-
ForfatterIndlæg
-
1. august 2013 kl. 19:57 #51758
Kai
583 IndlægSakset fra en nyhedsgruppe:
1. august 2013 kl. 22:02 #55738
Jens Langdahl
731 IndlægFine billeder Kai! De to biler i forgrunden på det øverste er hhv. Studebaker Regal 5 Passenger Sedan fra 1951 og Chevrolet 1953. Man kan se at Studebakeren er en Regal, fordi den har kølerfigur på fronthjelmen og Stone Guard forrest på bagskærmen, det havde Champion modellen ikke. Chevy’en er jeg mere usikker på. Jeg mener ikke det kan være en Bel Air, der havde et kontrastfarvet felt mellem to chromlister på bagskærmen, og på billedet ser det ud som om der kun er en chromeliste plus Stone Guard. Forskellen mellem en 150 og 210 Sedan er bagruden. Den billigere 150 havde en flad firkantet bagrude, 210 havde samme wrap-around rude som Bel Air. Tror det er en 150, men er ikke sikker. De øvrige biler har jeg intet bud på, tror dog at den til venstre er en amerikaner fra omkring 1930.
Det nederste billede er interessant. Er bilen kørt af vejen og har kappet en pæl? Det ser i hvert fald ud til, at der arbejdes hektisk med ved forenden af køretøjet. Det har været en dyr bil, læg mærke til, at det er et limousine karrosseri, med lukket kabine og chaufføren siddende ude i de fri, fordi sidestykkerne i lærred er rullet op til taget. To ekstra dæk monteret i forskærmen, træhjul(?), det støbte dørhåndtag og den helt vandrette kølerhjelm er stiltræk der får mig til at sige lige før første verdenskrig, måske lidt senere. Stilen ser europæisk ud, men de fleste fabrikker havde jo travl med andre ting i årene 1914-18, såeeh…. I øvrigt, hvad med nummerpladen? Jeg er faktisk i tvivl, om den overhovedet er dansk, i bekræftende fald burde man kunne finde ud af mere om bilen hos Dansk Veteranbilklub.
1. august 2013 kl. 23:14 #55741westmus
122 IndlægTror den sidste på det første billed er en 32’er Ford B med “engelsk” karosse. Det passer nemlig med at dørhåndtaget sider i forkanten. Lastbilen i baggrunden kunne muligvis godt være en Chevrolet fra årene omkring ’50
2. august 2013 kl. 06:41 #55743
Jens Langdahl
731 IndlægGodt set Westmus. Og så er bilen såmænd nok samlet i DK, mener at de danskbyggede Chrevrolet’er havde det “engelske” karrosseri.
2. august 2013 kl. 06:42 #55744
Kai
583 IndlægJeg poster lige et svar:
¨
OK, her er så essensen af de svar der i løbet af 12 timer er kommet her, på Flickr og i kai´s “hemmelige” forum:Det nyeste billede:
Israels plads
A) K 14 211 – Studebaker Regal 5 Passenger Sedan 1951
B) K 81 585 – Chevrolet 1953 – 210 eller 150 (forskellen er bagruden)
C) Bilen til venstre – måske en Ford B 1932 med “engelsk” karosse, som har dørhåndtaget siddende i forkanten.
D) lastbilen i baggrunden – muligvis en Chevrolet fra omkring ´50Det ældste billede:
Her citerer jeg bare Jens langdahl:
” Det har været en dyr bil, læg mærke til, at det er et limousine karrosseri, med lukket kabine og chaufføren siddende ude i de fri, fordi sidestykkerne i lærred er rullet op til taget. To ekstra dæk monteret i forskærmen, træhjul(?), det støbte dørhåndtag og den helt vandrette kølerhjelm er stiltræk der får mig til at sige lige før første verdenskrig, måske lidt senere. Stilen ser europæisk ud, men de fleste fabrikker havde jo travl med andre ting i årene 1914-18, såeeh…. I øvrigt, hvad med nummerpladen? Jeg er faktisk i tvivl, om den overhovedet er dansk, i bekræftende fald burde man kunne finde ud af mere om bilen hos Dansk Veteranbilklub.”Jeg synes det er fantastisk at man kan bruge internettet til at spørge folk man ikke kender om alt muligt nørdet.
Selvom den “hestetrukne” bil ikke er identificeret, kom der dog en masse andre betragtninger som jeg overhovedet ikke havde lagt mærke til. Fedt !
