• Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Tre døre lyder også bedre på italiensk: 128 3P Fiat er det bilmærke, som vi har […] Vis

    God fredag
    Jeg har også altid været fascineret af FIAT 128, som ganske rigtigt blev præsenteret i 1969. Og faktisk blev der solgt 4 stk. i Danmark i 1969. Jeg har selv haft én af dem. Men den gik desværre til de evige jagtmarker. Den var noget rusten, men jeg har fortrudt, at jeg ikke gemte den. Forøvrigt kunne man kun få FIAT 128 som 4 dørs d…[Læs mere]

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Orange onsdag: Halvfjerdsernes farve Den bedste bil nogensinde i orange? Det er […] Vis

    Som gammel FIAT mand er dén orange bil, som jeg husker bedst, en FIAT Ritmo, som kom i 1978. Fordelen ved den orange var, at rusten var knap så synlig, som på de grønne. Det var de 2 farver, som der blev solgt flest af, da de kom frem. Teknikken var fortrinlig og var jo i virkeligheden taget fra FIAT 128. Men karrosseriet var sgu for dårlig til…[Læs mere]

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Redaktøren er stadig i tvivl. Og det er et sundhedstegn. Da jeg om morgenen på vej til arrangement så de to herunder holde side om side på parkeringspladsen nær Kempinski Hotel i St […] Vis

    Hej Søren.
    Du har også en smørenippel bag på gearkassen ved hardyskiven. Der hvor kardanens glidenoter kører frem og tilbage, når bagtøjet bevæger sig op og ned. Det er faktisk vigtigt, at der bliver smurt godt der. Og hvis du kører med de originale bærekugler, sidder der en lille prop, som kan skiftes ud med en smørenippel. Det er en god ide, a…[Læs mere]

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post I januar stemte læserne på ViaRETRO om Årets Nye Klassiker blandt de bilmodeller, der debuterede i 1987. Hvordan gik det så? Dengang årgang 1987-bilerne var nye vandt Peugeot 405 […] Vis

    Jeg mener at huske, at det netop var en Alfa 164, som Mogens Damkier kørte galt i under testkørsel i Italien. Det var måske allerede i 1986. Og han kom vist alvorlig til skade.
    Måske kan nogle bekræfte historien?
    Derudover vil jeg påstå, at netop Mogens Damkier bør være alle motorskribenters store forbillede.

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Vores bilhobby handler om meget mere end selve bilerne. Det har jeg skrevet før – så sent som i forbindelse med opfordringen til at blive medlem af Klub ViaRETRO, mener jeg f […] Vis

    Keld Jørgensen.
    Fine instrumenter du har. Dog kan jeg se, at olietemperaturen er noget lav.
    Jeg er lidt nysgerring. Jeg tror, jeg kender den bil, du har. Det må være en Neckar 1500 Coupe TS. Hvis det er den bil, jeg tænker på, har den kørt i Barrit, og jeg har været en del indblandet i renoveringen af den. Jeg kunne godt tænke mig at høre li…[Læs mere]

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Jeg synes selv det er et sundhedstegn, at jeg stadig kan begejstres for budgetklassikere. Andre vil måske anfægte det synspunkt – kunne det ikke også være tegn på en fortabt sjæl […] Vis

    Michael. Jo, du har ret i, at der de allerfleste steder står der, at afløseren for FIAT 1100 var FIAT 128. Men hvad Giacosa havde tænkt, ved vi jo ikke. Måske havde han tænkt det, inden R-modellen blev planlagt? Det kan blive nogle lange diskussioner. 1100R modellen fortsatte endda bygget hos Neckar til først i 70’erne. Jeg har ihvertfald set e…[Læs mere]

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Jeg synes selv det er et sundhedstegn, at jeg stadig kan begejstres for budgetklassikere. Andre vil måske anfægte det synspunkt – kunne det ikke også være tegn på en fortabt sjæl […] Vis

    Michael.
    Afløseren for FIAT 13/1500 er (kun) FIAT 125, og de har også samme opbygning af undervogn. Hvis du læser Giacosas bog “Forty Years of Design with FIAT” giver han netop udtryk for, at FIAT 124 er afløseren for “den gamle model 103 – FIAT 1100”

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Jeg synes selv det er et sundhedstegn, at jeg stadig kan begejstres for budgetklassikere. Andre vil måske anfægte det synspunkt – kunne det ikke også være tegn på en fortabt sjæl […] Vis

    Michael S. Lund
    Jeg har altid syntes, at Autobianchi Primula er en spændende bil. Og ganske rigtig brugte man motoren fra FIAT 1100D på 1221 ccm. Men samme konstruktion blev vel brugt i de første FIAT 238, som havde samme motor og gearkasse på tværs og med forhjulstræk, og var vel den første FIAT model med forhjulstræk?
    Afløseren for Primula…[Læs mere]

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Værkstedsgrav søges Fra min hverdag med klassisk bil kan jeg berette, at det er en ganske anden sag at vedligeholde en sådan, når man ikke længere har et værksted som egner sig til a […] Vis

    Claus N
    OPEL er jo også en forkortelse for Op På En Lift såhh..

