Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

G’aften de Herrer,

westmus
    122 Indlæg

Jeg ville forsøge mig forsigtigt med noget kemi først, inden jeg gik mekanisk til angreb på dem. Man kan få div former for prof alu rens af mere eller mindre kras karakter. Oxalsyre og andet tilsvarende kan vist også bruges til at fjerne fastgroet snavs og ir fra alu. Men de bør vist alle først testes et usynligt sted, da der er forskel på hvordan og hvor kraftigt alu reagere afhængigt af hvilken legering det er og hvad der præcist er i det man bruger. Kan mindes jeg selv for frygteligt mange år siden fik gjort et gammelt og grimt topstykke til en 4 gears Yamaha helt nydeligt igen, ved at dyppe det i noget syre halløj jag havde indkøbt hos den lokale materialist. 

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Mange tak for raadet Westmus!

Jeg vil da helt klart proeve det foerst.  Som du jo nok kunne laese ud fra mit oprindelig spoergsmaal, saa oensker jeg netop at goere saa lidt ved faelgen som muligt, i et forsoeg paa at bevarer dem saa originale som muligt.  Den sorte lak skal simpelthen bevares, og trenden med faelgkanter poleret op til det vildeste bling duer heller ikke.

Det eneste jeg frygter lidt er hvordan den sorte lak vil reagere hvis den kommer i kontakt med noget kemisk rensemiddel??

westmus
    122 Indlæg

Man burde kunne forvente at original fælg maling er at en rimeligt hårdfør kvalitet, da fælge jo normalvis vil leve livet i et ikke alt for venligt miljø. 

At man evt ender med at alu’en stadigt har en lille bitte smule patina tilbage, betyder i min verden ikke ret meget hvis de så i stedet stadigt er “urørte” og helt fabriks originale ….it’s only original once…. At renovere ting bliver aldrig, uanset hvor ekstremt man går til opgaven, en 100% perfekt kopi af som tingene så ud da de rullede af samlebåndet. Største problem er tit at kopier fabrikkens “sjusk”.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Jamen jeg er jo enig i det hele du skriver der westmus, saa jeg giver det et forsoeg!  Saa maa vi se hvordan resultatet bliver…  

Peter Bødker
    50 Indlæg

Jeg har et sæt Lotus Brand fælge, også fra først i halvfjerdserne, som jeg har frisket op for en 5-10 år siden. De ligner dine med en mørk farve og blanke ribber, dog var ribberne dækket af en tyk klarlak, og det var mest den der var problemet. Lakken var blevet gul flere steder eller krakeleret så der var kommet skidt ind under den.

Klarlakken kunne jeg fjerne med en roterende korn 160 på en boremaskine, og derefter stod jeg tilbage med de blanke ribber, der lige manglede det sidste. Dem sleb jeg så relativt blanke (ikke bling blanke) med en korn 1000 vådslibepapir. Det krævede alt i alt lidt knofedt, så måske havde lidt kemi været nemmere.

Jeg besluttede samtidig, ikke at lakere dem igen, og det har altså holdt sig rimelig pænt indtil nu, hvor de godt kunne trænge at se en korn 1000 igen. Der ligger dog en anden opgave i selve grundfarven, idet den nu også er begyndt at skalle af, så jeg overvejer lidt.

Men altså, knofedt og vådslibepapir fik ribberne på mine fælge til at fremstå pæne og samtidig ikke-restaurerede. Om du så får behov for kemi alligevel til at tage de mørke pletter er så et andet spørgsmål.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Tak for dit input Peter!  :-)
    Det er skoent med erfaringer fra andre entusiaster…

Jeg tror fortsat jeg vil proeve mig frem med lidt kemi foerst og se hvilket resultat det giver.  Men meget godt at vide at du fik fine resultater med en korn 1000.  Det er jo ikke utaenkeligt at jeg selv maa benytte mig af lidt knofedt for at opnaa det oenskede resultat…

Er der i oevrigt en som kan forklarer mig forskellen mellem at vaadeslibe og toerslibe??  – altsaa ud over det mest indlysende…!  ;-)
    Men giver det forskellige resultater naar man sliber paa alu??  Og i givet fald, hvordan og hvorfor??

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.