Studebaker og Chevrolet på Grøntorvet må til gengæld siges at være identificerede tilstrækkeligt til, at jeg kan anføre dem i billedteksten som fakta – medmindre jeg hører noget andet fra en Studebaker klub i Tyskland, som jeg har skrevet til.
Måske sker der lidt mere de kommende dage, men foreløbig tak til alle som har bidraget.
Mvh. Erik Daugaard
2. august 2013 kl. 13:16 #55745westmus
122 IndlægMed hensyn til bilen på det nederste billede mangler vi vist at ham Michael Deichmann som man ellers kan støde på på adskillige danske foras, var med her på Viaretro, for tror lige det høre under hans ministerium. Han plejer at være halvklog på alt muligt gammelt på hjul, specielt hvis det er dansk. Ude i virkeligheden kan han vist tit selv ses “suse” rundt i en bil fra tyverne.
2. august 2013 kl. 14:22 #55747
Jens Langdahl
731 IndlægVed ikke lige hvor det der “Chevrolet” kom fra i post 4 – jeg skal åbenbart ikke poste så tidligt om morgenen :-( Det skal selvfølgelig være Ford, der også samlede biler i DK
3. august 2013 kl. 19:27 #55754
Kai
583 IndlægCitat:
Jeg ved ikke andet end at det med 99% sikkerhed er i Jylland, hvor hele klanen kommer fra. Personen som kommer ind i billedet til venstre er min oldefar, de havde forretning i Hadsten.
4. august 2013 kl. 11:04 #55755
Jens Langdahl
731 IndlægJeg skrev til Thomas Thorsen, der er manden bag siden nrpl.dk og fik følgende svar:
Hej Jens
Nummerpladen er meget enkel at identificere. Det er en tysk nummerplade fra Slesvig-Holsten, som omfattede Sønderjylland indtil 1920. I’et er et romertal 1, som står for Prøjsen (Königreich Preußen indtil 1918 og derefter Freistaat Preußen), mens P’et står for provinsen Slesvig-Holsten (Provinz Schleswig-Holstein). Prøjsen omfattede ca. halvdelen af Tyskland og staden Berlin og hver provins havde derfor sit eget bogstav efter I’et: I A Berlin (som nævnes i tråden), I C Ostpreußen, I E Brandenburg, I K Schlesien, I S Hannover, I X Westfalen, I Z Rheinprovinz, bare for at nævne nogle eksempler. Nummeret kunne være I P 348 eller 349, og i så fald kunne det være fra Oldenburg in Holstein, som oprindelig havde disse numre. Dette er dog lidt usikkert, da der flere gange blev lavet om på nummereringen. Provins Slesvig-Holsten i Prøjsen er dog 100 pct. sikkert.
Mvh
Thomas Thorsen
4. august 2013 kl. 11:30 #55756
Kai
583 IndlægTakker, den er formidlet videre i nyhedsgruppen.
4. august 2013 kl. 15:41 #55757
Jens Langdahl
731 Indlæg
@westmus said:
Med hensyn til bilen på det nederste billede mangler vi vist at ham Michael Deichmann som man ellers kan støde på på adskillige danske foras, var med her på Viaretro, for tror lige det høre under hans ministerium. Han plejer at være halvklog på alt muligt gammelt på hjul, specielt hvis det er dansk. Ude i virkeligheden kan han vist tit selv ses “suse” rundt i en bil fra tyverne.4. august 2013 kl. 16:00 #55758westmus
122 IndlægDet må nok være sådan en fætter her Jens har fundet i en bog. Det er rigtigt at den ligner temmeligt meget.
4. august 2013 kl. 17:03 #55759
Jens Langdahl
731 IndlægDet er præcis den illustration der er i bogen, kunne ikke finde billedet selv ved at Google, godt at andre er bedre til det en mig!
4. august 2013 kl. 19:36 #55760
Kai
583 IndlægI er utrolige.
Takker for jeres indsats.
4. august 2013 kl. 20:45 #55761westmus
122 IndlægVi kan da godt lige gøre Jens endnu mere sikker i sin sag om at der er tale om en Dux. For nogle at de linier som ikke stemmer helt bagerst kan man så genfinde på en lidt ældre DUX D12 fra 1911. Så vores bil kunne vel sandsynligvis være af en årgang mellem ’11 og ’14.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.