Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    stefan
    147 Indlæg

I går havde jeg en fantastisk oplevelse. Jeg købte en ny ”næsten” veteran! Egentlig er den efter min mening en suveræn kandidat til ”ugens fund”. Handlen var tæt på perfekt. Egentlig er var jeg det eneste man kunne kritisere mig
    Hele historien startede med, at jeg tænkte min Renault Gran Espace 3,0 24v var lidt for voldsom til mit forbrug. Den blev købt som et projekt med henblik på at tage konen og mine tre unger lidt mere på bilferie. Det er sket en gang. Herefter er den store knægt blevet hjemme og vi andre er kørt afsted i en meget stor (og rimelig tørstig) bil. Min Renault blev derfor primært anvendt til at køre mig på arbejde. Det er en dejlig bil, men sjov det er den ikke. Derfor tænkte jeg at jeg ville prøve at sætte til salg. To dage gik der så var den væk.
    Nu startede det sjove! Hvad så? Jeg har tidligere anvendt en Fiat 126 som ”hverdagsbil” og savnede en gammel bil, man kan køre i lidt oftere end min amerikanerbil. Nu er jeg mekaniker, så jeg leder mest efter noget med ”potentiale” det betyder: god pris, fornuftig stand, evt gensalg osv. Noget de fleste nok kigger efter. Jeg kigger blot efter noget, der skal laves. Det har det nemlig med at hjælpe på prisen…
    Jeg har omkring 45 foretrukne på DBA (sjællands gul og gratis ) Det spænder fra Morris minor, ford Taunus, alfa 147 og til Lancia kappa. Alt kan bruges, da jeg elsker alle biler. Så langt væk fra mig som overhovedet muligt (på vores side af storebæltsbroen) Ser jeg en 1984 Sierra. Det utrolige er, at den ikke er rusten i bagskærmene. Herefter følger det eneste kritisable i hele handlen. Jeg skriver til sælger og byder 8000kr. Bilen står til 13000kr, med minimalt rust i et panel, og en karburator, der ikke helt passer. Jeg er måske dårligt opdraget, men jeg leder som sagt efter en god handel og gør så det jeg hader, når andre gør.. Jeg skriver dog, at jeg håber de ikke ser det som et skambud. Sælgeren Hanne skriver, at hvis jeg vil have den hurtigt med plader, så skal jeg ringe, så finder vi ud af det med de 8000kr.
    Jeg ringer og herfra er der kun solskin!
    Hanne er sgu sød. Det er hendes fars bil. En ejer, alle dokumenter osv. Vi aftaler at jeg kommer næste formiddag. Det tager mig halvanden time at nå frem, så en sms inden jeg kører hjemmefra, så går det.
    Jeg vågner tidligt og smider en sms, at jeg allerede er klar (6.30) Hanne skriver at de lige skal ud og fodre fasaner, men at det kan passe ved 10-tiden.
    Logistikken er mit største problem. Min kone deler ikke min fascination for bilhandler og gamle biler. Så jeg spørger hende ikke om hun vil med. Jeg kunne hive hende med rimelig tit, hvilket ikke ville være populært. Hun foreslår det dog, men jeg afslår. Mine forældre har et sommerhus 16km fra sælger. Min plan er, at tage cyklen bag på bilen og suse afsted. Vil jeg købe Sierraen putter jeg cyklen i den og kører til sommerhuset. Herefter hiver jeg cyklen ud og cykler tilbage til sælger og tager min bil hjem. De fleste vender øjne ved tanken. Jeg har dog rundet de fyrre og tænker seriøst over, hvad der skal ske med resten af mit liv. Ovenstående scenarie vil være givtigt for mit sind tænker jeg. Derudover elsker jeg Lolland, så en cykeltur gennem ukendte minibyer er fint. Tror desuden min krop har godt af det
    Jeg ankommer til Hornslunde. Bliver modtaget af Hanne, hendes mand Jørn og en kammerat. Mændene har lige været på jagt. Vi snakker om Forden og om hvorfor den skal videre osv osv. Jørn er ikke så interesseret i den, da han er Opel mand. Laden er fyldt op med alt fra kadett til Rekord coupe. Det får vi en lang snak om, da jeg savner mine ascona B’er helt vildt.
    Jeg prøver den og vi får fomalia på plads. Vi pakker bilen med vinterhjul, nye lygter, en original karburator sov. Jeg fortæller lige Hanne, at der lige skal være plads til min cykel. Hanne siger ”jeg kører dig da”. Jørn er lige kørt ud og høste på det tidspunkt. Jeg tager imod tilbuddet og takker mange gange. Hanne kender vejen bedre end mig, så vi tøffer gennem de små bitte flækker i vores gamle biler (hun kører kadett E aut)
    Noget af det, der gør handlen speciel er bla. den samtale vi har. Hanne fortæller om sit liv (det viser sig vi kommer næsten samme sted fra). Om familie, steder man har boet, og hvad der er sket i livet, der gør man er havnet der man er – jeg gør det samme. Hanne og Jørn har ligeledes fortalt, at der er et hav af dele. Evt kan de læse det af ved sommerhuset, så jeg ikke skal køre sådan rundt. Det nægter jeg nok må være nok. Hvis jeg besøger dem igen kan jeg jo også få en snak mere.
    Et langt indlæg, men for mig var det bare en fantastisk oplevelse. Disse skal vi alle søge imod for man bliver sgu så glad. Og nu har jeg pludselig en Ford Sierra jeg liiige skal finde ud af at få hentet på Lolland.
    Hvis man vil handle med Hanne kan man bare søge på pladedele og postnummer 4913. Hanne og jørn har købt et lager med gamle ubrugte pladedele til de biler vi gå op i her på siden. De har solgt rigtig meget af det – der er garanteret en Viaretro læser eller to som tidligere køber

jakob356
    170 Indlæg

Tillykke med bilen og tak for historien.

Ren space age at få en tur i sådan én som barn i starten af 80’erne, når man var vant til Taunus.

5-dørs’en er den mest harmoniske designmæssigt, og farven er også den pæneste de kunne fås i. Hvis den bare ikke har den typiske “slidt Ford” olielugt i udstødningen, skal det nok blive godt.

Også tak for et positivt indlæg i debatten, der på det seneste har været præget af sagesløses oplevelser med kriminelle forhandlere.

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Tillykke med den, Stefan. Og dejligt med et indspark om, at biler ikke behøves findes i Nordsverige eller Portugal eller andre eksotiske stedet – men også kan findes på en dansk ø, hos flinke mennesker og til en god pris. På danske plader. Det er da voldsomt smart.

PS: Den har vel træk?

stefan
    147 Indlæg

Claus selvfølgelig har den træk – til 1000 kg. I følge sælger kostede den i øvrigt 124000kr i 1984. Jeg var kun 6 år dengang, men er vi ikke enige om, at det var ret mange penge?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.