Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Leo Jensen
    154 Indlæg

Hej

Jeg bor i et dejlig parcelhus med stort værksted, god plads, dejlig have og lidt udsigt over Lillebælt.
    Da jeg flyttede ind i 2009 havde jeg 2 biler. Nu har jeg 2 mere, og for det meste er der en af de gamle, der drypper lidt olie eller anden væske.
    Sidste efterår dryppede de såmænd alle 3, men i vinters fik en servopumpe nye pakninger, og lige for tiden er tandstangen fra en anden på tur til England for renovering. Så mangler jeg bare lige at ordne 2CV’en. Den har Ecas oliepåfyldning og fint vacuum, men drypper alligevel fra et eller andet forrest til venstre…

Nå, til sagen. Det er naivt at tro på, at mine biler vil lade være med at dryppe lidt en dag. Der må være nogen, der har lavet en indkørsel, som kan håndtere den slags. Jeg har pt en stribe piksten mellem to striber fliser, og det er ikke så tosset, men da jeg er gift skal der selvfølgelig laves om en gang i mellem, og nye belægning i indkørslen er på ønskesedlen.
    Jeg skal have et fast underlag, da jeg ikke kun skruer inde i garagen. Perlegrus og stenmel duer ikke under en donkraft…

Skyd løs med ideer og fotos !

Klaus R
    143 Indlæg

Jeg hægter mig lige på her, da min indkørsel – belagt med standard herregårdssten – nærmest suger dryppende olie til sig.
    Med udelukkende italienske klassikere på matriklen, er noget sådant vel uundgåeligt, da en italiensk bil der IKKE drypper, er løbet tør for olie……
    Indtil videre klarer jeg den med “damage control”, bestående af motorvask i ret koncentreret form sprøjtet direkte på pletterne, efterfulgt af lidt skrubben med en stiv børste, og afsluttet med afrensning med højtryksspuler.
    I grovere tilfælde bruger jeg noget affedter, og i helt grove tilfælde – eller når jeg bare ikke gider arbejde så meget – bruger jeg “bremserens” sprøjtet direkte på pletten i rigelige mængder, igen efterfulgt af en tur med højtryksspuleren.
    Det tager forbløffende meget af pletterne, men spørgsmålet er jo så om man give dem en form for imprægnering?
    Har faktisk helt seriøst overvejet at hælde klar lad ud over fliserne, men er lidt bange for at det ender som en ren skøjtebane til vinter.

Peter Cocopelli
    79 Indlæg

Prøv enghang at behandle fliser/sten med stenolie. De bliver nok lidt mørkere i starten men er herefter smudsafvisende – o g ikke mindst olieafvisende. Kan købes i Silvan/HN etc.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Kiggede lidt på nettet efter et middel som kunne virke og samtidig så ufarlig for natur og mennesker. Jeg fandt to link her:
    https://www.idenyt.dk/haven/havetips/fa-rene-fliser-uden-alger-i-arevis/

og direkte til produkterne her:
    https://www.stonetreatment.dk/produkter/aktiv-flise-og-beton-impraegnering/p-126

Der er flere udbud til opgaverne.

Prisen er nok i den høje ende hvis der er 100 kvadratmeter i indkørslen, hvorimod få kvadratmeter er ikke så dyrt.

Leo Jensen
    154 Indlæg

Tak for jeres bidrag. Det ser ud til ar jeg skal kigge på imprægnering, men det kan godt være jeg selv skal finde opskriften, for det er omkring 100 m2 jeg skal have lagt…

Anders Prip
    102 Indlæg

Brug ukrudtsbrænderen og brænd oliepletterne væk .
    De fordamper hurtigt med den her metode.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Leo jeg har også tænkt på om der kunne gøres andet end at imprægnere de sten inden de bliver sorte af olien fra dine biler mens de er parkeret på cementstenene.

En stiv og gammeldags skurrebørste med et skaft, og sæbespåner (en god fed konsistens, uden for meget vand) samt måske soda. Det er to gammeldags og ret effektive midler, til rengøring og fast brændt.
    Men om det vil kunne opløse sorte oliepletter på deres indkørsel må du prøve inden på den gamle indkørsel.

