-
ForfatterIndlæg
-
10. september 2013 kl. 22:11 #51789
Svenskeren
28 IndlægHej jeg går og leger lidt med tanken om at købe en lancia fulvia zagato 1972 fra italien, men er i tvivl om hvad afgiften render op i. Derfor ville jeg endnu en gang høre om der er nogle af jer udemærkede viaretro læsere der kunne hjælpe mig i denne sag. På forhånd tak!
11. september 2013 kl. 07:25 #56204
Jens Langdahl
731 IndlægHej Svenskeren.
Den eneste danske pris jeg har, er en anslået pris på en Fulvia Zagato 1,3S. Prisen er fra Bil-Revyen 1970, deadline 1. februar 1970. Her opgives prisen til ca. 62.000 kroner, hvilket giver en afgift på 10.900. Hertil kommer som sædvanlig benzinafgiften, så man skal regne med en samlet afgift på 15.000 for en 1970 model.
Efter et hurtigt blik på prislisterne i årbøgerne, vil jeg antage, at prisstigningerne fra 1970-1972 ligger på 25-30%, der var høj inflation i de år. De ovennævnte 10.900 skal derfor erstattes med et beløb omkring 14.000 kroner, så du ender nok på omkring 18.000 i alt.
11. september 2013 kl. 09:12 #56208Svenskeren
28 Indlæg@Jens Langdahl said:
Hej Svenskeren.Den eneste danske pris jeg har, er en anslået pris på en Fulvia Zagato 1,3S. Prisen er fra Bil-Revyen 1970, deadline 1. februar 1970. Her opgives prisen til ca. 62.000 kroner, hvilket giver en afgift på 10.900. Hertil kommer som sædvanlig benzinafgiften, så man skal regne med en samlet afgift på 15.000 for en 1970 model.
Efter et hurtigt blik på prislisterne i årbøgerne, vil jeg antage, at prisstigningerne fra 1970-1972 ligger på 25-30%, der var høj inflation i de år. De ovennævnte 10.900 skal derfor erstattes med et beløb omkring 14.000 kroner, så du ender nok på omkring 18.000 i alt.
Alt dette med forbehold, der er taget udgangspunkt i en anslået pris.
Tak for svaret Jens du er en klippe!
11. september 2013 kl. 16:16 #56213
Jens Langdahl
731 IndlægÅhh, så er det nok derfor jeg har tunge øjenlåg! Mere alvorligt, tak for anerkendelsen, det er bare rart at kunne hjælpe en smule. Spørg bare løs en anden gang :-)
13. september 2013 kl. 20:18 #56245
Ole Wichmann
815 IndlægHej Jens Afgiftsguru
13. september 2013 kl. 21:35 #56249
Jens Langdahl
731 IndlægHej Ole
Det der med guru er pænt sagt, men det holder altså ikke – jeg ved kun noget om veteranafgift. Dertil er en 1979 MGB jo ikke kommet endnu. Hvis du venter med at afgiftberigtige til næste år, ser det ud til, at veteranafgiften ender på ca. 13.500 plus benzinafgift. Eneste pris på så sen en B’er er fra Bilrevyen 1979, deadline 1. februar 1979. Prisen her i er anslået til 82.000 kroner, bilen var tydeligvis ikke lagervare så sent i produktionen. Jeg mener IKKE at der er reduktion for højrestyring, når man snakker veteranafgift, men kan ikke dokumentere dette. Nogen der ved noget, gerne på tryk fra SKAT?
13. september 2013 kl. 22:44 #56250
Ole Wichmann
815 IndlægHej Jens
14. september 2013 kl. 09:15 #56251
Jens Langdahl
731 IndlægOle, jeg leder selv efter en klassiker af bestemt model. Der er ikke mange af dem i DK, og dem der er her, er enten ikke til salg, ikke gode nok eller ikke originale. Jeg har derfor ledt i udlandet og i den forbindelse kigget på omkostninger.
Det løber altså op!
Hvis du skal til England efter en B’er, ender du med at have brugt op mod 10.000 inden du har den hjemme. Hvis du dertil lægger penge til diverse afgifter, syn, nummerplader osv, har du spenderet op mod 30.000, inden du overhovedet er begyndt at bruge penge på stumper til bilen. Som stadig vil være en højrestyret rubberbumper.
Jeg har set danske biler fra de mere populære årgange (1963-1971) udbudt til under 130.000 kroner. De vil helt sikkert kunne købes billigere på denne årstid. Der er tale om venstrestyrede biler i totalrenoveret stand, tæt på concours, med europæisk instrumentbræt, tråd- eller Minilitefælge osv. Måske var det en idé at tjekke hvad der udbydes til veteranmesse i Fredericia til oktober? Men igen, jeg ved jo ikke hvad dine ressourcer og ønsker er. Jeg vil blot minde om det gamle mantra: Køb den bedste du har råd til, der er det absolut billigste i længden.
Noget helt andet er gensalgspris. Der er ikke et stort marked for en højrestyret rubberbumper i DK, og skal du sælge i udlandet, må du nok anse pengene til afgift og import for tabt. Hvis du af en eller anden grund skal af med sådan en fætter, skal du nok ikke regne med at kunne holde pengene hjemme – og så er det sagt på jysk ;-)
14. september 2013 kl. 09:59 #56254Smeden
110 IndlægMed hensyn til den 20% ved jeg ikke hvad der gælder for Veteran biler. Jeg fik en Irsk Ford Mondeo fra 1993 på Danske plader for en 6-7 år siden. Der var 20% i rabat på den.
Bilen stod i Danmark jeg gav 3000 for den og endte med en gift på 9000) 12000 for en RS Celebration med 160000 på tælleren var en en god pris dengang.
Guru eller ej :) det er fint der er folk der gider at slå op og sætte sig ind i ting! Kunne du finde ud af hvad en Jaguar som min kostede fra ny i Danmark? Bare af nysgerighed!
Det er en Jaguar xj6 årgang 1971 4.2 Short Wheel base Manuel med overdriwe
På forhånd tak Christian
14. september 2013 kl. 17:06 #56256
Jens Langdahl
731 IndlægHej Christian, godt med en bekræftelse på de 20 % i reduktion i afgiften på “nye” RHD biler. Tak!
Ifølge Bilårbogen 1971, deadline 17. oktober 1971 kostede din Jaguar XJ6 4,2 Overdrive 116.769 kroner. Faktisk kun 2.000 mere end året før, underligt at de ikke var hårdere ramt af inflationen
14. september 2013 kl. 20:20 #56261Smeden
110 IndlægMange tak Jens. Tankevækkende en gennemsnits læreløn var omkring 4000 Kr om måneden i 1970
@Jens Langdahl said:
Hej Christian, godt med en bekræftelse på de 20 % i reduktion i afgiften på “nye” RHD biler. Tak!Ifølge Bilårbogen 1971, deadline 17. oktober 1971 kostede din Jaguar XJ6 4,2 Overdrive 116.769 kroner. Faktisk kun 2.000 mere end året før, underligt at de ikke var hårdere ramt af infla
14. september 2013 kl. 21:35 #56263
Kai
583 IndlægMener du læreR løn, eller lærlingeløn?
Jeg fik ikke engang 4 kkr i starten af 90’erne, som lærling, men kan heller ikke forestille mig 4 kkr i 1970 til en lærer.
14. september 2013 kl. 23:17 #56267
Flemming Lohmann Mikkelsen
37 IndlægNår man så sender tallene en tur gennem Danmarks Statistiks prisberegner, så bliver det rigtig interessant;
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.