvor reservedelssituationen er uproblematisk.

    Jeg kører i min Alfasud 1982 næsten hele året. Kun de værste vintermåneder får den pause i garagen. Her er reservedelssituationen dog ikke så god som med en E30.

    Je…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Futuristisk fredag: Hvad bliver kommende klassikere? Hvor ville det være skønt at k […] Vis

    Enig i, at en Berlingo faktisk vil blive en klassiker – fordi den kunne noget særligt/anderledes, allerede da den var ny (i modsætning til Ford Fusion eller Ford Orion).

    Den gav helt vildt god plads i en billig bil. Ja, og vi drillede, hvis der var en mandlig chauffør, som var “under tøflen”. Men den skal nok blive en klassiker, som vi glæ…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Futuristisk fredag: Hvad bliver kommende klassikere? Hvor ville det være skønt at k […] Vis

    @claus-eberfeldt
    Hov, hov. Du skriver, at en Twingo allerede er en klassiker, blot fordi den er fra 1993.

    Men hvis du mener, at det alene er et alderskriterie at være/blive en klassiker (måske 25 eller 30 år), så behøver vi slet ikke dette her indlæg, for så er der ikke noget at diskutere.

    Jeg troede, at du mente, om modellerne bliver…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Fortiden er relevant, men man skal lige forstå den rigtigt. I serien “ViaRETROs råd til bilproducenter” yder vi denne godt stærkt påkrævet konsulenthjælp til Citroën og Masera […] Vis

    @ce, du har også ret i, at det er helt vanvittigt med de mange kræfter i de moderne supersportsvogne. De kan slet udnyttes på forsvarlig vis på offentlig vej. Og det er kun et fåtal, der kommer på bane.

    Toyota GR86 med manuelt gear og 234 suge-hk gav nok det bredeste smil bag rattet, og den blev da også i Evo’s bedømmelse placeret som nummer…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Fortiden er relevant, men man skal lige forstå den rigtigt. I serien “ViaRETROs råd til bilproducenter” yder vi denne godt stærkt påkrævet konsulenthjælp til Citroën og Masera […] Vis

    @ce, du har helt ret i, at MC20 er en smule “for pæn”.

    Og du har også helt ret i, at der ikke er nogen, der kan mærke forskel på 621 eller 630 hk – eller 700 for den sags skyld. Men jeg ved af erfaring (har stået bag Bil Revyen siden 1985 og Årets Biler siden 1998), at disse “fejlagtige” oplysninger kan give anledning til mange disku…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Fortiden er relevant, men man skal lige forstå den rigtigt. I serien “ViaRETROs råd til bilproducenter” yder vi denne godt stærkt påkrævet konsulenthjælp til Citroën og Masera […] Vis

    Maserati MC20 vandt faktisk Evo’s Car of the Year. Se:

    Og så skal jeg lige påpege, at de her i artiklen nævnte 621 hk reelt er engelske hp. Den officielle opgivelse i “EU-hk” er 630 hk.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    Hej @Henrik

    Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål.

    Men spørgsmålet har jo ikke noget med afgifter på veteranbiler at gøre, så jeg foreslår, at du laver en ny tråd med dit spørgsmål, da der så kommer en ny “Nyeste kommentar” med en mere sigende titel til dit spørgsmål, hvor folk, der måtte vide det, så kan gå ind og svare.

    I gamle…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    @Henrik Skov

    Man får ikke registreringsafgift retur for veteranbiler.

    Så du afmelder den bare ved at gå til en synshal eller anden nummerpladeoperatør, hvor du skal aflevere nummerpladerne. Så får du den resterende vægtafgift og forsikring tilbage efter nogle uger.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    @Mogens

    Det er ok. Det er jo en hvidpladebil, så du må ikke være skuffet over afgiften.

    Bilen er godt nok veteran, men det betyder blot, at der skal betales den laveste afgift af de to beregnede værdier: Dels på basis af aktuel dansk handelspris – og dels på basis af nyprisen.

    Og for din gav det den laveste afgift at tage tallet, der s…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    @Mogens
    Du kommer til at give os nogle flere oplysninger om, hvilke værdier Motorstyrelsen har anvendt.

    Hvad er bilens afgiftspligtige værdi sat til?
    Hvad er bilens oprindelige handelspris sat til?
    Hvad er bilens nuværende handelspris sat til?

    Jeg vil først kunne se på det efter jul.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    Jeg skal ikke have gættet på priser på veteranbiler. Det er jo standen, som er helt afgørende. En bil kan se fin ud på overfladen, men reelt være temmelig dårlig og kræve mange småreparationer, inden den er helt på toppen. Og så er der eksemplarer, som er fuldstændigt sunde.

    Men efter som der jo ikke er nogen betydende afgift i en dansk bil,…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    Ja, nu gik jeg op til det første indlæg med tabellen, og her kan man se, at når nyprisen var de 38k, så vil afgiften blive cirka 3.300 kr.

    Så jeg har ikke overdrevet, da jeg skrev, at afgiften er mindre end et sæt dæk. Du kan faktisk ikke engang få to dæk til bilen for det samme som afgiften.

    Bilen er født med 6.00-13 dæk, og ét BF Goodrich…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    Hos Motorstyrelsen har de alle de gamle anmeldte standardpriser i mapper – så det finder de ud af, hvis bilen i tidernes morgen blev importeret via en officiel dansk importør.

    Vi andre er henvist til at kigge i gamle årbøger (f.eks. Bil-Revyen) eller i FDM’s Motor (komplette prislister tre gange om året i bladet).

    Sunbeam Alpine kostede 38.5…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    Ja, @claus.

    Vi er jo helt enige :-) Man skal finde SALGSprisen i sin tid – uden afgifter. Men altså med fortjeneste hos både fabrikant, importør og forhandler.

    Men når den pågældende variant af bilmodellen aldrig har kunnet købes i Danmark, må SKAT jo finde en “salgspris” (afgiftspligtig værdi) på anden måde. Jeg ved ikke, hvordan de…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    Ja @Søren, der burde selvfølgelig være benyttet den italienske pris uden afgift (både registreringsafgift og italiensk moms skal trækkes ud, og så skal der tillægges dansk moms).

    Ved en ny lovændring (ved ikke hvor langt den er i systemet) skal SKAT (Motorstyrelsen) partshøre ejeren om den påtænkte afgift, og så må ejeren jo komme med indsigel…[Læs mere]

  • Hent mere