Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Per Einarsson
    120 Indlæg

Det var egentlig 02Anders’s billeder fra Hong Kong Classic Car Club, som fik mig til at tænke på noget jeg før er snublet over: Hvordan opfattes Danmark og danskere i forhold til at have fede klassikerbiler?

I Alfa Romeo kredse er det ofte de helt dyre og sjældne vogne der afgør om et træf er lækkert eller bare kedelig mainstream. Concorzo ved Villa d’Este eller Pebble Beach eller et bjergløb i Schweiz feks … der er de fede gamle 6C og 8C biler og de stramme Giulietta og Giulia sportsvognsvarianter.

Alfafolk ved at Holland er det land udenfor Italien, hvor der er flest Alfa’er – og de laver nogle herregode træf og ture. Men der sker også noget i østeuropa og i fjernøsten og i mellemamerika … og så tænker jeg: Ja, okay, men de har jo ikke KULTUREN. Ikke som vi har; vi kender Italien; vi er europæere.

Og så er det jeg kommer til at spekulere over: Hvad tænker Italienerne om os danskere? Vi har jo ingen passion; vi har jo ingen stil. Der bliver ikke solgt fede biler i Danmark – ikke ret mange i hvert fald. Kan vi så have en levende klassiker scene?

Det samme gælder vel for andre bilmærker? Hvad synes en englænder om at vi kører deres stolte roadstere og sporstvogne her ovre i vores sløsede kultur; eller hvad siger den seriøse succesrige tysker om lille Danmark og vores anti-bil-stat. Har vi noget at skulle have sagt?

Ryhl
    303 Indlæg

Gode interessante spørgsmål, Per !

Jeg tør ikke sætte tal på, om vi udgør 1 – 2 eller 3 % af den Europæiske klassiker bestand, men vel deromkring. Og igen afhængig af “definitionen”.  Jeg synes jo det er befriende, at man i “Hong Kong Classic Car club” (jeg var lige ved at skrive King Kong) – kan finde den bredde, og også ´90er biler. I modsætning til en del Europæiske klubber, hvor definitionerne til tider kan være meget snævre, både på mærker, modeller, land, årgang osv …

Dem der ved mere, end at vi har isbjørne, TomK og Wosniacki – tror jeg har god respekt. Især som motorcyklist har jeg færdes en del, blandt tyskere, franskmænd m.m. – og oplevet hvordan de behandler spritnye supercykler, – med brændere, glødende udstødninger osv … – som Danskere kun kan ryste på hovedet af – pga. mentalitets og prisforskellen på X 2-3 … 

Det er jo netop folk som dig, – der tager til Italien og gennemfører Mille Miglia, o.a. – der er med til at tegne billedet udadtil.

Men udover det, er der jo de seneste årtier importeret voldsomt mange flere klassikere til DK, end der er eksporteret. Helt vildt, – selvom det for nogle handler mest om “caferacer eller macho” … “posere”, modefænomen osv … 

Men for dem der “ved nok” om os, er det mit indtryk at der er mere respekt og forståelse, – end at vi bare har en “sløset kultur”, og “modefænomen” – og også en forståelse for, at vi pga. et afgiftssystem der kun overgås af tidligere østeupæiske, – HAR en anden kultur, passer bedre på vores køretøjer, bilparken har en langt ældre gennemsnitsalder, osv ….

MEN jeg ser langt flere E-typer, Ferrarier, Maseratier og alt muligt … i dag i DK, end jeg gjorde i ’60erne og ’70erne. DET må jeg sige …

Og selvom vi ikke her, finder de sjældneste eksemplarer, som i resten af EU, US og Japan,  er vi ihvertfald – procientielt – kommet godt med ;-)

– Synes jeg !

Jacob B
    216 Indlæg

Jeg er rimelig enig i dine betragtninger Ryhl, men jeg er nysgerrig for at vide, hvor fra du har dine oplysninger mht. “Men udover det, er der jo de seneste årtier importeret voldsomt mange flere klassikere til DK, end der er eksporteret”? (Der bliver nemlig solgt en hel del klassikere ud af DK, så jeg var nysgerrig efter, om du havde nogle deciderede tal på?)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Det er et ganske interessant emne Per!  Men ogsaa et som er temmelig svaert at komme til nogen konklussion omkring, da det jo kun kan begrundes ud fra hvad vi hver isaer har oplevet som dansker naar vi er udenfor vor lille lands graenser…  Det er jo ikke synderligt faktuelt.

