Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Heine Hansen
    63 Indlæg

Skal ha’ grundet og lakeret min ramme på De Tomaso’en, og min første tanke var den velkendte POR-15, men faldt så også over dette produkt fra KBS Coatings: http://www.kbs-coatings.dk/collections/rustbeskyttelse

Er der nogle her som har erfaring med dette produkt ?

Attachments:
    ruldal
    148 Indlæg

Var det ikke bedre at få den galvaniseret eventuelt før en maling med Epoxy ? Så ruster den ikke igen :)

Søren Navntoft
    326 Indlæg

Heine, jeg har ofte brugt POR-15 med stor tilfredshed. De produkter du nævner som alternativ, skulle de være bedre, billigere eller nemmere at få fat på?

Ruldal, er enig i, at din nævnte fremgangsmåde er at foretrække. Dog oplever man ofte at emner monteret med gummi eller lignende ikke kan tåle den behandling og derfor er en metode med håndspålæggelse eneste brugbare løsning.

Heine Hansen
    63 Indlæg

Ruldal: Ruster IGEN !!??? Den er ikke rusten !! *grin* Men jeg har bare skrabet al den gamle undervognsmasse af, og nu skal den ha’ en tår maling i stedet for. Men helt klart at galvanisering ville være at fortrække. Men som jeg forstår det, så er den grunder som POR-15 leverer en “Etching Primer” som trænger ned i metallet, og må virke på samme måde ?

Søren: KBS er som ikke meget billigere, men det er på lager i DK, modsat POR15 som jeg ikke har kunne finde på lager nogen steder. I hvert fald ikke det 3 trins startkit som man kan få. Så derfor overvejede jeg at købe et KBS kit.
    Men ville gerne høre om nogen har erfaringer med det, inden jeg smører det på. Men det ser effektivt ud på deres hjemmeside. De viser bl.a. at de har dyppet en karrosseriplade i maling, og derefter bukker pladen gentagende gange, uden at det sprækker. Det tyder jo godt !

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Jeg er frisk på, at prøve KBS til Honda’en, men vejrliget er lidt bestemmende, så en rapport med erfaringer kommer til, at lade vente på sig (min søn må få sig en større garage :-) )

POR bestilte jeg for en årrække siden i USA, da det ikke var til a finde herhjemme.
    Der er næppe den store forskel på produkterne i praktisk anvendelse/vejrlig, så tilgængeligheden, prisen og leveringshastigheden for KBS, vil jeg lade tale til KBS’s fordel…

Heine Hansen
    63 Indlæg

Er lige ved at undersøge priser i Sverige, UK og Tyskland på begge produkter. Så jeg når nok selv at afprøve enten det ene eller det andet, inden for de næste 14 dage, vil jeg tro. Jeg giver lige en tilbagemelding om resultatet ;-)

ruldal
    148 Indlæg

Ahr My Bad Heine, undskyld ;)

Kunne en pulverlakering ikke også eventuelt gøre arbejdet ?

Du skal nok regne med at sådan en bundramme vil have en korrossionsklasse på C3 mellem til høj.

Der findes malesystemer i ISO12944-1 der beskriver hvor tykke lag primer og maling, og hvilke egenskaber malingen bør have for at opfylde det. Malesystem A1-04 tillader brug af Akrylmalinger som måske vil være bedre egnet i forhold til gør-det-selv og i forhold til gummiophæng m.m.

Er rammen helt afmonteret, eller vil du blot pensle på den mens den hænger på liften ?

Heine Hansen
    63 Indlæg

Arh, ja, kan godt se at jeg er startet forkert ud, med at skrive rammen. Bilen er jo med Monoque chassis, så rammen kan ikke afmonteres som du tænker på. Jeg har slebet det ned til ren metal, og nu skal det bare ha’ en form for behandling. Så pulverlakering er ikke et alternativ. ;-) Det skal spøjtes på mens den står på bukke i garagen. Er desværre ikke indehaver af en lift *Tuuuud*

Se her: http://www.carnut.dk/falsk-tryghed/

ruldal
    148 Indlæg

Ok så fik jeg fat i den :)

Når du har slebet ned til det bare metal er det supervigtigt at det bliver lukket ordentligt. Det maling der skal direkte på skal være zinkholdigt, meget gerne noget til maritimt brug.

Dernæst kan du male det med næsten hvad du vil, men jeg ville da klart anbefale en form for undervognsbehandling for at undgå stenslag osv der vil skabe huller i malingen og dermed også skabe grobund for rust.

Alternativt en god fed maling som eksempelvis hammerite er rigtig god til den slags.

Det produkt du viser fra KBS har jeg intet kendskab til. Det kan vel være lige så godt som så meget andet. Men som sagt det væsentlige er at få noget zink på jernet. Grunden til det er at zink ændrer den kemiske sammensætning af jernet i overfladen og dermed hindrer rustdannelse meget meget effektivt.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.