-
ForfatterIndlæg
-
23. juli 2018 kl. 22:26 #146263
A VINTAGE RUN
313 IndlægMad & drikke.
Fora om mad og drikke!
Fortæl og del jeres historier med opskrifter som lette retter til at tage med i køletasken og afsted på tur..
Gode oplevelser i hyggelige stunder i selvskab med familie og venner eller begge dele i forbindelse med ture ud i det klassiske køretøj.
Ideen er at dele erfaringer og derved hjælpe hinanden med inspiration til gode oplevelser i de lette retter som en del af klassiker livet. – Lad inspirationen starte derude!
Det kan lade sig gøre med lidt forberedelse – nogle lækre retter med tilhørende let opskrifter suppleret med eventuelt et foto af det endelige resultat.
Samtidig er det vigtig at huske at de køkkenredskaber der er til rådighed i naturen og ved træf, er primitive i forhold til dem der hjemme. Opskrifterne bør derfor kunne nydes kolde eller varmes op på en grill eller en medbragt primus m. gryde og pande.
Og så til sidst, – der skal jo også drikkevare til, så fortæl også hvad I vælger at drikker til og I syntes passer godt til retterne. En god ide er bedre end ingen, og husk selv at tag madden med hjemmefra så er du sikker på at blive mæt. :-)Jeg lægger ud med en let ret der vil kræve en Primus m. gryde eller en Grill m. gryde.
Retten består af Hjemmelavet pomfrits og hot-krydret friturestegt kylling, med hjemmelavet pomfrit sovs og hjemmelavet barbecuesovs.
1. Pomfrit´s
Start med at vask eller skrald den mængde kartofler du skal bruge til retten. Du kan også lade skralden være på!
Kartoflerne kommes i en passende gryde og dækkes med vand. Varm dem op til de begynder at koge og skru herefter lidt ned. Nu skal kartoflerne koge i 10 minutter og UDEN salt!
Lad kartoflerne køle ned ved stuetemperatur IKKE i køleskabet. Herefter vælger du selv hvordan du vil skære kartoflerne. Men pas på de ikke bliver for tynde. Pomfrits skal være cirka 8 – 10 mm. Men du er velkommen til selv at prøve dig frem.Kartoflerne koges i den varme fritureolie som kan være solsikkeolie, rapsolie eller en anden du bedre kender! Olien skal være 130 grader celsius når du komme kartoflerne i gryden. Brug et stegetermometer! og pas på ikke at kom for meget i olien ad gangen. Kog kartoflerne alt afhængig af mængde og tykkelse 7 – 15 minutter. Pas på de ikke blive for brændte, de skal helst være gyldne.. En god huskeregel er at den portion kartofler du tilbereder skal spises lige efter de er dryppet af.
2. Hot-krydret kylling stykker.
Parter en hel kylling eller køb parteret kylling. Hvis du for eksempel bedst kan lide kylling lår.Slå 4 æg ud i en skål og tilsæt eddike og krydderiblanding samt rugmel og hvedemel lidt ad gangen.
Krydderiblandingen kan se sådan her ud: Eller en All-round krydderiblanding.
1:1 dele af hvert.
Cayennepeber, karry, sort peber, paprika, kardemomme, kanel, spidskommen, chili, salt og eventuelt sukker. osv.
Blandingen piskes grundigt og stilles i køleskab i 1 time.
Opvarm olien til 130 grader celsius med et stegetermometer. Dyp kylling stykkerne i skålen med krydderblandingen og steg dem til de er brune. Læg dem på en ovnrist med bagepapir. Tænd ovnen på 200 grader og steg kylling stykkerne videre i 30 – 40 minutter inden servering.3. Pomfrit sovs og barbecue sovs.
Lav en mayonnaise af 1 æg, eddike, salt, sennep, solsikkeolie eller rapsolie. Piske blandingen sammen UDEN olien, som tilsættes lidt efter lidt. Smag den til!Tag den mængde fra du skal bruge til pomfrit sovsen. Mayonnaisen blandes med creme fraiche, sirup, eddike, peber eller estragon osv. Smag den til!
Barbecue sovsen laver du at en lille dåse tomatpure, eddike, sirup, cayennepeber, vand, peber. Smag den til!
4.
Drikkevare til maden.
Jeg valgte en kold Corona fra Mexico, men kold lemonade kunne også drikkes til og er nemt at lave.Attachments:
24. juli 2018 kl. 21:58 #146273
A VINTAGE RUN
313 IndlægPortion til to voksen.
Karry kartoffel salat m. løg, radiser og tomat, agurk som pynt.
