Register

twelve + 13 =

A password will be e-mailed to you.

Jeg har aldrig slidt en motor op. Men er jeg på vej til det?

På den sidste feriedag i går rundede tælleren de 200.000 km i Alpinaen. Dermed har jeg kørt over en trediedel af dens totalt kørte kilometer – foreløbigt. For jeg kører jo stadig. Så vidt jeg husker har jeg kun kørt flere kilometer i mere moderne pendlerbiler – cirka 80-90.000, så vidt jeg husker. Med mere vedligehold og flere problemer i de modernere, interessant nok. OG mindre køreglæde.

Jeg er på en måde tilbage hvor jeg startede, kan man sige – med idealet om aldrig at køre andet end klassisk bil. Intet under, at jeg er en happy bunny, som man siger. Især ikke, fordi svaret på spørgsmålet er nej: Det virker bestemt ikke som om Alpinaens musikalske motor er ved at blive træt af at spille med mig. Den bruger ingen olie, ingen vand og lyder og arbejder nok nærmest bedre end på de første ture.  Men skulle det værste ske, så er det nok heller intet problem: Jeg har fået renoveret motorer på andre klassikere før, og den her er jo ingen ultraeksotiker heller.

Intet holder evigt. Udover kærligheden, måske.

Faktisk sidder jeg kun tilbage med spørgsmålet om hvad den egentlig kunne erstattes med, og min klare fornemmelse er, at kun noget lidt nyere ville kunne gøre Alpinaes job bedre. Alfa Romeo 164 V6 vil være mere stille på de lange ture. En Mercedes-Benz W124 coupé er smukkere – mens stationcarudgaven af samme er mere praktisk. En Lexus LS400 vil køre bedre end begge. Og så videre: Det er ikke helt tilfældigt at den sidste omtalte ferieflirt var en SLK: Den er ovenikøbet åben.

Problemet er, at jeg har lyst til noget ældre – ikke nyere. Og det er her det bliver svært. Jeg har tænkt en del over det i ferien, men i går havde jeg et lyst øjeblik: Jeg tror jeg tager til København den 7. september og kigger på Luftgegühlt. Mon ikke dér er noget?

7. september er der Luftgegühlttræf i København. Hvis man skulle hænde at interessere sig for Porsche, så kunne det være noget.

7. september er der Luftgegühlt træf i København. Hvis man skulle hænde at interessere sig for Porsche, så kunne det være noget.

14 kommentarer

  1. AlfaHahn

    Det bliver ihverfald et nemmere valg på Luftgegühlt, 356 eller 911 :-)

    Svar
  2. Michael Madirazza

    Jeg tvivler… Jeg har som bekendt en Porsche 911 fra 1977, og den har sin charme… Men som hverdagsbil, vil jeg til enhver tid vælge en e30.

    Jeg har lige fået min e28, bygget i 12/1981, og det er imponerende hvor hverdagsduelig den er, jeg er meget tilfreds :-)

    Men der er vist ingen grund til at skifte en fin e30 for en e28, kun hvis man har brug for de ekstra døre og plads…

    /Madirazza

    Svar
  3. Lohmann

    Husker jeg forkert eller har du ikke slidt mindst en Triumph motor op?
    Kærligheden til Alpinen til trods, så lyder det til, at der er ved at komme uro i jernet igen.
    Den anden dag drømte du om at køre åben på romantiske veje. Og Maserati er også tit i drømmene, så her er kombinationen: https://m.facebook.com/marketplace/item/1005068130966123/?ref=search
    Spørgsmålet er så om du er modig nok til Biturbo, selvom den har manuelt gear denne gang 😊

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    @alfahahn, tjah, sådan tænkte jeg også, men det viser sig, at Luftgekühltarrangørerne også har åbnet for de vandkølede. Nej, det giver ingen mening i forhold til navnet men det øger udbuddet jævnfør mine kriterier med 924, 944 og 928. 356 bliver det ikke til mig – prisen er een ting!

    @michael-madirazza, det er et godt indspark, for jeg har netop affødt af stimen af 5-serier som Weekend Matinéerne er inde i tænkt meget på denne, både E12 men ikke mindst E28. Nu kan jeg egentlig godt se at du har ret: Hvorfor skulle jeg egentlig det?

    @lohmann, god pointe: Jeg var faktisk bekendt at skrive det, men det var aldrig rigtigt slid – det var motorskader på racer-Spitfiren, affødt af oliemangel i den lange venstre på Padborg Park. GT6-motoren fik jeg ganske rigtigt renoveret pga slid – men den var slidt da jeg købte den, så det var teknisk set heller ikke mig.

