-
ForfatterIndlæg
-
13. maj 2017 kl. 11:24 #132259
Svip
42 IndlægJeg har skrevet om det før, og jeg har sågar også fået lidt hjælp fra Søren Navnetoft om at finde bilforsikring til projektet.
Men nu er alt papirarbejde ved at være i orden, for i går tog jeg følgende billede i Bremerhaven, Tyskland:

Og når jeg ser den rød Xantia igen, vil jeg stå i Newark, New Jersey.
Lidt kort introduktion:
Jeg anser det som helt rimeligt ikke at anse en 1998 Citroën Xantia som en klassiker. Den er jo kun 19 år gammel (fra september). Men dette er ikke bare en Xantia, det er en Activa V6. Og den er jeg overbevist om er en fremtidsklassiker. Det er måske ikke en klassiker i dag, men om tyve år, kan jeg godt se de resterende af disse biler bliver forhandlet til uhyrlige summer, primært pga. undervognen.
Og selv hvis det aldrig bliver tilfældet, så er det stadig en fed bil.
I cirka tre måneder, vil jeg – og min Xantia – opholde os på den anden side af Atlanten, hvor vi sammen skal køre kontinentet tyndt (tja, blot USA og Canada, men det er også rigeligt!). Jeg har nu brugt cirka halvandet år på at få løst de forskellige problemstillinger med at køre en bil rundt i Nordamerika på danske plader, men alt det er nu løst!
Den 9. juni tager jeg selv til New York, og regner med at hente bilen den 10. (i følge planen skulle den ankomme den 7.).
Som det første store stop på vejen (efter New York-by), så er det Saratoga Springs – også i New York – hvor Nordamerikas største Citroën-træf finder sted. De er meget spændte på at se en Xantia. For de findes slet ikke derover.
Jeg skal, i det omfang jeg kan, gerne holde jeg opdateret om turen, og selvfølgelig sende en masse billeder.
13. maj 2017 kl. 12:51 #132260
A VINTAGE RUN
313 IndlægHej Svip..
Det lyder rigtig spændende og sikken en rejse og frihed det er at kunne.. Jeg glæder mig til at følge dig og din tur.
De bedste ønsker herfra til dig, og en god rejse.Sikken en masse besvær med dokumentation og indrejse i dag.
Vh.
Njal16. maj 2017 kl. 09:36 #132314jakob356
170 IndlægGod tur!
Sjovt at tænke på du sikkert bliver en af dem der kører længst på literen derovre.Slå også et smut forbi Toronto: Der er så hyggeligt. Så kan man jo også lige tage Niagara Falls på vejen.
16. maj 2017 kl. 14:31 #132334
Ole Wichmann
815 IndlægFed tur du har planlagt. Lad os endelig følge med herfra.
God tur.17. maj 2017 kl. 15:23 #132356Ib Erik Söderblom
423 IndlægXantia V6’eren med Activa undervogn er en helt sikker klassiker.
Ubetinget !!!
Uanset om folk forstår det eller ej.Uagtet jeg personligt foretrækker den lidt yngre ikke-activa undervogn, da jeg synes den er lidt blødere i det…
Men Activa er et mesterstykke som fortjener at holdes igang, så de nuværende Citroën kan udsættes for behørig spot og spe.
Jeg har desværre kun oplevet V6’eren udefra, men er den mere lyddæmpet end 2.0’erne, som jeg fandt lidt rigeligt “traktoragtig” i lydbilledet, når man tænker på, hvor vidunderligt komfortabel den ellers var at køre i (Jeg er nok lidt autist, mht. larm i biler…).
En skøn bil at sluge motorvej, på motorvej, på motorvej i.
Og garanteret sublim på de Amerikanske veje :-)Amerikanerne har noget at glæde sig til :-)
Hold os endeligt opdateret og god tur.17. maj 2017 kl. 23:53 #132359
Søren S. Pedersen
12 IndlægSpændende tur – og fantastisk valg af køretøj til turen.
En Activa V6 er en født klassiker – står højt på ønskesedlen her.Bon voyage!
Søren
19. maj 2017 kl. 20:39 #132418JMH
24 Indlæg“I tore everything out of that car except the rocker panels”
:-)
God tur – jeg ER misundelig!
26. maj 2017 kl. 00:17 #132539
Kim Jensen
30 IndlægStadigvæk den hurtigste igennem elg-testen :-D God tur!
5. juni 2017 kl. 19:36 #132933
Svip
42 IndlægTak for svarene.
Sikken en masse besvær med dokumentation og indrejse i dag.
Det er jo ikke ligefrem fordi det bliver nemmere af at medbringe en bil. Men faktisk er papirarbejdet ikke så overvelende igen, man bør bare være forberedt og i god tid. Dette er ikke en beslutning man bare lige tager. Denne beslutning tog jeg for snart to år siden. Oprindeligt var min plan at det skulle have været sidste år, men af flere grunde kunne det ikke lade sig gøre.
Men på fredag skal jeg flyve, og bilen er knap 1000 km fra New York, ude på Atlanten. Så det er svært at sige fra nu!
Uagtet jeg personligt foretrækker den lidt yngre ikke-activa undervogn, da jeg synes den er lidt blødere i det…
Tja, det var lidt Citroëns reaktion på at folk sagde bilen var for vindfølsom, så de gjorde affjedringen meget hård efter nogle år (jeg mener det var omkring 1995). Det gjaldt dog både Activa og ikke-Activa-modeller.
Jeg har desværre kun oplevet V6’eren udefra, men er den mere lyddæmpet end 2.0’erne, som jeg fandt lidt rigeligt “traktoragtig” i lydbilledet, når man tænker på, hvor vidunderligt komfortabel den ellers var at køre i (Jeg er nok lidt autist, mht. larm i biler…).
V6-lyden gør det altid lidt dejligere at høre motoren end en I4, men jeg må indrømme at så lydtæt er V6-modellen heller ikke. Jeg kan tydeligt høre den, men jeg må indrømme at det ikke nager mig, for det er en dejlig lyd.
Men jeg fik motorophænget skiftet lige før jeg tog afsted, og det hjalp gevaldigt på bilens komfort. Nu ikke med så meget rysten!
Skibet den er med blev lidt forsinket, så bilen ankommer først den 10. (altså på lørdag), men det er fint nok, fordi jeg kan alligevel ikke hente bilen før på mandag i næste uge (der er jo lukket på havnen lørdag og søndag, de tager dog stadig imod biler i weekenden).
Jeg kommer til at vedligholde en blog til formålet, men på en anden hjemmeside. Så snart den er oppe, skal jeg nok give et link.
22. juni 2017 kl. 17:07 #133356
Svip
42 IndlægEn opdatering! Jeg har nu været til den store Citroën-begivenhed i Nordamerika, i Saratoga Springs i New York.

Men I kan læse meget mere om det og min rejse generelt på min rejseblog: http://granddetour.dk/
Lige nu er jeg i Montréal, og køreturen fra New York op igennem Vermont, New Hamsphire og Maine til Canada har været fantastisk.
Min egen rejseblog har bevist ikke kommentarfelter, så send gerne spørgsmål eller kommentarer her i tråden.
27. juni 2017 kl. 12:01 #133462jakob356
170 IndlægFedt, David!
Godt du også kom til Toronto.Skal selv “kun” til Loire Atlantique i Peugeota.
27. juni 2017 kl. 22:21 #133472
Søren L Nielsen
41 IndlægFed tur og en rigtig fin blog! :)
Kan se du fik lov at beholde de danske plader.Selv kan jeg kun drømme om en tur i min 124 til Torino. Det kunne være så fedt….
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.