Karryen kan undlades hvis den ikke ønskes.6 – 8 nye små kolde kogte kartofler.
1 halv zittauerløg.
3 radiser.
1 tomat.
agurk.
salt.
Peber.
Karry.
1 Lille portion hjemmelavet mayonnaise eller en du godt kan lide.
Creme fraiche.Kartofler skæres i tern, løg og radiser snittes fint og ingredienserne kommes i en passende skål. Karry, mayonnaise og creme fraiche blandes og smages til med salt og peber.
Til sidst blandes det i skålen der pyntes med både tomater og agurker imellem.
Tilbehør: Valgfrit
Drikkevare: øl, hvidvin eller bare en dejlig kold lemonade.
Til køletasken. Husk køleelementer!Attachments:
28. juli 2018 kl. 23:37 #146436
A VINTAGE RUN
313 IndlægEn dej til godt blød brød såsom burgerboller, pølsebrød og sandwich.
1. ingredienser.
6 dl vand.
0,5dl eddike.
1 dl raps olie.
2 hel æg.
50 gram gær.
120 gram malet rugmel ( kan erstattes med anden eller hvedemel )
500 gram hvedemel.
3 spsk sukker.
2 tsk salt.2. Dejen.
Rugmelet skal ristes af i en gryde til det er lysebrunt! Det giver farve og smag til bollerne når de er færdige.
Gæren opløses i vandet. ( Hvis den er frossen fra fryseren skal den lige have tid til at tø lidt op inden vand og ingredienserne kommes i ). Sukker tilsættes og opløses sammen med 1 hel æg, rugmelet og rapsolie kommes i, og hvedemelet tilsættes lidt ad gangen. Når dejen har fået en lind konsistens tilsættes saltet, og resten af hvedemelet tilsættes til dejen er smidig. Den må ikke klistre og skal slippe bordpladen under ældningen, men må ikke blive fast og tør. Dejen skal være let og luftig når den sætes til hævning et lunt sted. Tænd for eksempel oven på de første grader før 50 grader mærket.. Brug et stegetermometer! 30 grader er fint.
Dejen skal ældes godt og gerne i 5 – 10 minutter. Nu lægges dejen tilbage i skålen og stilles til hævning den første time, eller til dejen har fordoblet sin størrelse. Dejen tages op og deles til mindre boller der rulles ud på bordpladen. Men en dejbolle på størrelse med en tennisbold bliver til en stor færdig bolle. Prøv dig frem! Ønskes der en flad færdig bolle trykkes dejen fladere og lægges på bagepapir på ovnpladerne. Der er dej til cirka 2 almindelige ovnplader. dejbollerne er klar til at hæve videre i 1.5 time et lunt sted.
1 æg slås sammen med 1 tsk eddike og 1 tsk vand i en skål og piskes sammen til det skummer. Skummet tages fra og den resterende væske hældes på en lille forstøver. Væsken skal forstøves over de færdig hævede boller og gerne undervejs i hæveprocessen. Bollerne strøes med sesamfrø eller lades være blanke.
Ovnen tændes på 240 grader celsius og bollerne bages en ovnplade ad gangen på nederste rille i 15 minutter. Bollerne stilles til nedkøling på ovnristen.
Det var hvis det hele. :-)Attachments:
29. juli 2018 kl. 09:25 #146441
A VINTAGE RUN
313 IndlægHusk at kom 0,5dl eddike i dej blandingen. Sammen med vand, gær, sukker og 1 æg.
29. juli 2018 kl. 11:44 #146442
A VINTAGE RUN
313 IndlægÆgte Mayonnaise og dressing.
1. Mayonnaise.
1 hel æg.
1 tsk mild sennep.
Raps olie eller anden neutral raffineret olie. ( Eller en anden du godt kan lide ).
Eddike.
salt.
Atamon. ( For holdbarhed ). Kan undlades hvis mayonnaisen spises i løbet af en til to dage.1 hel æg, sennep, eddike, et par dråber atamon og salt ( gerne fint kværnet ) kommes i en høj skål og piskes sammen.
Herefter piskes olien i blandingen. En elektrisk håndpisker er at anbefale! Der tilføres olie til mayonnaisen har en tyk konsistens. Cirka 0,3 – 0,5 liter olie til resten af ingredienserne.2. Dressing på mayonnaise.
1. del ægte mayonnaise.
Rød paprika. ( eller andet krydderi / urter ).
Evt. Hvidløg.
Eddike.
Salt.
Peber.
Creme Fraiche.
Mild sennep, eller en Dijon, eventuelt lidt sirup.Smag den til..
