-
ForfatterIndlæg
-
15. oktober 2016 kl. 19:51 #124882
stefan
147 IndlægTja min motor begyndte med udsættere og lidt skud i udstødningen på vej til Spa her for en måneds tid siden. Nu min mellemste søn var med (han er 8) tænkte jeg, at det vigtigste var, at vi nåede frem. Hamborg omegn er nok fin, men ikke når Spa var planen. Så den stakkels vogn blev pisket små 600 km – og gjorde det fint. Ved den lejede lejlighed fandt jeg ud af, at knastakslen desværre havde givet op. Indsugningsventilen på cyl. 8 bevægede sig ikke ud af flækken. Så i gang med SOS, hvilket viste sig at være særdeles effektivt og behageligt, men det er en anden historie.
Bilen blev efter en god uge leveret på adresse af en særdeles venlig og kvik (jeg er skolelærer det kan jeg lure) hollandsk chauffør. Men først i går fik jeg mod på at hive tikkeværket ud af min gamle trofaste ven. I dag fik jeg skilt motoren ad (sådan lidt i hvert fald) og fandt et par små syndere. To ventilløftere har givet op. Det samme har knastakslen.
Nu vil jeg finde tid til at skille den helt ad og så begynde at spare sammen til nye dele (har kone, 3 børn, en ducati under renovering og er som sagt skolelærer) Knasten er allerede bestilt ! En RA IV knast fra tredserne. En gadeknast, der nærmest ville betegnes som en racerknast i dag – gamle dage var bare bedre! Pris 1057kr med fragt/told osv. Nu skal jeg så bare overveje hvilke løftere og taktkæde jeg vil bruge, Så går resten af vinteren med at samle håber jeg. Målet er små 500 heste og en 800-900nm. Jeg er så heldig, at jeg har adgang til et rullefelt, så jeg glæder mig til at nørde med CO/lambda osv videre, når en gang min gamle ven kan køre igen.
Attachments:
20. oktober 2016 kl. 07:07 #125064
jensen
46 Indlægsådan et motorprojekt er altid sjovt – og bliver som regel dyrere end man først tror ….
jeg skal ikke kloge mig – alt for meget, men jeg ville :
sørg for at finde fejlen mht knasten, er der en olie kanal der er blokeret helt eller delvist ?, sørg for at få alt renset godt efter blokken har fået en vask og udsyring især oliekanaler. kig også på oliepumpen måske skal der en mere moderne til – især hvis du vil have 500 hk, til mopar kan man få flere forskellige opgraderede high flow eller high pressure ved ikke om det er det samme til pontiac.
vær også sikker på at den nye knast og løftere er af super kvalitet – der har tidligere været en del tvivlsomme “US kvalitet” knaster.
husk også at få svejst møtrikker i udst. manifolden til lambda sonde.
hvis du skal have nær på 500 hk skal du vel op i 800-1000 cfm kaburator eller skal du have sprøjt på ?
converter og evt. gearkasse og bagtøj skal nok også opgraderes for at kunne holde ? så mange nm river alt fra hinanden.
tændingen skal nok også ændres lidt.
udstødningen skal vel også op i lidt større dia. + sådan et x i.20. oktober 2016 kl. 07:55 #125065
stefan
147 IndlægJensen man må gerne kloge sig ! :)
Det er ikke første gang motoren bliver skilt ad :) Men ja det bliver desværre altid dyrt. Oliepumpen er opgraderet til en highvolume udgave. Jeg har X-udstødning i 2×3 tommer med headers. Af carb har jeg to at vælge i mellem. begge er 750cfm. Den ene er vacuum den anden en såkaldt Doublepumper. De burde række – især den sidste. De sidste 10 år har jeg kørt med samme opstilling med 425hk/800nm i vacuum og 450/855nm med den anden. (den er bare dårlig til cruising, så den ligger i en kasse..) Dynomanden havde ikke regnet med så gode tal med den knast jeg havde i. Drivlinien er opgraderet med undtagelse af gearkassen, som er en manuel Borg warner Super T-10. Er faktisk imponeret over den, da mit moment er næsten det dobbelte i forhold til maks opgivet for gearkassen.
Mht fejlen er det eneste jeg har ændret inden min tur mod belgien olien. Jeg gik fra Castrol 10w60 til Mobil 1 10w50, da jeg synes mit olietryk var lidt højt. De gamle V8 motorer er berygtet for at være hårde ved knasterne, der nærmest kun er dryp-smøret. Begynder man med vildere knaster med vildere fjedre bliver knasten udsat. I de senere år har alt det øko-pjat skåret ned på zink (ZDDP) indholdet i olien pga katalysatorerne. Fornuftige mennesker tilsætter det derfor til olien, som additiv. Det gjorde jeg som kører med trippelfjedre så ikke…. Det var jo gået godt i 10 år. Tak for tips ellers!! Næste skridt bliver at få færdiggjort min Ducati og så få skilt blokken ad.
Knasten jeg har bestilt er en Melling SPC8 knast, som er en kopi af en original pontiac knast. Mine topstykker er også kopier af dem der sad i i forbindelse med SPC8 knasten. Jeg forventer snarlig ros fra originalpolitiet :)
20. oktober 2016 kl. 09:46 #125088
jensen
46 Indlægohhh jamen så er der jo fuldstændigt styr på det !
det er bare så synd når der er nogen der ofrer masser af tid og penge uden helt at vide hvad det kræver i den anden ende osv. fx smider en vild knast i uden at ændrer andet og forventer en masse, eller ikke får renset oliekanalerne for slam eller spåner.
glæder mig til at høre den en dag !
21. oktober 2016 kl. 21:37 #125127Figaro
7 Indlægakkeja, så kommer man jo til at længes efter den gamle “boat” – hør lige den lyd her på video-strimlen – 455 cui med dual exhaust og glass pack mufflers. Jamen, jamen det blir jo ikke bedre – HD på 4 hjul. Inte för den blygsamma, som de siger i Sverige
21. oktober 2016 kl. 21:38 #125128Figaro
7 Indlægups så ikke lige de 1200k begrænsning :-(
22. oktober 2016 kl. 21:04 #125158Figaro
7 IndlægDen kan nydes her ´73 Grand Ville
22. oktober 2016 kl. 23:27 #125163
jewer
894 Indlæg@Figaro – Det link dur ikke – “Det link, du fulgte, er muligvis udløbet, eller siden er muligvis kun synlig for en målgruppe, du ikke er medlem af.”
1. november 2016 kl. 07:54 #125502
stefan
147 Indlæg‘Det er muligt julen er startet i Netto – herhjemme startede den i går!
Attachments:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.