Men som dansk BMW-entusiast synes jeg bestemt, at jeg alle dage er blevet taget rigtig godt imod naar jeg har besoegt Das Vaterland.  Ogsaa selvom jeg (desvaerre) aldrig har formaaet at troppe op til deres traef i en original BMW 2002 Turbo eller en BMW 3,0 CSL.  Men jeg og mine klassike BMW’er er altid blevet budt velkommen og inkluderet i bil-hyggen.  Hvad de saa har sagt om mig og mine middelmaadige BMW’er naar jeg er koert hjem til DK igen ved jeg selvfoelgelig ikke…  :-)

I oevrigt Ryhl, saa har du da ret i at der er en meget bred accept for forskelligheden indenfor klassiske biler her i Hong Kong.  Og du har ogsaa ret i at det er enormt befriende.  Men det skal nok ogsaa ses i lyset af, at der faktisk ikke er synderligt mange klassiske biler eller klassisk bilentusiaster i Hong Kong, saa jeg tror simpelthen at man har indset, at for at faa klub, traef og bil-hyggen til at fungere og florere, saa har man vaeret noedsaget til at udvidde sine horisonter lidt.  Silver Shadow ejeren vil jo trods alt heller sludre med en Datsun 1200 ejer end slet ingen…

Peter Cocopelli
    79 Indlæg

min erfaring har vist mig at der uden for lille Danmarks graenser stort set ikke er nogen som helst der har nogen som helst opfattelse af Danmark paa naer lige i forhold til de par maerkesager og omraader Danskere har gjort sig bemaerket paa. Og  mht. biler har vi vist netop aldrig foer gjort os specielt positivt bemaerket..

Knud Madsen
    6 Indlæg

Jeg skal ikke klåge om klassikerkredse sådan generelt, men kun Jaguar specielt.

For 25-30 år siden, op gennem 80erne hvor Jaguarklubben var aktiv, gjorde vi os utrolig skarpt gældende i vore nabolande, England, Tyskland, til dels Østrig, og Holland og Sverige. Både når vi var på tur og når vi havde udlændinge på besøg, hærgede vi stort set alt, hvad der hed præmier af forskellig art. Vi var nærmest frygtede! :-)

Den gang var restaureringsstandarden i udlandet også meget pauver. Englænderne plattede sig på sædvanlig vis igennem opgaverne ved hurtige og rigtig sløje DIY-løsninger udført af “young lads” uden forudsætninger og midler. Tyskerne gjorde et stort nummer af “personlige” lakfarver og underlige interiørløsninger, der mere lignede kulørerne, man finder på fordærvet mad eller det der er værre. Svenskerne gjorde primært meget ud af at forkrome alt muligt, som ikke skulle være forkromet, sådan sat lidt på spidsen.

Hvordan det ville gå i dag, ved jeg ikke, idet det vist ikke mere er aktuelt med den slags træf.

Så jo, om ikke andet har vi kunnet gøre os gældende. 

Og det var efter at vi angiveligt skulle have udsendt politisk ukorrekte signaler, som ingen djævel overhovedet kerer sig om, hverken den gang eller nu.

Ryhl
    303 Indlæg

@Jacob B said:
    Jeg er rimelig enig i dine betragtninger Ryhl, men jeg er nysgerrig for at vide, hvor fra du har dine oplysninger mht. “Men udover det, er der jo de seneste årtier importeret voldsomt mange flere klassikere til DK, end der er eksporteret”? (Der bliver nemlig solgt en hel del klassikere ud af DK, så jeg var nysgerrig efter, om du havde nogle deciderede tal på?)

PS. Og jeg har stadig til gode at se en Isbjørn på den anden side af Kbh. Zoo’s mure (gudskelov…), men måske skal jeg være bedre til at læse mellem linierne? ;-)

:-) Jeg er også ganske tilfreds med, at dyrene i zoo, befinder sig i zoo, for visse arters vedkommende ! Ikke destro mindre har jeg da hørt fantastiske betagtninger om Danmark, i udlandet, – og måske forståeligt nok, – hvad ved vi f.eks. om Equador, om deres dyreliv, deres klassiker-kultur osv …

Men må grådkvalt tilstå, – Jacob – at jeg slet ikke kender til disse tal, sådan rent dokumenterbart og statistisk.

Jeg ved ikke om nogen gør, så holder de dem ihvertfald tæt inde til kroppen. Men jeg har da læst, f.eks. “klassiker-guide” og div. forskellige motorblade og o.a.., som gennem årene har givet mig et indtryk. Og selvom, der også er røget en del klassikere ud af landet, er det vel alm. kendt, at antallet af registrerede klassikere, er eksploderet de seneste årtier, – og hovedsageligt pga. importerede biler, – der i visse tilfælde overstiger antallet af eksemplarer i ’50 – ’60erne herhjemme. Og ikke mindst de mere eksotiske af slagsen …. Der har selvf. ikke været samme nød til at gå til udlandet efter en Amazon eller Anglia, som Ferrari eller Aston Martin eller Alfa… – og mange af de andre eftertragtede klassikere, der er mest populære i dag …

Men det kunne ellers være fedt med de rigtige statistikker og tal, – som en eller anden offentlig instans jo burde ligge inde med …. for import og eksport af klassikere de sidste 30 år.  At der så også er en del der, u-indregisterede,  bevæger sig over grænserne, kan vi jo aldrig få styr på.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.