30. juli 2018 kl. 13:41 #146475
A VINTAGE RUN
313 IndlægRettelse i opskriften af: En dej til godt blød brød såsom burgerboller, pølsebrød og sandwich.
Samlet anvendt mel 1100 gram til 6dl vand osv.. Men stadig 120 gram malet rugmel og så cirka 980 gram hvedemel. Hvis hele brødet skal være af hvedemel er det cirka 1100 gram.!
Beklager fejlen men hellere lidt ad gangen end det hele i på en gang. I øvrigt kan jeg ikke redigere i indlæggene og må nøjes på den her måde. Svarende til Windows styresystem hvor der jo også løbende kommer opdateringer med rettelser. :-)12. august 2018 kl. 18:13 #146849
A VINTAGE RUN
313 IndlægBURGER
Attachments:
14. august 2018 kl. 16:34 #146904
A VINTAGE RUN
313 IndlægRugmels Flüte m. Salami, tomat, løgringe og agurk.
Rugmels Flüte m. Paté, saltkød, sky, løgringe og revet peberrod.Opskrift på Flüte.
1 æg til at spraye eller pensle brødene med.
6 dl vand.
50 g gær.
cirka 0,5 dl eddike eller 2 snapseglas fyldt til kanten.
3 spsk sukker.
2 tsk fint køkkensalt.
1 dl solsikkeolie.
250 gr Groft malet rugmel.
600 – 700 gr Hvedemel. Dejen skal være godt klistret!Gæren opløses i vandet og sukker tilsættes samt eddiken og opløses. Derefter tilsættes rugmelet og lidt hvedemel og olien. Dejen til skal være klistret og hænge i fingre og bord under æltningen. Vær derfor opmærksom på ikke at tilsæt alt hvedemelet på en gang. Når dejen er æltet godt tilsættes saltet ved at drysse lidt på bordpladen og derved ælte saltet ind i dejen og derved opløse saltet i dejen.
Dejen stilles til hævning i 1 time eller til den er dobbelt stor og deles til 12 flüte på to bageplader og stilles til hævning 2 gang i 1 time 30 minutter i stuetemperatur. Bages ved 260 – 240 grader i forvarmet ovn i 12 minutter på nederste rille i ovnen.
Attachments:
26. februar 2020 kl. 22:50 #163850
A VINTAGE RUN
313 IndlægMin tomatsovs og en pizzadej til røremaskine.
Ingredienser.
Et par fede hvidløg eller en tsk tørret hvidløgpulver.
½ rødløg eller andet løg.
100 gram gulerod.
100 gram kartoffel.
1 tsk salt.
Groft peber.
Olivenolie.
Basilikum eventuelt frisk.
Koriander eventuelt frisk.
1 karton pureret tomatsovs 500 gram.Kartoffel og gulerod skrælles og rives fint.
Olivenolie kommes i en kasserolle så bunden er dækket.
Hvidløg, kartoffel og gulerod svitses af i varm olivenolie til massen virker mør og salt, peber, basilikum, koriander tilsættes og tomatsovs. Lad retten simre 30 minutter nu ved svag varme.
Herefter tages kasserollen af varmen og stil den hjemmelavet tomatsovs til afkøling.
Der er nok tomatsovs til 2 eller 3 pizzadeje som beskrevet herunder. Så spar på det. Men er selvfølgelig en smagssag hvor meget du ønske at komme på din pizza.
Nu kan du lave en tomatsovs, og så skal du til at lave en pizzadej. Du kan også udnytte den halve times tid pizzadejen tager at lave i en røremaskine. Til at lave tomatsovs. Hvis du har en røremaskine til rådighed.Pizzadej.
Bages ved 245 -250 grader i traditionel varm ovn på nederst ribbe.Ingredienser.
500 gram hvedemel.
3,2 dl kold vand.
10 gram fint salt.
½ pose tørgær.
75 gram stege og bage margarine .
1 spsk sukker.
2 cl lager eddike.Start med at vej alle ingredienserne af og fordel dem i skåle.
Kom tørgær, hvedemel og sukker i skålen på røremaskinen og bland dem godt sammen inden. Sæt dejjernet på maskinen og start den ved langsom omdrejninger mens du hælder vandet langsomt i blandingen fra kanten samt tilsætter lager eddiken. Lad blandingen køre til den har samlet sig og tilsæt så margarinen. Lad røremaskinen gøre arbejdet for dig og skru op til halv styrke på maskinen omkring 2.5 – 3 hvis du har en Kenwood cheif xl ellers halv styrke.