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Jeg har genfundet kærligheden til min Alpine ved at køre i den, for det gør den noget så fremragende. Men den gør desværre også mere end det. Den slags overraskelser bryder jeg mi […] Vis

    Jeg tænker:
    Er der slet ingen, der mistænker selve el-blæseren? Som ældre FIAT mekaniker har jeg set det flere (mange) gange. Stikket/ledninger til elblæseren kan være irret, og have dårlig forbindelse. Og indvendig i selve blæseren kan kullene sidde fast, og kun give forbindelse en gang i mellem. Jeg ville nok afmontere blæser og ledninge…[Læs mere]

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Jo, det findes! I forlængelse af sidste mandags skøre idé om en delebil til udflugter med vennerne, så vil jeg gerne komme med den korte status, at projektet ikke er dødt endn […] Vis

    Jo. Det ved Kurt. Han har hugget nogle stykker af dem op, i sin tid. Det er hverken ægte træ eller vinyl. Det er simpelthen et stykke vakuumformet plast med træ-look.

    I øvrigt: Når Jens J skriver at en FIAT 125 er mere sexet, må det være motoren han tænker på? Karrosseri designet er jo næsten det samme.

    God dag.

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Jo, det findes! I forlængelse af sidste mandags skøre idé om en delebil til udflugter med vennerne, så vil jeg gerne komme med den korte status, at projektet ikke er dødt endn […] Vis

    For øvrigt.
    Har Lada ikke 50 års jubilæum i år, ligesom FIAT 127? Jeg mener de allerførste Lada’er, der kom til Danmark, var i 1971. Og det var noget med, at man ikke fra starten ville typegodkende Lada’en. Man troede ikke på kvaliteten. Og derfor skulle alle nye biler synes ved Statens Bilinspektion, inden de kunne indregistreres. Men hurti…[Læs mere]

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Jo, det findes! I forlængelse af sidste mandags skøre idé om en delebil til udflugter med vennerne, så vil jeg gerne komme med den korte status, at projektet ikke er dødt endn […] Vis

    Motoren i Lada blev faktisk udviklet hos FIAT. Det var jo FIAT, der stod for at bygge fabrikken op, og et af kravene fra russerne var, at der skulle “en moderne” motor i bilen. Aurelio Lampredi konstruerede en motor med overliggende knastaksel i stedet for stødstangsmotoren som lå i FIAT 124. Claus, metallet i en Lada er ikke tykkere end i FIAT 1…[Læs mere]

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post En tilståelse om Le Mans og andet moderne. Undskyld for min bommert i går. Jeg fatter nærmest ikke at det kunne ske, men det gjorde det altså: Jeg skrev simpelthen en historie med […] Vis

    Hej.

    Jeg har slet ikke læst alle indlæggende, men kom Ford Capri ikke allerede i 1961? Ford Consul 315 Coupé hedder da Capri. Men det er måske ikke en rigtig Capri?

  • Hej Jakob.
    Jeg er nysgerrig. Fandt du fejlen?
    Kurt

  • Hej Jakob.
    I al beskedenhed har jeg arbejdet med FIAT 124 næsten siden de kom frem. Jeg har haft mange af de højtstående strømfordelere i hænderne, og jeg har aldrig set én, som var slidt op. Akslen kører jo på 2 kuglelejer, og de bliver aldrig slidt. Jeg har nogle gange set, at rotoren kan tage imod kontaktpunkterne indvendig i dækslet, men det…[Læs mere]

  • God aften.

    Som FIAT mand tænker jeg jo straks på FIAT 131 Supermirafiori, som kom i 1978.

  • Hej Jakob.
    Som efterhånden gammel FIAT mand, har jeg set fænomenet mange gange. Også med temperaturmålere. Det er simpelthen selve viseren i uret der går trægt. Hvis du f.eks. banker med en finger på uret, springer nålen op med det samme. Jeg har altid selv blot levet med det – og banket på uret med fingeren efter start. Men måske kan man skill…[Læs mere]

  • Uha uha.
    Jeg har vel hugget 150 FIAT’er op. Hovedsagelig 127’ere, men også andre modeller f.eks. 11/1200, 13/1500, 124, 125, 131, 132 og endnu flere. Desuden 5-6 stk. Lancia Beta. De fleste af dem var […]

  • Niels.
    I 1976 var jeg “på kursus” i Lancia Beta. Det var på Hotel Scheelsminde i Aalborg. Et 2 dags kursus. Jeg var lærling, og var blevet udpeget til at tage med værkføreren på dette kursus. Jeg var stolt, og de […]

  • Hent mere