-
ForfatterIndlæg
-
15. juli 2013 kl. 15:20 #51751
Anders Bilidt
648 IndlægJa, jeg havde jo haabet paa et “Japanske Bilmaerker” underfora, saa jeg kunne spoerge lidt om de tidlige Mazda RX-7 og ikke mindst deres wankel motor. Men maaske Nippon klassikerne ikke er vaerdige nok til at have deres eget fora?? Hm. Saa maa jeg jo bare spoerge her…
Foerst og fremmest saa skal jeg blankt erkende at min viden om wankel motorer er temmelig begraenset! Jeg ved at de ikke har stempler, noget med at skidtet rotorer, at de er enormt omdrejningsvillige, ogsaa meget vibrationsfrie og saa har de vist et ry for ikke at opnaa synderligt hoeje km-tal for de skal renoveres… Som sagt, temmelig begraenset! :-D
Saa hvis der er nogen herinde som ved en masse om emnet, saa vil jeg meget gerne laerer noget nyt!
Endnu bedre ville det vaere med noget viden specifik for den 12A wankel motor som ligger i en tidlig Mazda RX-7. Er der mon en herinde som ejer eller har ejet saadan en RX-7?? I givet fald, hvad er deres svage punkter?? – og gode punkter?? – og hvad skal jeg se efter hvis jeg overvejer at koebe en??Paa forhaand tak!
15. juli 2013 kl. 18:08 #55551Lundgren
6 Indlægjeg kan hjælpe dig lidt med viden om Wankelmotore jeg har været ejer af mazda RX 3 Med 12 A motor og er nu ejer af en såkaldt FC model med 13 B Turbomotor første generation starter med at hedde modeltype SA så bliver den faceliftet og kommer til at hedde FB 12 A motoren er en god motor den holder mange KM hvis den ikke bliver fyret af kold som alle andre motorer, den er vibrationsfri men køre ikke flere omdrejninger end andre motorer hvis den bliver tunet egener den sig godt til mange omdrejninger .Selve bilen Rust gå efter et godt eksemplar pladestumper er svære at finde generelt er det en stærk bil der holder til at blive brugt både motor og gearkasse hvis der er motorproblermer vil det typisk være lækage i en kammer pakning som er lidt som toppakning på en alm motor alle mekaniske stumper er det ikke noget problem at få fat i.
Selve funktionen på motoren er nok for omfattene at forklare men gå på youTube der er masser videoer.
En wankel er ikke raketteknologi den skilles og samles som alle andre motorer og lad være med at høre på alle de røgter der går om den de fleste har aldrig ejet en :-)
Hvis jeg kan hjælpe mere så sig til
Mvh
Michael Lundgren.
16. juli 2013 kl. 11:03 #55555
Anders Bilidt
648 IndlægHej Michael,
16. juli 2013 kl. 18:51 #55559Lundgren
6 IndlægEn årgang 78 er en SA model den skal ikke have integreret kofangere og skal have små baglygter lige til info der er mange der er lavet om til FB modeller en god prøvetur hvor den bliver kørt varm den må ikke boble i kølevand skal starte godt varm stop den lad den stå ca 15 min der efter skal den starte uden noget bøvl må gerne være lidt længere om det end kold en Wankel starter bedst kold den må gerne ryge lidt ved start det er jo i princippet en 2 takter den smøre med motorolien ved at pumpe olie ind i kamre via en lille pumpe/regulator mekanisk trukket men må ikke ryge under kørsel,der er normalt ikke problemer med gearkasse eller bagtøj lidt støj fra bagtøj må der gerne være men vi snakker lidt,den deler mekaniske stumper (bremser-styrtøj) med andre Mazdaer i samme årgang resten af bilen er i den årgang er simpel og lige til at gå til der er ikke meget udstyr til at gå i stykker. Hvis der ikke er rust hvis den har rust er det de sædvanlige steder døre-skærmkanter-paneler-bagagerum
Mvh.
Michael.
17. juli 2013 kl. 14:35 #55575
Anders Bilidt
648 IndlægJamen endnu engang MANGE TAK Michael!! :-)
Dine mange raad er jo guld vaerd…18. juli 2013 kl. 00:31 #55586Lundgren
6 Indlægdu siger til hvis der er noget jeg kan hjælpe med hvad andgår aksept at Japanske biler som klassiker så hænger det nok lidt i bremsen her i Danmark ved ikke om vi er for fine til dem i USA/Australien og selv i Tyskland er der ved at være gang i dem så det kommer nok også her Rigtige Engelske biler der er til at betale tynder det efterhånden ud i det er ved at være mange år siden at produktionen stoppede har selv været ejer af div Alfaer men en RX 7 kan også gøre det og hvis man sætter sig ind i sagen kan man også se at de folk der stod for udviklingen virkeligt brændte for sagen det efterlyses ofte hos Jarpanerne MVH.
Michael.
19. juli 2013 kl. 08:33 #55601
Anders Bilidt
648 IndlægMig behoever du ikke at overtale ift Nippon klassikerne! Har laenge haft lidt af en fetisch for dem… Specielt de lidt mere sportslige varianter, men en helt tidlig Civic ville nu ogsaa vaere spass.
Men du har ret, det lader til at de er mere accepterede udenfor DK. I saerdeleshed i USA, men i en vis udstraekning saagar i Tyskland, Holland og Frankrig.Anyway, endnu engang tak Michael!! Skal nok holde jer underrettet om jeg bliver RX-7 ejer eller ej. Haaber paa at naa ud og se bilen i starten af naeste uge inden jeg tager til DK paa sommerferie… :-)
19. juli 2013 kl. 10:07 #55603Lundgren
6 IndlægLige et link til funktion på motoren http://japanesenostalgiccar.com/2011/03/29/toyo-kyogo-instructional-video-on-the-mazda-rotary-engine/#more-14819
man kan også smile lidt af den 70er nostalgi
26. juli 2013 kl. 23:33 #55654Jon
6 IndlægHej Anders. Jeg har haft sådan een du kigger på. Det er en rigtig dejlig bil, villig motor og godt bygget. Den er velbalanceret, og er sjov at køre på trods af de beskednd hk. Jeg havde den i ca. 3 år og skiftede kun kobling og olie. Vi kørte til Kroatien og tilbage igen, alt 5000 km uden problemer af nogen art. Jeg vil gå så langt til at sige at det er een mest stabile bil jeg har ejet. Bilen har et ret kompliceret system til erstatning for katalysator som tager en del af ydelsen. Udstødningen er dyr, så tjek den. Interiøret er ret skrøbeligt, så det er et klart plus hvis det er ok. Den føles mere som en moderne bil en den e21 jeg kørte før den, og har nok ikke den herlige direkte mekaniske følelse dine 02’ere tilbyder. Jeg synes dog stadig det er en rigtig lækker bil, både at se på og at køre, også som hverdags køretøj. Jeg håber du får een, så god fornøjelse med det….
27. juli 2013 kl. 00:11 #55656Jon
6 IndlægHej igen. Kom lige i tanke om at tidligere ejer havde været nødt til at skifte motoren da en af slangerne til oliekøleren havde været stoppet til. Det kan motoren altså ikke holde til så det er en god ide at få oliekøler og slanger tjekket efter købet.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.