-
ForfatterIndlæg
-
14. oktober 2013 kl. 19:14 #51818
Lars D
127 IndlægHej alle
Er der nogle i flokken der har viden om hvor nøjeregnende myndighederne er ved afgiftsfastsættelse i forhold til originalitetskrav?
Reglerne siger at bilen skal stå som da den forlod fabrikken for at få den lave afgift. Hvordan fortolkes disse regler ved:
- Bur i bilen
- Ombytningsmotor til samme model men stærkere udgave
- Manglende kofangere
- Evt. andre ting
14. oktober 2013 kl. 20:02 #56682
Jens Langdahl
731 IndlægHej Lars D
Vedrørende punkt 2: Jeg overvejede i udlandet at købe en fin 1300 model, der var forsynet med en 2000 motor af samme type. Den store motor blev leveret i samme chassis som den lille, da bilerne var nye, så synshallen sagde ok, når blot bremserne også var bygget om til 2000 – hvilket de var. Bilen kunne sagtens synes.
Jeg ville imidlertid have den store motor skrevet i papirerne, og fik så at vide, at bilen ville blive afgiftsberigtiget som en 2000’er. Helt OK med mig, men problemet var, at jeg så ikke længere kunne slippe med 40% af afgiften, men skulle betale den fulde afgift fra 1973, fordi bilen ikke længere var historisk korrekt.
Jeg skal lige sige, at dette ikke var oplysninger fra SKAT, men fra en synshal. Jeg kan dog godt se logikken i ovenstående, så jeg trak følehornene til mig. Det ville simpelten ødelægge økonomien i projektet, der ville blive ca. 30.000 dyrere
Men måske tænker du på den situation, hvor man skifter en basismotor ud med samme motor med f.eks. dobbelte karburatorer – BMW 2002 og 2002ti kunne være et eksempel. Her bliver jeg svar skyldig. Hvilket også gør sig gældende med de tre øvrige punkter.
15. oktober 2013 kl. 06:23 #56686Mogens Chr.
10 IndlægSkift synshal.
Jeg kender et tilfælde med en Morris som skiftede fra 1100 til 1275 hvor synshallen var behjælpelig med ændring i papirerne uden merafgift. Bremserne var selvfølgelig opdateret inden toldsynet.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.