Forum Historisk Motorsport Sne+ kadett rally+ fælge
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    mureren
    9 Indlæg

Har et spørgsmål er der nogen der ved hvad fælge der blev brugt til rally i 70’erne af Opel til kadetten eller de andre modeller de har nok kørt med nogenlunde de samme, altså mærke størrelse et-mål, når de kørte med skærmforøger.eventuelt billeder. det kunne værer fedt med sådan et sæt rigtige fælge hvis vi får sne.

ruldal
    148 Indlæg

Hej Murer.

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men tidsmæssigt vil der typisk være tale om følgende fælge:

ATS Classic alt efter underlag og dækbredde fås de fra 6×13″ helt op til 9,5 x 13″. Men du kender helt sikkert ATS classic ;)

Andet alternativ ville nok primært være til sne og terrænkørsel. Der er her tale om de originale FUCHS fælge til GT/E modellerne. De er smedede og ekstremt holdbare.

Sidste og bestemt også et interessant valg er de ultralette magnesiumfælge fra Ronal, nemlig Ronal Kleeblatt. De få´s fra 5,5×13″ op til 8×13″. Min bror har en ok beholdning af disse fælge i både 7×13 og 8×13 til sin Manta A.

Jeg vil sige at til skærmforøgerne på din kadett passer et sæt 8×13 rigtig fint. Skal du køre den rigtige 70´er stil skal der jo også et godt bredt dæk på så de fylder noget, ikke det der tyre-strech ;)

mureren
    9 Indlæg

Tak for svaret ruldal

Jo jeg kender godt alle fælgene men jeg syntes at når man ser billeder fra dengang så var det stålfælge de kørte når det var på sne. de kleeblaat fælge er fede ,men nu har jeg købt bbs som sommer fælge

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Sne is…stål er godt – flækker ikke så let ved sten/klippe modstand… Det bredeste jeg har kørt med er 5,5 x 13 – Alpinen har haft 4.5 x 13 foran. Vil man køre stærkt på sne, is var det smalt, der “gjaldt”

God dag

Når man kigger på gamle billeder, synes jeg det ser ud til, at flere privat teams kørte med stålfælge og ‘cykeldæk’ i f.eks. Rally Sweden. Men det er primært i udgaver uden skærmforøger.

Men fabriksteamet med Walter Röhrl kørte både med de Fuchs fælge Ruldal allerede har vist, og ATS Classic som Ruldal også nævner. ATS er dog ikke med sortmalede eger som de er i dag.

Jeg har tilføjet lidt billeder fra Monte Carlo 1976. De er fundet på http://kadett-groupe4.fr som godt nok er en fransk og noget kringlet side, men der er rigtig meget god historie og mange periode billeder. Den er også på ‘engelsk’ (det ser noget Google-translate-engelsk ud).

mureren
    9 Indlæg

Ja det har i ret i

kan godt se at fabriksteamene kører med alu på sne,tak for hjælpen så skal jeg bare finde et sæt fuchfælge

ruldal
    148 Indlæg

De er superfede de Fuchs fælge skulle jeg hilse at sige. De vejer meget meget lidt, og som sagt er de “geschmiedet” hvilket betyder det er en hård legering alu/magnesium de har brugt.

Det er helt korrekt at man som udgangspunkt ønsker smalle fælge til at køre i is og sne med. Hvad det præcist skyldes ved jeg ikke, men kan forestille mig det er noget med at de “skærer” sig ned igennem blød sne og dermed har bedre greb.

Hvis Fuchs bliver for svære at finde kan et sæt 6×13″ ATS sikkert også gå an ?

Man brugte også de smalle fælge på de udbyggede biler. Det kan se lidt semi-kikset ud, og der blev også brugt nogle seriøse “mud-flaps” :)

Til næste vinter når E21´eren har fået de brede skærme på (minder meget om dine til Kadetten) skal jeg have fat i sådan nogle gigant flapper, og så også gerne have lavet sådan et lygtestativ som på den viste Kadett. Ser jo superfedt ud :)

mureren
    9 Indlæg

Enig det ser godt ud med de ekstra lygter jeg fandt 4 stk bosch rallye lygter med 100watt pærer som er blevet bygget på og det gir lys . Hvis det skal være ATS fælge skal det værre 15 tommer. Er det ik også det den har på billedet ?

ruldal
    148 Indlæg

15″ ATS Classic er en del nyere og ikke tidstypiske for bilen. De fås til gengæld i nogle voldsomme størrelser bla.a 12×15″

Det er meget svært at se på billedet om det er 13 eller 15.. Tror det er 13 ?

Ja sådan 4 stk Rallye 2000 med 100w pærer er altså noget der virker. Da jeg var knægt brændte jeg et komplet ledningsnet af samt sikringsboks i en Manta B på den måde :) Så lærer man at der skal relæer til he he..

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.