Forum Introducér dig selv og din bil Erik L og AR Spider 1970
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    elp
    19 Indlæg

Hej alle benzinhoveder.

Jeg er Erik Løye og har ejet min Alfa Romeo 1750 Spider S2, 1970, siden 2005. Jeg købte den i München i januar og kørte den hjem i vinterkulden. Jeg blev positivt overrasket over varmeapparatet. 

Spideren blev produceret d. 4.9.1970 og solgt til 1. ejer i Torin d. 28.9.1970. Den var elfenbens hvid med sort plastic indtræk.

Derudover er der ingen historie før den importeres i Tyskland i 1996, hvor den får en gennemgribende renovering mekanisk og males Farina Rosso og får sort læder betræk, stofmåtter og kaleche. I 1998 er den færdig og indregistreres til ham, jeg køber den af i München. Han når af forskellige årsager kun at køre ca. 5000 km med den.

Efter mit køb bliver rustskader i paneler og lidt i bund og inderskærme udbedret, og mekanisk efterset og serviceret. I slutningen af maj 2005 får jeg synet og indregistreret den som veteranbil.

Jeg har siden kørt ca. 36000 km i den. Den har været meget driftsikker og kun fået skiftet nogle småting og serviceret den en gang årligt. Jeg passer den selv med de fleste ting.

Da jeg købte den, havde jeg ejet moderne Alfa i ca. 17 år. I min ungdom arbejdede jeg i bilbranchen, og kendte stort se alle bilmodeller fra 50’erne frem til midt 80’erne, og havde bland meget andet kørt de fleste (i sær) engelske sportvogne, men også nogle gang prøvet Alfa Giulia og GTV/GTJ og vidste, at de kørte klart bedre, end dem jeg ellers havde prøvet. 

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Velkommen, Erik L.

Jeg er simpelthen lige nødt til at høre, hvilke engelske sportsvogne du sammenligner med? Ikke fordi jeg ikke tror på, at Giulia mm kører bedre – det er ren nysgerrighed!

elp
    19 Indlæg

Hej Claus

Jeg regnede med at der ville komme en kommentar eller to.

Som partner i en DOMI forhandling fra 1965 til 1983, havde jeg lejlighed til jævnligt at køre MG, Austin Healey og Triumph. Derudover også f.eks. Sunbeam Alpine, som er noget undervurderet.

De fleste sportsvogne var mekanisk bygget op af stumper, som producenten havde liggende på hylderne i forvejen, men med et åbent eller coupe karrosseri. Det gælder også Alfa Romeo. Jeg tror ikke, at ret mange, som interesserer sig for klassiske biler, er i tvivl om, at det som lå på hylderne hos AR, var af mere sportlig karakter, end de dele, som englænderne rådede over fra Austin Cambridge, Austin A35, Hillman Minx, Standard Vanguard, Truimph Herald osv. En bland undtagelserne er Jaguar, som bl.a. overført baghjulsophænget fra E-Type til MK X, 420 og S-Type og XK motoren var ikke helt ueffen. 

Jeg er klar over, at ARs modeller var langt dyrere end de engelske sportvogne, da de var nye. Men i dag er MG A og til en vis grad også MG B dyrere end f.eks. AR Spider, som kostede næsten det samme som en Jag E.Type eller som to MG B.

Så det, samt min glæde og fascination af de moderne Alfa, jeg har ejet siden jeg forlod autobranchen, samt italiensk kurtur og kaos i almindelighed.

Erik

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.