Blandingen skal sammenlagt køre i 30 minutter og saltet skal du første tilsætte efter 10 minutter. Så tag tid på et køkken ur.
Herefter lader jeg dejen stå i skålen og hvile i 45 minutter, så plejer jeg at lave tomatsovs imens.
(Dejen hæver ikke før den sættes i den varme ovn).
Efter 45 minutter tager du dejen ud på et mel drysset bord og former dejen som du vil have den. Dejen kan eventuelt deles op i to mindre i stedet for en stor.
Når den er kommet over på en bradepande med et stykke bagepapir i lader jeg den igen hvil i 45 minutter. Så har jeg god tid til at klargøre de øvrige ingredienser jeg vil bruge som fyld på pizzaen.
Du kan vælge at gøre det anderledes hvis du vil.
Tænd for ovnen når der er cirka 20 minutter tilbage af den sidst 45 minutters hviletid eller senere hvis din ovn er hurtigere til at varme op til 245 – 250 grader. (Må ikke være grill)
Begynd med tomatsovs, så ost herefter de andre af de ingredienser du vil bruge.
Stil den fyldte pizzadej ind i den nederste ribbe, eller vend den dybe bradepande på hoved og sæt bradepanden med pizzaen af her på den. Det gør jeg.
Bag nu din pizza i 25 minutter. Men kig og hold øje det kan variere lidt fra ovn til ovn.Jeg vil mene at man kan tage den færdige pizza med på tur og varme den op i en kuglegrill. Men ellers er opskriften tænkt til dig der som har lyst og prøve om det er en du kan lide.
Det er egen opskrifter jeg selv har fundet på ved at prøve mig frem og det med eddiken er kommet ved at kigge på for eksempel en brødpose med ingrediensliste på sødmælkbrød. Så var det med at finde den mængde jeg syntes passer til mit brød. Man kunne få syrligheden ved at lave en surdej i stedet.
Jeg kunne da godt lide og vide om du syntes det er godt bageværk også.
Du kan godt smage på den færdig rørte dej den skulle gerne smage lidt besk og salt med en lidt sødme. Der er jo ikke rå æg i den.Attachments:
29. februar 2020 kl. 14:01 #163934
Michael Sehested Lund
32 IndlægDu har fat i det helt rigtige, Njal. Bruger gulerod til at give sødme i sovsen og ikke bare sukker, som Clemenza gør i Godfather, hvor han laver tomatsovs til kødboller og pølser til pastaen. Se ham her i klippet, hvor han kokkererer i Corleone familiens køkken https://youtu.be/jh13Xd2loto
29. februar 2020 kl. 20:03 #163936
A VINTAGE RUN
313 IndlægHej Michael.
Gulerod er desuden en sund grønsag og indholder nogle forbindelser der skulle være godt blandt andet imod sukkersyge en slags naturens insulin. Men den virker nok ikke helt i samme omfang som medicinsk fremstillet insulin. Hvis man helt tilfældigvis væmmes ved tanken om en gulerod kan den jo undværes. Det gør ikke tomatsovsen ringere tænker jeg, men den bidrager nok som du siger til en vis sødmen i tomatsovsen.
Jeg er faktisk også glad for kartoflen i sin rå form altså skrællet. Jeg syntes den er dejlig frisk og saftig, neutral i sin friske smag. Så sådan snupper jeg gerne hvis jeg har lyst, og i øvrigt mener jeg når vi gennemsteger, eller koger disse grønsager mister de alle deres gode egenskaber som vi ellers har brug for i kroppen – de vitamin og i de ernæringsmæssige stoffer. Det der er tilbage så som kulhydrater er selvfølgelige gode men resten er næsten tabe.
Jeg har desværre ikke kunne nå at få sat mig ind i Godfather trilogien eller hvor mange der egentlig er. Men det er sjovt at se den unge Dustin Hoffman som belæres om hvordan kødbollerne og sovsen skal og bliver lavet.
Når det nu handler om at lave pizza, skal man nok ikke slå den an på at være særlig sund. Guleroden skabe en smagsnuance, en egentlig sundhed tror jeg ikke på i den sammenhæng. :-)
Jeg døjer lidt med at finde ud af fedtprocenten og det arbejde med udregne dem præcist. Men jeg vil tro den gennemsnitlig ligger i den højere over 25 – 30 % pr måltid afhængig af de ingredienser der bruges. Men meget gammeldags mad har en høj fedt procent pr måltid.
Måske er det mere mængden der indtages end det er fedtprocenten der er noget galt med i dag, og så bevæger vi os ikke særligt med fysisk hårdt arbejde mere.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.