Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Elektrisk-chok! – 500V i min arm, av!
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej,

Jeg er tit udsat for at få et ret alvorlig stød fra bilen når jeg stiger ud efter jeg har kørt en lille tur her om foråret og sommeren.

Kan der udvikles en overflade på bilens lak som kan generer strøm nok til fremtidige el/hybrid biler og kan suppleres med energi herfra også?
    Og hvad skylles denne energi der genereres igennem luften og jorden hvormed bilen flytter sig?

Jeg mener kun at jeg oplever det på vores nyere automobiler og mener ikke at jeg har oplevet det på min veteranbil..

Hvad skylles det? Er det på grund af vekselstrøms-generatoren i bilerne i dag eller på grund af som jeg skriver ovenfor at bilen flyttes sig igennem luften?

Eller hvorfor oplever jeg det kun samt visse andre og måske ikke alle?

Det gør ondt!

Jeg har ikke målt spændingen og overskriften er bare digtet!

Njal.

Flemming Nielsen
    82 Indlæg

Statisk elektricitet. – og det er kke bilen men dig selv som efter kontakt med interiøret er blevet opladet.

Oplades i de fleste tilfælde på din krop ved kontakt med sædestof, gulvmåtter og evt. andre kunststofoverlader.
    I det øjeblik du stiger ud af bilen kan du i nogen tilfælde forebygge strømstød ved f.eks. at holde fast i tagkant evt. dørmetalkant medens du sætter foden på jorden og på den måde aflade opbygningen. Det er vigtigt at du bliver ved at røre bilens metal indtil du er helt ude af kabinen. Derefter burde du uden el-chok kunne røre ved bilen igen.

At det sker oftere på nyere biler end ældre årgange afhænger nok mest af hvor lidt eller meget kunstof kabinen indeholder, men det har altså været et kendt fænomen i +50 år.

Den gamle omstridte metode til afhjælpning af køresyge (børn): En metalkæde alternativt et isoleringsblottet kabel og lign. som slæbte/rørte vejoverladen afhjalp udover køresygen også opbygningen af statisk elektricitet da metallet på den måde jo hele tiden var jordet.

Prøv også at spraye sædder med en vandforstøver indeholdende skyllemiddel fortyndet med vand (som gerne må være demineraliseret.) For guds skyld ikke Bamseline eller andre stærkt kunstigt parfumerede midler, find en uden dufte.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Tak, Flemming og det er hermed gjort!

Det statisk-ledet kabel jeg fik monteret under bilen, har intet hjulpet. Så her i dag har jeg taget beslutningen og din opfordring op, om at bruge skyllemiddel.
    Sæderne og kabinen er indsprøjtet og aftørret med klud. Det eneste jeg ikke har sprøjtet er himlen i bilen..

Ja, og om et par timer køre jeg ned til Bonus-tanken, for at vaske overfladen ren..

Det statiske-ledet kabel er monteret under bilen på tanken. Men jeg er i tvivl om der bør være stel-forbindelse eller om det vil være værre hvis kablet blev monteret i motorblokken og ned til vejen?

En jordforbindelse i huset hjælper jo ikke hvis jordforbindelsen ikke går i jorden og forbi huset hvis uheldet er ude.. Eller barnets fingere!!

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Rigtige mænd bruger også gummihandsker!

I går rengjorde jeg mine håndknyttet (Maskinvævet) uldtæpper med en Rodalon blanding af 1 del Rodalon til 10 dele vand. Arbejdsredskaber til opgaven er følgende: Gummihandsker af Nitril, en forstøver, en altmulig klud samt koncentreret Rodalon. Husk god udluftning eller undgå at inhalere vand og Rodalon blandingen.
    Den fremgangsmåde jeg brugte var at gøre et overskueligt stykke af tæppet våd med forstøveren. (Skal kun være våd i overfladen) Så tog jeg kluden og foldede den til et arbejdsfast greb og gnubbede på langs og tværs at det våde område.
    PAS PÅ IKKE AT BRUG FOR MANGE KRÆFTER I STARTEN DET ER STORE TÆPPER OG OMHYGGELIGT ARBEJDE TAGER SIN TID.
    Efter en gennemgang af alle huset´s tæpper på denne måde (lad tæpperne tørre indenstøvsugning) var det tid at støvsuge det første tæppe. Der vil blive vasket lidt uld og skidt ud ( f.eks fra uldstrømper og sko) der løsnede sig ved rengøringen. Det endelige resultat var en markant bedre farve og kulør forbedring og en dejlig frisk duft af ny vasket uld.

I dag kom turen så til privat bilen. Den 18 år gamle Yaris med polyester kabine eller anden syntetisk stof. Efter flere mekanikker besøg og lidt sorte fingere sammen med egne duft spor. Var kabinen begyndt at lugte træls nogle gange. Der var også små pletter på sæderne hist og her og en tilbagevenden statisk elektrisk afladning ved berøring og lukning af dørene udefra.
    Fremgangsmåden er den samme som ved tæpperne. – Resultat en renset og antistatisk kabine.

Tak Rodalon!

Njal

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.