Viser 15 indlæg - 316 til 330 (af 382 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #136060
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Lørdagens Frijsenborg Hillclimb gik over al forventning. MGen gik lidt urent i 1. prøveheat, men da kørte jeg alligevel ikke ret hurtigt endnu. Resten af dagen gik den super.
    På en ny bane er det altid en udfordring at nå at lære banen at kende på kun 5 gennemkørsler.
    Frijsenborg er en hurtig bane med 4 skarpe sving og en meget lang blind højrekurve hvor man i princippet kan holde fuld gas helt indtil kort før det skarpe venstresving. Problemet er at instinktet siger at det er sindssygt at køre 130 i et blindt højresving på en smal skovvej, og i de to test heat om formiddagen slap jeg gassen halvvejs gennem svinget, for nu måtte venstresvinget da snart komme. Jeg brugte derfor mine videooptagelser uploaded til iPad til at gennemse ruten og mentaltræne hvor længe jeg kunne holde fuld gas.
    Det hjalp i 1. tællende heat, hvor jeg kun lettede på gassen lidt for tidligt før venstresvinget, men lavede en kraftig forbedring i forhold til mine testheats. På forhånd havde jeg regnet med en klar 4. plads i min klasse 3A, da de tre andre i Porsche 911 RS, BMW 3.0Si og Volvo Amazon 123 GT plejer at være langt foran mig, dels fordi de har flere HK at gøre godt med, og dels fordi de er dygtige chauffører.
    Stor var min overraskelse derfor da jeg efter 1. heat lå på en 3. plads i klassen, foran Martin Christensen i Volvo, der vandt klassen og det historiske mesterskab sidste år.
    Det gav forventningspres inden heat 2. Men det lykkedes mig for første gang at holde fuld gas på i den lange blinde højrekurve og bremse sent før venstresvinget. En fantastisk følelse når man laver noget sindssygt og det lykkedes. Det er det der gør Hillclimb til en fed selvudfordrende oplevelse. Jeg forbedrede min tid endnu en gang, men blev slået af Martin i Volvo. Alligevel var jeg stadig på 3. pladsen på den samlede tid. 3. heat var derfor afgørende, og her gentog jeg succesen fra sidste heat og gjorde det endnu bedre. Jeg var endda hurtigere end Martin, så 3. pladsen blev cementeret og jeg kom på podiet for første gang i år.
    Der var dog malurt i bægeret, da den tragiske melding nåede os, at to unge officials var blevet dræbt til et rallysprint i Randers kun 30 km væk. Samtidig havde jeg min søn med, der stod som official i sving 1. Jeg hørte om tragedien inden heat 1, så det krævede lidt mental fokus at fortrænge det ved startstregen.

    Her er en film af heat 2:

    #136061
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Og her er så et resumé af Frijsenborg Hillclimb:

    #136115
    Knud Rüsz
    1 Indlæg

    Sådan Ole! Tillykke med 3 pladsen, det ser ud til at have været en go dag på trods af omstændighederne.
    /Knud

    #136123
    Njal
    313 Indlæg

    Din Morris Garage B GT er altså bare klassisk smuk. Jeg tror at det er din kærlighed til den der udstråler. Eller at jeg forstår det engleske over den! – Det er nemlig ikke alle der har den samme glød.
    Sikken en lækker vogn.. Pas på den!
    Nu mangler du kun en kamin at stille dit trofæ på.. :-)
    Tillykke med præstationen herfra også.

    #136696
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    30. September var vi til Det Fynske Bakkeløb ved Svendborg, der var sæsonens sidste løb. Jeg var opsat på at prøve at gentage podie succesen fra Frijsenborg.
    Da DMI havde meldt regnvejr, og mine gadedæk havde klaret sig imponerende på Padborg Park, da vi deltog i Ræs med hjertet, valgte jeg at køre på gadedækkene, for at slippe for at skulle skifte til semi slicks før løbet.
    De havde fungeret fint på Padborg Parks jævne asfalt, men på hillclimbens smalle ujævne og hullede bane, kunne jeg mærke at bilen føltes mindre retningsstabil. Det skyldes nok både at gadedækkene har en højere profil og en blødere karkasse.
    På Padborg Park var benzintryksregulatoren blevet utæt, og jeg havde derfor afmonteret. Weber karburatorer er ikke glade for at få for højt benzintryk, så specielt ved udgangen af svingene gik bilen urent, da Weberen nok var druknet.
    Banen var væsentlig dårligere end sidste år, den var beskidt, hullet og ujævn, så man skulle ramme præcist på et meget smalt spor, ellers var der stor risiko for at det gik galt.
    Jeg tror nu at jeg har remset alle undskyldningerne op, for at det ikke gik lige så godt som sidste år.
    Dog skyldes det primært fejl fra chaufføren. I heat 1 gled min fod af speederen da jeg skulle accelerere ud af sving 4, og det koster nok hurtigt et par sekunder. I heat 2 lavede jeg for første gang nogensinde en tyvstart og fik en straf på 10 sekunder. Heat 3 var det eneste fejlfri og dermed også hurtigste. Dog var der olie på banen fra sving 6 til mål. Da jeg ikke kunne få øje på olien gav jeg den maks gas og bremsede meget sent i sving 7 lige før mål, uden problemer. Jeg var heldig, for bilen efter mig gled på olien og fortsatte ligeud i sving 7.
    Dagens resultat blev ikke noget at skrive hjem om, men det vigtigste var, at jeg ikke var af banen og havde en uskadt bil med hjem, hvilket ikke var nogen selvfølge. Banen var klart mere lumsk end sidste år og op mod 15-20 biler var af banen. Nogen kunne køre videre med lidt skrammer og knubs, men 5 biler måtte hjem på trailer eller med Falck. Der var dog kun tale om blik- og glasfiber skader, ingen personskade.
    Her er en video af mit heat 3.

