Register

four × four =

A password will be e-mailed to you.

I dag et mindre sprængfarligt emne: På Höganäs-halvøen i sommers passerede jeg denne tankstation fra 1927. Et billede på en svunden tid – og såmænd også en moderne tid, for tankanlægget i sig selv er længe væk. Men resten er renoveret og uhyre smukt og idyllisk.

Vi var på vej til Mölle, vi tre i smuk harmoni: Min Mercedes, min datter og jeg. Det var sommeferie, landevejen var kurvet, landskabet var smukt, idyllen næsten total. Pludselig lå den der: En tankstation fra en svunden tid – og så var idyllen perfekt. Jeg holdt ind og drømte mig tilbage i tiden – og så, at tanken var til salg.

Vi MÅTTE jo bare holde ind: Bilen holder under taget fra den oprindelige tank, og det lille tankpasserhus rummede i dag elementære køkkenfaciliteter. I baggrunden er det værkstederne…

Nej, jeg skal ikke have en tankstation. Jo, tanken strejfede mig. Jeg mener – se lige på billederne af min Mercedes dét sted: Er det ikke en god kombination?

Men nej: Tanken lå (og ligger) langs den eneste landevej til Mölle, der omkring 1900 var kendt for et meget frigjort badeliv. Som at mænd og kvinder måtte bade sammen, uhauha. Det var nu ikke derfor vi tog derud, men fordi vi skulle bo på det næsten ligeså gamle badehotel Grand, der har været drevet af familien Dahlberg i næsten 50 år. Og Mölle har de seneste år fået renæssance som turistmål, denne gang mest på grund af naturen omkring Kullen. Den smukke tankstation med tilhørende bygninger havde ikke solgt benzin siden 1971, men var til gengæld renoveret lige efter årtusindskiftet, og stod stadig så flot og charmerende, at det var til at lave postkort efter.

…som så sådan ud tættere på – ja, jeg kørte lige min Mercedes hen foran, for os i Mercedes er ikke så meget for det der spadseren. Bemærk den manglende B-stolpe (!) og hvor godt den i det hele taget passer ind dér.

Alligevel kunne det altså ikke bære en forretning, hvilket der ellers havde været indtil for ganske nylig: Huset rummede i dag også en privat bolig, og den gamle tank og værkstedet var så til erhverv. Senest havde der været en interiør-, design, bistro-, is-  og cafébutik, og det så lækkert ud. Ann Canovill åbnede “Ann på Macken” (det betyder “tanken” på svensk) i påsken 2011, og sommeren 2012 var det altså lukket. Og pudsigt nok, så VAR Ann faktisk selv opvokset med og til dels på en tank, for i halvfjerdserne drev hendes forældre en tank i Vejbystrand, og hun havde som barn tanket masser af biler – en glimrende historie, altså.

Coupéen passede nu også godt ind foran Grand Hotel Mölle, som jeg virkelig kan anbefale.

Men ikke mere:  Tanken var nu igen lukket – og som sagt til salg. 4,5 millioner svenske kroner, da jeg var forbi. Men nu siger prospektet at “bud modtages”, så her er et tip til anbringelsen af nogle millioner kroner – en smuk svensk tankstation med tilhørende privatbolig. Se fuld beskrivelse og flere billeder hér.

Det var også et andet hotel i byen, men det var tydeligvis for altmodisch for os i Mercedes.

Som undskyldning for de ophedede gemytter med de seneste dages diskussion er her et lille link også, nemlig til siden Peerless-Six. Jeg fandt den, fordi den har en del dejlige billeder af gamle danske benzinstationer, og det er i øvrigt både flot og sørgmodigt at løbe igennem, hvor mange af dem der er revet ned for at give plads til discount-discountbutikker. Den mere nyttige bonusinformation er denne: På siden kan man købe gamle smøresedler – en drøm for enhver Original-Polizei-fascist! Der er fra mange forskellige fabrikanter og perioder, og med lidt held kan du også finde en til din bil – se dem hér.

39 kommentarer

  1. Kai

    Jeg fik for nogen år siden, beskrevet (måske) den tank du fortæller om i dag.
    Pudsigt.
    Et medlem i den forening jeg var formand for, boede i Hørsholm, og havde købt sommerhus i Sverige, 1-1½ times kørsel (incl. færge) fra hjemmet.
    Han beskrev det som en fantastisk tidlomme, med den tank, lige nedenfor hans nye sommerhus. Jeg mener også at han snakkede om flere butikker, i samme “alder”.
    Geografi er ikke lige noget jeg er god til, så måske er det en anden tank, han beskrev? Måske er der flere af dem?

