-
ForfatterIndlæg
-
17. februar 2016 kl. 22:45 #115683
Anders Lundh
50 IndlægHej
Jeg har længe gerne ville ta min lille gamle cabbe en tur till Harzen, jeg har aldrig været der og det ser flot ud på billeder. Det bliver kun en langweekend nu i forsommeren eller på et andet tidspunkt i sommer. Idet der kun er plads till en passager blev det min 19 årige datter der tar med, mor og de andre må blive hjemme. Nu søger jeg lidt information om flotte og gode områder i Harzen, måske kender nogen et ok sted vi kan inkvatere os, en flot vej der ned så vi ikke skal køre autobahn så meget, kort sagt så tages alle informationer imod, lige nu er jeg som et blankt papir.
på forhånd tak
Anders
18. februar 2016 kl. 15:15 #115721
Skaanning
25 IndlægHej Anders.
Først og fremmest kan jeg fortælle dig, at Harzen slet ikke er det morfar-agtige sted, som det fra tid til anden bliver beskyldt for at være. Jeg har været der 5 gange inden for de sidste 7 år, så jeg kender stedet ret godt. Desværre har jeg ikke været der i min klassiker, idet den kun har 2 sæder. Og min kone og børn siger sært nok nej til at ligge i handskerummet!
Fra et køre-mæssigt synspunkt er det den vestlige del af Harzen, der er sjovest. Særligt området syd for Goslar samt vejene omkring Brocken og Braunlage. I det hele taget er den del af Harzen, som var vesttysk, den mest interessante. Det gælder ikke bare i forhold til at køre klassiker, men også i forhold til arkitektur, kultur og natur.
Hvis dig eller din datter har interesse i østblok-historie, er den gamle øst-del af Harzen dog også spændende. Selv efter 26 år virker det meget DDR-agtigt, hvilket har sin egen armodige charme. Men der er knap så kuperet og generelt lidt mere “sølle”.
Vil anbefale jer at bo i Goslar – evt Bad Harzburg. Begge byer ligger i nordvest lige ved foden af bjergene, og er ganske hyggelige og historiske. Det kunne også være Braunlage, men det er en smule mere “turist`et”.
Når det gælder Harzen, er de fleste pjattede med at tage en tur på Brocken. Og, jo, togturen der op er da fin. Men personligt kan jeg ikke undvære kørerturen op til Hexentanzplatz, som ligger ved byen Thale. Måske kan du sætte din datter i den MEGET stejle svævebane, som går op til toppen af bjerget, og så kan du nyde turen ad de snoede veje der op i din bil..?!!
Under alle omstændigheder er Harzen bestemt en tur værd, hvis du kan lide kørsel i (mindre) bjerge! eller bare generelt kan lide flot natur, der er anderledes end den danske.
Desværre kan jeg ikke kloge mig på alternative ruter derned. Gider ikke små-veje i min dagligdagsbil. Men mon ikke en GPS kan foreslå noget godt, hvis du vælger “undgå motorveje” i menuen…?
Mvh Skaanning (..Lars)18. februar 2016 kl. 19:39 #115727
Anders Lundh
50 IndlægTak, det var nogle fine tips & informationer, nu har vi noget at gå ud fra. Vi kikker også efter nogen der måske vil køre med i sin bil, det kunne være hyggeligt.
Anders
10. juli 2016 kl. 21:32 #121189
Anders Lundh
50 IndlægTak for din fine info, den er blevet brugt, nu har vi boket hotel i Goslar og tager afsted 19 juli. Skall lige finde de oblikatoriske reläer, tändspole, tändrör og andre småting frem samt en stor pose verktöj. Håber vi kan köre med taget af hele vejen, men lad os se, vi gläder os ihvertfald og håber det går godt hele vejen.
11. juli 2016 kl. 13:03 #121233
Skaanning
25 IndlægHej.
Det lyder jo fint.
Hvilken bil er det, I skal køre i?
Du ved det sikkert allerede, men motorvejsstrækningen fra Neumunster til helt til Hamburg er under ombygning. Derfor er der permanent kø – hvilket din gamle bil næppe vil sætte pris på!
Men hvis I kører ad de mindre veje, er det jo ikke relevant.
God tur!
Lars15. juli 2016 kl. 12:00 #121341
Anders Lundh
50 IndlægDet var en god information, vi kører via Puttgarten så det bliver
A1 mod Hamburg
Drejer af mod Lüneburg for at tage lande vej ned til Wolfburg, hvor vi besøger VW museet.
Men kan faktiskt dreje af fra A1 20-30km før Hamburg ser jeg på kortet, det er nok en bedre løsning end at køre igennem Hamburg. Efter Wolfsburg blir det landevej ned till Goslar.
Det der med at holde i kø kan min motor slet ikke lide, den har problemer ved almindelig kø kørsel selv med 2 store blæser.
Gammel bil er det måske ikke (1996), men den har alle de symtomer som en rigtigt gamel bil har. Vi kører i en TVR Chimaera 5L V8. Stort set allt på den bil er underdimensioneret i forhold til ydelse, gammel teknik, gammel motor.Tak
Anders
22. juli 2016 kl. 08:52 #121551
Anders Lundh
50 IndlægTuren til Harzen er nu vel overstået, tak Lars for dine tips, de var en stor hjælp. Goslar var en riktig fin by med masser af fine bygninger og restauranter. Det var ikke særligt dyrt at spise og bo, vi boede på et lille hotel som hed Hotel Kaiser Hof, billigt, rent midt i byen. Der hørte parkering til hotellet og de der ejer hotelet var fantastisk søde og service mindede. Brocken som folk valfartede til var ikke noget for os, vi troede at vi kunne køre der op eller i det mindste gå, køre der op det lykkedes ikke og gå der op var en tur på omkring 8 – 10 km, så det sprang vi over. Ja vi kunde taget et tog, men da vi så køn valgte vi at bare køre lidt runt og se alt muligt andet den dag. Hexendanzplats ved byen Thale var rigtigt fint og et besøg værd, der var vi inde på et lidt anderledes DDR museum, det handle ikke så meget om krig, men mere om folk i almindelighed, hvordan de levede fra omkring 1938 til murens fald, meget interessant.
Vi kørte der ned via meget fine landeveje som ligger øst for autobahn A1 som bragte os igennem fine byer og landskap i et lidt mere roligt tempo, det tog ikke meget længere tid. Første stop der ned var det fine VW museum i Wolfsburg, et fint museum og vel vært et besøg, Autostadt sprang vi over.
Anders og Annika
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.