    #137702
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    15. November slutter dækningen på mange veteranbilsforsikringer, så derfor benyttede jeg – og sikkert mange andre – lørdagens flotte efterårsvejr til en af de sidste køreture.

    #137818
    Michael Christensen
    40 Indlæg

    Dejligt positiv video. Man bliver bare glad af at se og høre den bil Ole JAGmann.

    PS. Hvad sker der for sikkerhedsselen ;-)

    #137974
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Så blev det tid til at sende MGB GTen i vinterhi. Der vil derfor blive stille omkring den henover vinteren. Til gengæld vil jeg så skrue på Jaguar…

    #137985
    Peter Vang
    45 Indlæg

    Tak for i år Ole
    Min Kadett kom aldrig ud at kører i år, men til næste år :-D
    Og tak for de gode videoer med dine Hill Climp’s, har set dem alle
    Men vil også gerne hører/se mere om din Jag
    God vinter (har overvejet at gå i vinterhi som bjørnene)

    #143477
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Da vinteren har stået i Jaguarens tegn, med succes, har jeg ikke skænket MGen mange tanker. Den har sovet vintersøvn på fjernlageret i Aabenraa.
    Men i går fik jeg endelig tid til at få MGen hentet. Jeg var velforberedt med startspray og startkabler, så jeg fik ikke brug for nogen af delene. MGen startede bare som om den havde stået der en uge, og kørte fint hele vejen hjem. Det blev en dejlig tur, gensynsglæden var stor, og jeg nød virkelig den lille sportsvogn. Den medfølgende co-driver i hverdagsbilen blev rystet af, hver gang vi kom til en rundkørsel.

    #143657
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    MGen er indkaldt til veteransyn senest 12. Juni. Jeg tænker derfor at den skal have et stort service med væsker, bremser osv. Og så til syn inden racer sæsonen starter.
    Så nu starter oversprings handlingerne!
    Jeg er en stor fan af patina, og har derfor hidtil modstået fristelsen til at skifte den meget patinerede læder? gearstangsknop. Men da jeg i vinter fandt ud af at min 1971er originalt har haft en rund sort knop ala billard kugle, gik den ikke længere. Sådan en fik jeg bestilt i en fart.
    Så nu er den monteret…

    Måske skulle jeg også montere nyt gummi på gaspedalen?

    #143662

    Klart et plus med den originale gearknap, måske nyt gummi på pedalerne også vil være det henne i synshallen …
    Havde helt glemt det ottekantede højttalergitter. Har altid syntes det var sejt, selvom jeg synes en radio i en MGB er lige så nødvendig, som et par rulleskøjter for en fisk.

    #144064
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Hej Michael, jeg har skam ikke radio i MGen og der er ingen højtaler bag gitteret længere = vægtbesparelse.
    For et par dage siden var jeg så overmodig (solskin?) at jeg kørte til syn med MGen uden at have lavet andet end at skifte olie. Jeg var ikke helt tilfreds med bremserne på vej derhen men håbede at det gik. Men det viste sig at den bremsede 50% for lidt på højre forhjul og venstre baghjul. Pinligt at jeg ikke havde lavet det store bremseservice jeg alligevel ville have lavet inden racersæsonen.
    Ved nærmere inspektion har jeg konstateret at det ene stempel i forreste højre kaliber havde sat sig og det samme med venstre bageste cylinder. Jeg har derfor bestilt nyt pakningssæt til forbremserne og en ny bageste cylinder. Højre cylinder er skiftet for nylig.
    I ventetiden lavede jeg i dag en overspringshandling, jeg monterede såkaldte rally navneskilte.
    Og så kom posten med en ny benzintryks regulator, så den skal jeg have monteret i morgen…

    #144121

    Hej Ole, jeg synes du har været lidt forfulgt af driftsproblemer. Først røg toppakningen i Jaguaren og nu diverse med MG’en.
    Det kan godt give anledning til overspringshandlinger, især når man skal vente på, at noget skal dukke op. Men det sjove ved overspringshandlinger er, at det også gælder hos dyrene. Når vores kat har misset byttet, står den altid ser ud som om, at den egentlig var i gang med noget andet …

    #144232
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Jeg synes nu ikke jeg har flere driftsproblemer end kan forventes med gamle engelske biler, det er jo ikke Porsche!

    Solen skinner og MGen blev godkendt af synshallen her til morgen.
    På lørdag skal vi køre Sprint på Sjællandsringen ved Roskilde og weekenden efter har vi fået lov at køre velgørenheds kørsel til Classic Race Aarhus med Race med hjertet.
    Jeg har altid gerne ville prøve at køre på Danmarks smukkeste racerbane med MGen så jeg glæder mig.
    KOM OG KØB EN TUR. Det går 100% til velgørenhed.

    Der har derfor været gang i forberedelserne:

Viser 15 indlæg - 316 til 330 (af 382 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.