-
westmus commented on the post, Gives væk til under-30-årig: Genialt! 3 år, 10 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post I klassikerkredse taler vi ofte om, hvordan vi sikrer interessen fra den næste generation. Måske ved at give en bil væk til en værdig modtager? Det er der i hvert fald en dri […] VisEbberfeld , tålmodighed er en dyd når vi snakker projekter. Det handler ikke altid om at blive færdig, men om drømme og skaberglæde. Nogle har så bare ikke det drive der skal til for at virkeliggøre tingene, andre er simpelthen tids-optimister. Den slags mennesker har en hjerne der ikke operere ikke med det faktum at døgnet kun har 24 timer.
-
westmus commented on the post, Gives væk til under-30-årig: Genialt! 3 år, 10 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post I klassikerkredse taler vi ofte om, hvordan vi sikrer interessen fra den næste generation. Måske ved at give en bil væk til en værdig modtager? Det er der i hvert fald en dri […] Vis@Ebberfeld det mindes jeg bare ikke der blev skrevet noget om, selv om der blev efterspurgt til en “afslutning” i kommentarerne. Men heldigvis ender masser af projekter med rent faktisk at blive færdige, ellers havde der dag ikke været ret mange klassiskere tilbage på vejene.
For nogle er det jo nærmest den sjoveste del ved at eje en gammel bil…[Læs mere] -
westmus commented on the post, Weekend Matiné Nr. 413 3 år, 11 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post “If you take away Eau Rouge, you take away the reason why I do this”, sagde Ayrton Senna. Spa-Francorchamps er min yndlingsracerbane. Altså som tilskuer, for jeg har aldrig kørt det & […] Vis@Bisgaard , for at oversætte det til tal en gennemsnitlig dansk bilentusiast forstår, så svare 12 sekunder på 1/4 mile vist til en bil der kan gøre 0-100 på max 4 sekunder. Sådan et køretøj har i dens samtid været en sindsyg helvedesmaskine. En stor sedan med lidt tvivlsomme bremser og styretøj, der accelererede hurtigere end en Ferrari GTO. …[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Dollargrin og mikrobiler for millioner: Meyers samling på auktion 3 år, 11 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Deres udsendte reporter har aldrig før set en samling, der helt konsekvent dækker yderpunkterne af halvtredsernes og tressernes bilhistorie, nemlig dollargrin og mikrobiler. Men her er d […] VisHam Meyer må have været draget af yderligtgåede design, for der er ikke mange almindelige “kedelige” biler i den samling. Specielt alle de “Virgil Exner” Chryslere er lidt sjovt. Dem er der så meget “Liberace” over, at det selv for amerikanerne var for meget da de var nye. De var vist stort set lige så populære som Edsel og det endte med Hr. Exner…[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Weekend Matiné nr. 412 3 år, 11 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Aircondition eller ej? I Ugens Løb var der nogle interessante kommentarudvekslinger om ovenstående lille snævre område af bilverdenen. Men som jeg forstod det som symptomer på noge […] VisNu er der jo stor begejstring for museer og lignende herinde, men mindes ikke Metropole Classics i Holland tidligere har være nævnt herind. Hubnut på Youtube har lige været på besøg og er ret begejsteret diversiteten. I hans verden en “mind blowing” oplevelse. Det ligner nu også et sted jeg personligt kunne få ret lang tid til at gå.