    Biturbo har jeg aldrig drømt om som Cabriolet, så det giver helt sig selv. Den anden derimod – uhauha med de farver! Den har dog været til salg i ti uger, så den er åbenbart ikke Ugens Fund.

    Svar
  5. Tony Wawryk

    I think the answer to your question, Claus, is a Porsche 944 S2, with 3-litre engine giving you plenty of performance, yet is still practical for long trips. And good ones are still available for reasonable money.

    Svar
  6. Claus Ebberfeld

    I know that makes totally sense, @tony-wawryk. But so does my longing for an engine with sound and melody (In my world…) – and the 944 doesn’t have that, no matter what variant. Which is a great shame.

    Svar
  7. HC

    924S kunne være den rigtige til hverdagsbrug, og når de gode eksemplerne er til salg i DK virker det som om prisen er som en alm 924 selvom motor er en helt anden. Og de senere er også helgalvaniseret ift. De tidlige alm 924.

    Svar
  8. Skaanning

    Måske tiden er kommet til at prøve noget lidt eksotisk. Slet ikke så farligt som en Biturbo, men måske heller ikke så klippefast som en tysk bil.
    Jeg tænker på en senere CX eller en serie 1 XM 3.0. Det kan tænkes, at du må til Tyskland efter en, men under alle omstændigheder er prisen så lav (selv for en god bil), at du vil have råd til at sende bilen til en specialist og få alt gennemgået og fikset.
    Nuvel, en serie 2 CX er ikke helt så flot som serie 1, men den er stadig et særegent rumskib. Og meget bedre skruet sammen end 1’eren, siger min ven, som er citroen-mekaniker.
    XM er lige så fed, og hvis der ellers ikke er rust, og man holder sig til 12v motoren, skulle en velholdt bil være på niveau med Xantia i forhold til stabilitet, holdbarhed og drift.
    Jo, en Citroen er nok lidt et wild card, men både CX og XM er SÆRLIGE biler. Et bevidst valg. Og det kan jeg lide!

    Svar
  9. Claus Ebberfeld

    @stefan, Starion kunne jeg også godt se mig selv i – den rigtige farve, og så videre. Men der hører jeg desværre, at reservedele kan være et problem. Celica Supra skulle (?) være bedre. OG: Den lyder meget bedre med sine seks cylindre.

    Men har du tænkt over, at ingen af dem er rigtigt ældre end min Alpina?

    Det er en CX (af den slags, som jeg gerne vil have) derimod, @skaanning: Chromkofangere SKAL det være! Men uanset hvad jeg siger og mener, så tænker jeg at Citroën CX giver dem der arbejder med firmabiler sure opstød? Bare en fornemmelse…

    …og XM er jeg helt med på: Nøj, jeg synes det er en flot vogn. Og normalt holder jeg mig til cirka 130 km/t på Autobahn, men jeg tænker en XM vil hæve gennemsnitsfarten. Men sportsligt gen har den jo ikke. Er det et krav? Mjah, næh, måske ikke.

    Der er meget at tænke over.

    Svar
  10. stefan

    @ce
    Det er jo stor ros til E30. Den fremstår jo som en meget mere moderne bil. Du kunne også køre 560SEC, selvom den jo minder ret meget om din tidligere vogn..

    Svar
  11. Peter Dyrelund

    @ce
    Du finder ikke nogen anden, ældre bil end din E30, der er ligeså brugbar hele året som en E30, samtidig rar at køre i – OG hvor reservedelssituationen er uproblematisk.

    Jeg kører i min Alfasud 1982 næsten hele året. Kun de værste vintermåneder får den pause i garagen. Her er reservedelssituationen dog ikke så god som med en E30.

    Jeg har i juni været i Dolomitterne (3.700 km i alt) på en arrangeret tur (www.delightfuldriving.com), hvor vi kørte i knapt tre dage på de mest spændende bjergveje. Og på vej frem og tilbage besøgte jeg ni museer (der kommer artikel i FDM’s MotorClassic). Det klarede Alfasud’en fint, og man får mange thumbs up i en sådan gammel bil.

    Og jeg er lige kommet hjem fra tur til landstræf ved Egersund i den norske Alfa-klub. Her kørte vi også ture på de snævreste og stejlest veje – og dertil en banedag på racerbanen Motorcenter Norway. Det er sjovt i en ældre bil.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.