Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Jakob Lund Madsen
    10 Indlæg

Hej alle
    I mellemjulen skrev jeg et indlæg vedr montering af timeglasbøsninger, og jeg fik god respons. Nu har jeg et spørgsmål vedr olietryksmåleren i min 124 sport coupé: er det et problem, at den først registrerer olietrykket med 10-15 min. forsinkelse? Det er ved kørsel efter koldstart, at problemet viser sig. Når motoren er blevet driftsvarm, er der ikke noget problem: her kan jeg slukke motoren, og når jeg så starter den igen, virker olietryksmåleren uden tøven.

Når måleren fungerer, registrerer den et olietryk på omkring 40 (psi?), ved moderat belastning/normal kørsel. Giver jeg gas i tomgang er der også fin bevægelse i instrumentet.

Har skiftet olitrykskontakt og målt ok strøm til instrumentet med polsøger.

På forhånd tak for hjælpen

Kurt
    61 Indlæg

Hej Jakob.
    Som efterhånden gammel FIAT mand, har jeg set fænomenet mange gange. Også med temperaturmålere. Det er simpelthen selve viseren i uret der går trægt. Hvis du f.eks. banker med en finger på uret, springer nålen op med det samme. Jeg har altid selv blot levet med det – og banket på uret med fingeren efter start. Men måske kan man skille selve uret ad, og rengøre og smøre lidt. Men det er finmekanik.
    God fornøjelse.
    Kurt Krogh

PS: jeg har selv kørt FIAT 124 i 37 år, vel at mærke i samme bil.

Jakob Lund Madsen
    10 Indlæg

Hey Kurt
    Tak for svar. Ja jeg kan jo konstatere, at når måleren virker, så virker den jo, som man siger! Kan ske jeg bare må tolerere det. Det er jo en del af charmen!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.