http…[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Weekend Matiné nr. 407 4 år siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Hvordan skal jeg holde øje med to benzintanke på een gang, når jeg ikke kan multitaske? Vores skønne DeTomaso Deauville er forsynet med to benzintanke. Og vi tre ejere HAR fået disk […] VisAngående lak spørgsmålet omkring den Sunbeam Rapier, så lever jeg personligt fint med “patineret” lak, det gør bare man er meget mindre ømskinnet over for rent faktisk at køre i bilen og parkerer den ude i den vilde verden. Snakker vi reelt om rust problemer er det en lidt anden snak. Gamle ting som også ser lidt brugte ud, oser bare meget mere af…[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Lotus: Lots Of Temper Usually Stylish 4 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Jeg ELSKER Lotus og alt hvad de står stod for. Colin Chapman, “Simplify, then Add Lightness”, motorsportsucces og en af verdens mest velkørende gadebiler nogensinde. Emerson F […] Vis@henning-hjorth , apropos de 3 stk Europa, så der kørte der en sort I Struer i 70’erne. Den holdt stort set altid på parkeringen bag nogle boligblokke, når jeg cyklede på børnebiblioteket for at bytte tegneserier. .😁
-
westmus commented on the post, Mandagsmotor: En hyldest til Fords smallblock 4 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post V8 er populært og Fords smallblock er en af verdens allermest udbredte motorer i den kategori. For(d) det du’r bare. Lørdag aften kom Ronald fra Midtjylland til Fyn i De Tomaso D […] VisKunne til mit ovenstående indlæg tilføje at 289″/302″ motoren er small block’en ,da den er fra en tid hvor Ford kun havde yderligere et V8 motordesign, nemlig FE big block’en som kom sidst i 50’erne. Men der gik kludder i tingene da Ford i slut 60’erne kom med nogle nye midt imellem motorer og endda yderligere en bigblock “385” familie, som va…[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Mandagsmotor: En hyldest til Fords smallblock 4 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post V8 er populært og Fords smallblock er en af verdens allermest udbredte motorer i den kategori. For(d) det du’r bare. Lørdag aften kom Ronald fra Midtjylland til Fyn i De Tomaso D […] Vis@Ebberfeld , hvis en amerikaner snakker om “Ford small block, tit forkortet “sbf”, så snakker han normalt on 289″/302″ motorerne. De større 351″ er en “Windsor” eller “Cleveland.”. Windsor er samme grundliggende desiign som 289″/302″ men deler i praksis meget få stumper med dem. Cleveland er et helt andet nyere motordesgn som ikke deler nogle st…[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Mandagsmotor: En hyldest til Fords smallblock 4 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post V8 er populært og Fords smallblock er en af verdens allermest udbredte motorer i den kategori. For(d) det du’r bare. Lørdag aften kom Ronald fra Midtjylland til Fyn i De Tomaso D […] VisDet jo netop årsagen til amerikanernes hang til store lidt “dovne” motorer. Det giver en komfortabel overskudsagtig kørsel, hvilket passer til de tit store afstande de skal tilbagelægge.
Niels V har iøvrigt ret, motoren i sådan en Deauville har overhovedet intet med den klassiske Ford small block at gøre. Det er en Cleveland, som var en helt…[Læs mere] -
westmus commented on the post, Weekend Matiné nr. 403 4 år, 1 måned siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post For snart fyrre år siden så jeg mit første rigtige internationale racerløb. Og i ugens løb genså jeg den eneste kører, hvis autograf jeg dengang bad om. Det kan godt være en af fork […] Vis@frans ,lagerbygningen er opgivet til 400 m2, så der kunne vist fint blive plads til både en fin størrelse beboelse og en del lagerplads under samme høje tag. Det er dog næppe et projekt for folk der er vant til at tænke i parcelhuse.
-
westmus commented on the post, Weekend Matiné nr. 403 4 år, 1 måned siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post For snart fyrre år siden så jeg mit første rigtige internationale racerløb. Og i ugens løb genså jeg den eneste kører, hvis autograf jeg dengang bad om. Det kan godt være en af fork […] VisDet ligger vel lige til højrefoden for en kreativ hjerne, at ændre et stykke af Esso tankens bagved læggende hal til beboelse? Evt i noget industrielt eller “newyorker” stil som naturligt falder ind i omgivelsene. Overbevist om at den rigtige “hjerne” kunne skabe noget som boligmagasinerne efterfølgende vil stå i kø for at lave en artikel om.
-
westmus commented on the post, Den mest udbredte fejl klassikerejere begår – og hjælp til at undgå det 4 år, 2 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Jeg besøgte i påskeferien en mand, der i tolv år havde været den glade ejer af verdens bedste superbil. Og i den tid havde kørt mindre end to tusind kilometer i den. Det er i klas […] Vis@Peter , først i 80’erne nærede Alfa’s ingeniører stadigt stor tillid til galopskruer. I hvertfald til holde samme på en Sud. Den nonchalante montering af dem ved samlebåndet, gav nærmest en lidt eksklusiv håndbygget fornemmelse. 😄 …har selv engang haft sådan en fætter skilt ad i atomer.