Søren L Nielsen
    41 Indlæg

Var det ikke Flemming Leth der viste at man kunne fjerne oliepletter ved at pensle pletten med petroleum eller lignende og så smide cementpulver på den?

Leo Jensen
    154 Indlæg

@Søren L – Det lyder faktisk ikke helt tosset. Nu fik de en omgang højtrykrenser her i weekend efter jeg havde (mis)brugt indkørselen til at afrense en forbro for gammel undervognsbehandling. det er så fordelen ved at have en grim indkørsel: den kan bruges til den slags opgaver, bare man får alle de små sorte klistrede klumper fjernet før de sætter sig under skoene og spreder sig til andre områder på matriklen.

Afrensningen medførte at jeg nu har større kontrast mellem olierede områder og de rene fliser, så jeg ender nok med at lægge nye fliser, men jeg kan da lige teste ukrudtsbrændermetoden først nu når skidtet er væk.
    De gamle fliser er nok lige så gamle som både hus og biler.

@Njal – det må jo grundlæggende handle om at mætte fliserne med noget olieresistent/afvisende, og de gammeldags sæbeprodukter er nok heller ikke en tosset ide. De kan mere end man tror…

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Søren L er vidst inde på noget helt rigtigt, her er en lang liste over hvordan du måske kan fjerne dine pletter og olie pletter med cement..

http://www.multimand.dk/Tips&Tricks/Pletfjerner/olie_paa_fliser.htm
    http://www.multimand.dk/

gå ind under – tips & tricks.

Peter Cocopelli
    79 Indlæg

Det bedste til at opløse olie – er olieprodukter (f.eks. petroleum eller andre kulbrinte forbindelser). Og den bedste måde at sikre at olien ikke trænger ind i flisen – er at fylde den med olie forinden som hærder – ligesom vi gør når vi oliebehandler køkken bordplader i træ. Desværre kan man ikke bare brænde olien væk når den først er trængt ind – øv.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Jeg vil osse godt lige supplere med at fortælle min erfaring med at fjerne frisk ubrugt gearolie på cementgulv og gammel sort tectyl og motorolie.

Jeg har selv prøvet det over nogle dage.

Det første jeg prøvede var den traditionelle gamle sæbe. Det tog lidt men trængte ikke helt ned til det dybeste af olien.

Jeg prøvede at fortynde pletterne med terpentin, som jo er giftig for naturen!
    Jeg prøvede at bruge soda på pletterne og til sidst at bruge biotex.

Ingen af de nævnte midler fjernede oliepletterne helt, og det man osse skal huske er at nu er der en renvasket plet på garagegulvet som selvfølgelig opfordre til at afvaske hele gulvet.

Jeg har også tænkt på det der titaniumoxid. Men hvis solen ikke skinner på hele området er det kun det belyste der renses.
    Så det handler om at lukke de nyanlagte cementsten med en overflade der nemt kan rentgøres med varmt vand og sæbe.

Jeg har osse spekuleret om vandglas ville kunne bruges. Men igen skal cementstenene jo kunne komme af med vand om vinteren sådan at det ikke bliver en skøjtebane. Og vandglas skinner vidst en anelse når det er tørret op.

En anden ting jeg også har tænk, er om en lille nedsænkning i cementstenene omkring der hvor bilerne står når de parkere på stenene. I denne nedsænkning kunne lægges bare løst strandsand eller stenmel, eller en stål plade med kant til at opsamle oliepletterne. Det kunne laves med en rist hen over. Det ville let kunne skiftes. Sandet eller stenmelet vil selvfølgelig være tørt som vådt afhængig af årstiden.

Men som Leo selv er inde på er det bedste at kunne imprægnere cementstenene inden de tages i brug. Hvis det ikke kan laves så bilerne ikke drypper i stedet?

Mange hilsner
    Njal

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Leo

Jeg ved ikke om tråden er afsluttet, og du har truffet dine valg med olieplettet cementsten i indkørselen.

Jeg faldt over det her produkt i ALDI MARKED i dag til 15 kr. Om det virker ved jeg ikke. Men det er til at fjerne olie pletter på bland andet SF sten og så videre.

Du får derfor lige nogle foto af flasken og etiketter herunder. Så kan du selv søge efter produktet hvis du ønsker det.

Mange hilsner Njal.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.