Forum Generel teknik: som ikke er mærke specifik Mislyd fra strømfordeler/-dæksel
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Jakob Lund Madsen
    10 Indlæg

Hej alle
    Jeg har i løbet af den seneste måned, eller så, oplevet en skrabende lyd fra strømfordeleren. Lyden forekommer periodevis i tomgang, men er også omdrejningsafhængig. Bilens præstationer er ikke påvirkede. Har skiftet rotor, men det har ikke hjulpet nævneværdigt. Har haft strømfordeleren oppe og kan konstatere en lille smule slør på langs af strømfordelerakslen. Man kan hive den ganske lidt op og ned (ca 1 mm) Der er ingen mislyde fra lejerne, når jeg står med strømfordeleren i hånden og langsomt drejer den manuelt. Er der mon nogen herinde, der har et bud på, hvad problemet kan være?

OBS OBS!:
    Bilen er en Fiat sport coupé fra 1974 med 2L i.e. motor fra Fiat Argenta.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Jakob.

Jeg kender ikke bilen eller motoren.
    Kan lyden kommer fra noget andet end strømfordeleren?
    Du skriver lyden opstår periodisk.

Njal

Jakob Lund Madsen
    10 Indlæg

Hmmm måske er det en tilsnigelse at skrive periodevis. Er måske mere konsekvent, end jeg bryder mig om. Og dog… Den kan sagtens forsvinde og bliver ikke nødvendigvis mere udtalt trods højere belastning. Om lyden kan komme fra noget andet end strømfordeleren? Det lyder altså som noget, der roterer og en gang imellem skraber på. Og jeg er næsten 100 på, at lyden kommer fra toppen af motoren.

Har osse skrevet til Fiat Spider/Coupé-klubben. Kan ske de har et bud.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Lyder underligt at “skrabelyden” ikke bliver mere udtalt ved flere omdrejninger. Motorlyden kan selvfølgelig overdøve skrabelyden ved flere omdrejninger end ved tomgang.
    Ja, eller de ti. :-)

God Søndag

Kurt
    61 Indlæg

Hej Jakob.
    I al beskedenhed har jeg arbejdet med FIAT 124 næsten siden de kom frem. Jeg har haft mange af de højtstående strømfordelere i hænderne, og jeg har aldrig set én, som var slidt op. Akslen kører jo på 2 kuglelejer, og de bliver aldrig slidt. Jeg har nogle gange set, at rotoren kan tage imod kontaktpunkterne indvendig i dækslet, men det er altid når dækslet er clipset på fordelerhuset. Dit dæksel er skruet fast, og kan ikke sidde skævt.
    Umiddelbart tror jeg lyden kommer et andet sted fra. Rent forsøgsvis kunne du prøve at afmontere ventilatorremmen, starte motoren og høre om der er nogen forskel. Det kan fortælle om fejlen skal findes vandpumpe eller generator. Strammerhjulet til tandremmen har jeg også oplevet at kunne give lyd periodevis fra sig. Hvad med frigang på koblingspedalen? Hvis frigangen er for lille og koblingslejet en gang imellem følger med rundt, kan det give lyd fra sig. Hvis du træder koblingen ned mens motoren går tomgang, står gearkassen stille. Det kan fortælle om det forreste leje i gearkassen en slidt – det kan også give en skurende lyd fra sig.
    Venlig hilsen
    Kurt Krogh

Jakob Lund Madsen
    10 Indlæg

Hej Kurt
    Tak for et fantastisk svar. Var ude at trille i dag, og her var lyden væk. Det skal siges, at jeg i weekenden skiftede rotor, rotordæksel samt afmonterede fordeleren mhp at identificere slør i lejerne. Der var intet slør og ingen mislyde. Strømfordelerakslen kunne jeg dog bevæge ca 1 mm op og ned. Men det er vel ikke nødvendigvis galt? Herudover havde jeg, af lidt andre årsager, kileremmen af. Den monterede jeg så kort efter igen. Men som sagt: ingen mislyd i dag!

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Jeg håber når du finder ud af hvad oversagen til den skrabende lyd var (er), at du skriver det herinde i din tråd til hjælp for os andre ligestillede med gamle biler. ?

Jakob Lund Madsen
    10 Indlæg

Hey Njal
    Jeg fik følgende fantastiske svar fra Kurt Krogh:
    I al beskedenhed har jeg arbejdet med FIAT 124 næsten siden de kom frem. Jeg har haft mange af de højtstående strømfordelere i hænderne, og jeg har aldrig set én, som var slidt op. Akslen kører jo på 2 kuglelejer, og de bliver aldrig slidt. Jeg har nogle gange set, at rotoren kan tage imod kontaktpunkterne indvendig i dækslet, men det er altid når dækslet er clipset på fordelerhuset. Dit dæksel er skruet fast, og kan ikke sidde skævt.
    Umiddelbart tror jeg lyden kommer et andet sted fra. Rent forsøgsvis kunne du prøve at afmontere ventilatorremmen, starte motoren og høre om der er nogen forskel. Det kan fortælle om fejlen skal findes vandpumpe eller generator. Strammerhjulet til tandremmen har jeg også oplevet at kunne give lyd periodevis fra sig. Hvad med frigang på koblingspedalen? Hvis frigangen er for lille og koblingslejet en gang imellem følger med rundt, kan det give lyd fra sig. Hvis du træder koblingen ned mens motoren går tomgang, står gearkassen stille. Det kan fortælle om det forreste leje i gearkassen en slidt – det kan også give en skurende lyd fra sig.
    Venlig hilsen
    Kurt Krogh

Kurt
    61 Indlæg

Hej Jakob.
    Jeg er nysgerrig. Fandt du fejlen?
    Kurt

Jakob Lund Madsen
    10 Indlæg

Hey Kurt
    Næh… den er noget svær at sætte i bås, som man siger. Kørte for nylig en tur på 20-30km til Dueodde, hvor der ingen mislyde var. På hjemvejen dukkede den til gengæld op i starten men forsvandt så…

Nu har næste problem imidlertid meldt sig: H-sikringen, hvorigennem der løber strøm til højre pære i nummerpladebelysningen, samt strøm til venstre baglygte, brænder konsekvent over. Er i gang med fejlsøgning…Der er ingen strøm i stikket til baglygten, så fejlen må være et sted på ledningen eller ved en anden forbruger. Hvad tror du?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.