-
westmus commented on the post, Den mest udbredte fejl klassikerejere begår – og hjælp til at undgå det 4 år, 2 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Jeg besøgte i påskeferien en mand, der i tolv år havde været den glade ejer af verdens bedste superbil. Og i den tid havde kørt mindre end to tusind kilometer i den. Det er i klas […] VisI min verden er det nok mere kvaliteten end kvantiteten det drejer sig on mht kørsel i hobbykøretøjet. At der måske er lidt langt i mellem at man er ude at køre, gør bare sanseindtrykket når det endeligt sker, det større.
De der supersportsvogne er der vist ikke ret mange der køber for reelt at køre i dem, de har tilsyneladende næsten al…[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Weekend Matiné Nr. 378 4 år, 7 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Gennemtænkt: Er det ikke mest et teoretisk koncept? Nu skriver jeg jo dette ud fra et standpunkt som een, der har begået min andel af fejltagelser. Og sikkert vil lave flere. I en g […] VisI øvrigt, det der “begynderklassisker” begreb får Viaretro til at lyde som en side for “Fru Hyacinth” bilentusiaster. Det er ikke alle entusiaster der har hede drømme om en eskotisk italiener eller en engelsk sportsvogn. Heldigvis er der også mange som fint kan rumme deres entusiasme i en af fortidens hverdagsbiler. Folk som synes sådan en 145…[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Weekend Matiné Nr. 378 4 år, 7 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Gennemtænkt: Er det ikke mest et teoretisk koncept? Nu skriver jeg jo dette ud fra et standpunkt som een, der har begået min andel af fejltagelser. Og sikkert vil lave flere. I en g […] VisHam med huset på fyn er sikkert gift og har ikke kunnet blevet enig med konen om hvorstor en del af huset der skulle være til parking af biler, for der er jo tydeligtvis en port i siden til en indbygget garage. 227 m2 kælder, mod ikke man kan have en fornuftig samling af køretøjer under tag, hvis man lige justere kælderetagen til en bilsa…[Læs mere]
-
westmus commented on the post, Oprejsning til Allegro: Corvette med "Quartic" rat 4 år, 7 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der har været så meget snak om den nye Corvettes centermotor, at de fleste overser den egentlige revolution: Rattet. Mange har selvfølgelig hørt om den nye Corvette, nu i ott […] Vis@Ole JAGmann julemanden hørte dit ønske. Her er nogle amerikanske fabriks partytricks samlet i en video: https://www.youtube.com/watch?v=EAA22ANWxEs
-
westmus commented on the post, Oprejsning til Allegro: Corvette med "Quartic" rat 4 år, 7 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der har været så meget snak om den nye Corvettes centermotor, at de fleste overser den egentlige revolution: Rattet. Mange har selvfølgelig hørt om den nye Corvette, nu i ott […] VisGætter på Corvette rattet er inspireret af hvad man finder i moderne motorsport, hvor flad bund er ret normalt. En formel 1 har ikke engang ratkrans hele vejen rundt. Tesla er kommet med en ny “tosset power” version af S. Rattet ligner det man finder i Formel 1, der kun et sted i hvert side man kan placere hænderne.
-
westmus commented on the post, Oprejsning til Allegro: Corvette med "Quartic" rat 4 år, 7 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der har været så meget snak om den nye Corvettes centermotor, at de fleste overser den egentlige revolution: Rattet. Mange har selvfølgelig hørt om den nye Corvette, nu i ott […] VisChrysler satte også frikantet rat i Imperial modeller tilbage først i 60erne.
-
westmus commented on the post, Sveriges mest berømte Ford Mustang 4 år, 7 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Eller berygtede? Forsidebilledet og bilens krav på verdensberømmelse i Sverige stammer fra dens medvirken i det dramatiske gidseldrama på Norrmalmstorg i 1973. Mere eksakt var de […] VisEn hurtig googling siger at de svenske polis Valianter alle var 6 cylindrede. Men også at de var virkeligt populære blandt betjentene og at det svenske politi samlet gennem årene nåede at have haft i alt over1300 stk.
- Hent mere