-
ForfatterIndlæg
-
9. april 2013 kl. 22:31 #51666
Claus Ebberfeld
604 IndlægLæseren ou skrev i en kommentar til Sørens indlæg om Le Mans følgende (ifb. årsagen til Leveghs ulykke):
Levegh, aktiverer luftbremsen, hvorved kantakten mellem bil og bane, forsvinder kortvarrigt.
Et oplagt emne til ViaRETROs fakta kontrol. Desværre har jeg ikke selv tid, men hvis nogle andre lige kunne tage den op (eller ou selv forklare hvorfra historien stammer), så ville jeg blive glad. På forhånd tak!
Og det handler altså om denne situation:
9. april 2013 kl. 23:25 #54060
Ryhl
303 IndlægJamen – mit bedste bud må også være, at “luftbremsen” – udover at hjælpe med at bremse, måske giver noget ekstra downforce på baghjulene – men ikke nok til at forhjulene letter under bremsning.
10. april 2013 kl. 08:19 #54070
Claus Ebberfeld
604 IndlægDet med nedsat aerodynamisk løft har jeg også læst antydet: Nemlig som at kørerne rapporterede om bedre greb i kurver MENS luftbremsen var aktiveret. I så fald er det jo det stik modsatte af hvad ou antyder.
Når det så er sagt: Jeg forstår sagtens tvivlen på luftbremsen, for det ser jo grangiveligt ud, som om man sætter en vinge på – og at den hælder den forkerte vej, og dermed burde give løft. Min pointe er bare, Mercedes 300SLR omgang efter omgang har kørt omkring 270 km/t for enden af Mulsanne, og at de nok havde gjort noget ved det, hvis den blev meget ustabil (eller ligefrem lettede), hver gang luftbremsen blev aktiveret.
11. april 2013 kl. 20:44 #54107
Niels Birkemose
21 IndlægI denne privatoptagelse fra John Fitch 92 års fødselsdag i 2009, fortæller John Fitch, Pierre Leveghs teamkammerat på Mercedesteamet, om ulykken og om hvordan og hvorfor Mercedes trak sig fra løbet.
Han fortæller dog ikke om luftbremsen.
11. april 2013 kl. 21:19 #54108
Ryhl
303 IndlægGodt klip, Niels ! Det må da tages troværdigt …
Det er vel forståeligt at Moss og Fangio ikke var tilfredse med at trække sig, “sket er sket” – og de kunne have vundet …
Men Fitch kommer jo netop også ind på “Tysker-komplekset” – som stadig var seriøst, og han havde fuldstændig ret … det nåede uanede højder efter ulykken – og flere måneder efter – indtil Mercedes meddelte at trække sig helt fra motorsport.
Selvom den officielle grund nok var, at de havde vist og opnået nok, ved at vinde både F1 og Sportsvogns VM ’55 – kan enhver jo tænke sit ;-)
11. april 2013 kl. 22:30 #54116
Ryhl
303 IndlægOg en gang til, for arveprins Knud – og det uenigheden primært handler om – når vi nu bevæger os i flere tråde :
Argumentet for at Mercedes luftbremse forårsagede ulykken, endsige overhovedet blev aktiveret, – eftersom den var håndaktiveret, synes jeg er meget svært at få øje på:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.