    Svar
  2. Troels Kock Nielsen

    Må indrømme at den Mercer passer godt ind i de kulisser – det bedre borgerskab på ferietur!

    men nu må vi snart til at se noget andet end den rammeløse – var det ikke en dannelsesrejse?

    Svar
  3. Peter Plys Karlsen

    Hvad skuer mit øje i det høje…..?

    Jeg bryder mig ikke om uoriginale guirlander med “led”-light belysning under tagudhæng….

    MVh

    Original-polizei :-)

    Svar
  4. Troels Kock Nielsen

    #5: det holder ikke! Medmindre du ikke længere er tro mod dine (tidligere)holdning…

    Svar
  5. Connoisseur

    Jeg får flash-back til ture i Sydengland, og Svinkløv Badehotel, samt en gammel sort/hvid J. Tati film: Festlige feriedage.
    Jeg kan så godt lide den stemning af svundne dage, som man kan drømme sig tilbage til.
    Var livet i sort/hvid ikke sjovere, eller er det bare rendyrket nostalgi.

    Svar
  6. Claus Ebberfeld

    Arh, Troels: Den er ikke to måneder gammel i mit ejerskab, den bil. Og jeg må tilstå, at jeg synes bedre og bedre om den som MotorRetro-firmavogn. Suppleret af en varevogn og en trediedel racer, så har jeg alt hvad jeg behøver. Bortset lige fra min egen tankstation, måske.

    Jeg værdsætter bestemt, at I minder mig om dannelsesrejsen. Meeen – kan der ligge noget andet i d’herrers motiver?

    Svar
  7. Daniel

    Jeg ved ikke hvad det er med benzin-stationer (det hedder de jo ikke mere nu hedder de service-stationer – men er uden service), men de har altid fascineret mig – retro slagsen forstås.

    Der ligger enkelte perler i DK, men gad vide om markedet kunne bære et egentlig retro orienteret firma.. og spørgsmålet er om autenciteten holder hvis der er flere efter samme koncept?
    Kan man lave en retro-tank uden Americana? Hvad spiser man på en Tysk, Italiensk eller Engelsk tank?

    Og behøver en retro-tank overhovedet at sælge benzin? Kan den nøjes med at servere egnsretter tilpasset klassiker segmentet? Kan den sælge olie og lucas dele? Kan der være en mand i kedeldragt som pudser ruder og tjekker olie?

    Sjovt som billeder sætter tanker igang…

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    Det er et uhyre godt spørgsmål, som Oliver på den gamle Arne Jacobsen-tank må kunne tale med om – http://www.motorretro.com/2012/05/cars-coffee-arne-jacobsen-pa-lordag.html. Han sælger dog ikke benzinen, for selve tanken er jo ubemandet.

    Personligt tænker jeg ofte tanken (høhøh!), når jeg passerer bestemte stationer her i Aarhus: Der er flere steder, hvor man kunne give en eksisterende tank en retro-tur. Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne køre – det er vel ikke dyrere end en moderne tank. Og ligesom de moderne tanke (ja, jeg ved heller ikke, hvad man skal kalde dem, men i hvert fald IKKE servicestationer) sælge lidt af hvert ved siden af – kaffe kommer jo lige op som en oplagt ting.

    Men måske de moderne varemærker er så forhippede på at holde fast i deres moderne fremtoning, at de ikke vil være med? Og Pratts Benzin og Standard Motor Oil er vist forsvundet fra markedet for længe siden.

    Svar
  9. Jesper

    Jeg får, ligesom Daniel, straks den tanke – om I undskylder ordspillet – at Kaptajnen burde gå i land og slå sig ned som tankpasser. Dermed bliver varevognen alene vigtig som udstilling foran forretningen, som således kommer til at indeholde alt det en tank skulle i de idylliserede gode gamle dage. Alt til vognen, forstås, og ikke mindst alt til kørerne – det vil sige gammelt øl, gammelt chokolade og gammelt tøj. Særligt hvis tanken ligger i Udkantsdanmark, kan man få et dejligt roligt otium.

