Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    H.P Thygesen
    34 Indlæg

Måske har det været fremme tidligere og måske findes sandheden slet ikke. HAR købt en (igen) SAAB 99 af sidste aftapning – en såkaldt nordlands bil – den fylder 35 i efteråret, men hvad skal jeg gøre, betale afgiften nu eller senere ?
    Er det korrekt, at efter seneste ændring er “efter løsningen” bla. omhandlet af en handelspris og hvor findes den ?

Håber der er hjælp at finde – TAK jeg vil jo nødig ende med en afgift, som er størrer en prisen for bilen

Attachments:
    Alfetta Mads
    22 Indlæg

En veteranafgift må man jo kunne udregne umiddelbart? Hvis man så i mellemtiden inden opnået veteranalder, indhenter “tilbud” på afgift ud fra en handelspris, kan man jo sammenligne.
    Dog har jeg forstået det derhen, at man uanset veteranstatus eller ej, kan vælge billigste løsning…?

Alfetta Mads
    22 Indlæg

Njaee..man kan jo nok ikke vælge afgiftberegning ud fra en veteranstatus, hvis denne ikke er opnået, men omvendt ud fra en handelspris, trods veteranstatus…..hvis det er en bedre “forretning”
    Ser for øvrigt skarp ud din Saab der….

Klaus R
    143 Indlæg

Med den seneste ændring i lov om registreringsafgift, blev det muligt at foretage betaling af veteranafgift for køretøjer over 35 år på to måder.
    Enten som hidtil, hvor det sker på grundlag af en afgift beregnet på 40% af bilens oprindelige afgiftsgrundlag, eller baseret på en almindelig vurdering af bilens handelspris.
    Den billigste afgiftsberegning ligger herefter til grund for endelig betaling af veteranafgiften på køretøjet.
    Den vægtbaserede teoretiske beregning af bilens forbrug er ens i begge tilfælde. Her er i praksis altid tale om et tillæg.

H.P Thygesen
    34 Indlæg

Tak begge to, hvor finder jeg det oprindelige afgiftsgrundlag ? – jeg kan sagtens finde udsalgsprisen i 1983 men den er vel ikke rigtig brugbar til det helt store ?

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej P.H Thygesen.

Jeg ville i første omgang ringe eller tage ind til Skat og få dem hjælpe med en udregningen og husk at betale for en bindende aftale. De har jo i sidste ende med registerringen, og afgift reguleringen at gøre. Mener at en bindende aftale koster omkring 500kr. En bindende aftale er din sikkerhed for at de ikke kan løbe fra det aftalte på et senere tidspunkt!
    Om andet så rådspørge hos dem om vejledningen.

Her er to sider fra internettet med gode råd fra FDM.dk
    Også læse de gode råd om import!

https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettigheder/love-regler/regler-en-veteranbil

https://fdm.dk/alt-om-biler/kob-leasing-salg/find-din-bil/bilimport-til-danmark

God aften
    Njal

H.P Thygesen
    34 Indlæg

Skat er nu en underlig størrelse !!!! ved forsøg på en beregning som alm personbil, så sker der det, at den beregner som en veteranbil – sikker på grund af alder – så jeg må “bløde” de 400 kr og få en bindende !!! – bang for det bliver DYRT !!!

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Hvis den fylder 35 i efteråret, så er løbet vist kørt: SKAT regner i hele træskolængder mht. alder, så vidt jeg ved. Den ER allerede veteran. Men med de nye regler som Klaus R skriver, så er det ligemeget – du kommer til at betale den laveste takst.

Men du har da ret i, at det nok bliver dyrt alligevel. Mon ikke omkring 15.000?

H.P Thygesen
    34 Indlæg

Claus Bange for det ikke rækker, men går efter en bindende – update følger, når en sådan er opnået

H.P Thygesen
    34 Indlæg

Har just nu modtaget en “bindende” opgørelse, opgjort til 17.853.- kroner – tja mit eget bud var i et spænd på imellen 15 og 20 så det er livet for kort til, at anke.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Ja, det er urimeligt at sælger og køber skal vente så længe på en handel, eller tage en chance for at sikre sig køretøjet. Om det er en ukorrekt måde at formulere og opfatte tidshorisonten på en simpel behandling af sagen på. Det er urimeligt lang tid.. Skulle “man” synes!
    :-)
    Jeg vil ikke anbefale det for eftertiden. Undskyld for det!

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.