    Svar
  10. Ryhl

    Claus: Det er godt at du stadig er så glad for den, at den passer ind i billedet så mange steder. Det nederste billede synes jeg nu også er yderst stemnings og stilfuldt …
    Interessant side med tankstationer :-)

    Svar
  11. Troels Kock Nielsen

    #9: ingen skjulte motiver eller bagtanker her. Undrede mig bare..

    Enhver kaptajn finder vel en havn at gå i land i, og er det MB 230/w? er det fint med mig!

    Svar
  12. Claus Ebberfeld

    Troels, jeg spekulerer nogle gange (ikke ret tit…) over bag hvilket rat, jeg kunne finde på at slå mig til ro. Mercedes’en ER et godt bud. Men nu viser jeg den lige til nogle i næste uge…

    Interessant forretningsmodel, Jesper. Tillokkende, faktisk. Men du kommer jo aldrig og tanker!

    Svar
  13. Søren W

    Firmaer som bl.a. SHELL ser ud til at være bevidste omkring deres “kulturarv” og har da vist også bygget gamle kulisser op i forbindelse med Goodwood? De har også lavet en retro linie: http://www.magicofmotoring.com/events.asp
    Det var jo oplagt for f.eks. SHELL at omdanne en af deres gamle tankstationer, evt. en indbygget en i et bycentrum til en retro-station. Men er der nok af os “retrosser” til at de kan retfærdiggøre det? Måske ikke, men jeg ville i hvertfald tanke der HVER gang…

    Svar
    • Claus Ebberfeld

      Det er faktisk ikke Shell, der står for Magic of Motoring: Det er et selvstændigt firma, der betaler for at bruge Shells logo. Det kan jeg også få lov til mod betaling! Så stærkt et mærke er Shell, og hvis man skulle drive en Retro-tank efter det princip, så vil benzinen nærmere blive en krone dyrere. Men Kai, det forklarer måske hvorfor der ikke er nogle af den slags tanke, for man kan ikke få både i pose og i sæk.

      Retro er jo ikke kun for “os retro-tosser”, skal man nok lige huske på: Historien er (blevet) en måde at tilknytte sit moderne varemærke mere værdi end den rene og skære ydelse. Shell har mere historie end 1-2-3, ikke sandt? Der er motorsport, Ferrari, og flotte gamle logoer. Og nu også grillpølsekøer.

      Svar
  14. Kai

    Hvis benzinen var en krone billigere man-fre 6-10, og lå lige på vejen, ville jeg helt sikkert også tanke på retrotanken ;-)

    Svar
  15. Kai

    Du har ret, Claus, jeg ville også bare lige have den vinkel med.
    Tanken er der hvor jeg køber benzin, og smøger når de nu alligevel har dem.
    Jeg har ikke andet forhold til den.

    Svar
  16. Flemming Nielsen

    Apropós gårsdagens debat om modificeret, restaureret og pseudo – originaler.
    Se så lige dette her : http://www.zlattes.com/molle.html
    hm, hvor er vi så lige henne Claus, når det virker som at de der retrobogstaver er senere tilkommet (måske ‘gravet’ frem under malingen, men alligevel) !

    Iøvrigt, finder jeg det gamle look mere troværdigt, og synes at barakkerne på dine billeder (ikke Grand, forstås) bare ligner noget sommerlands moderniseret almindeligheder.

    Svar
  17. Claus Ebberfeld

    Godt fundet, Flemming. Men den skulle være god nok,: Bygningen er selvfølgelig renoveret, både tank og værksteder, og i det ydre fremstår den som dengang. Både Pratts og Standard er de rigtige mærkenavne.

    Det indre af værkstederne er der ikke meget tilbage af (om noget), og derfor er bygningen heller ikke fredet eller vurderet som bevaringsværdig. Det har der ellers været søgt om, men myndighederne vurderede, at den var for moderniseret. Indvendigt.

    På dit billede fra 2000 er der en halvmur, der hvor benzinstanderne har stået. Pladsen dér skriger på et par standere, synes jeg. Eventuelt med kaffe i.

    Svar
  18. Flemming Nielsen

    Jeg fulgte bare H. P. ‘s link i #4

    – ja, enig – bedre uden halvmur, og de burde servere kaffe på tanken … ligesom http://www.motorretro.com/2012/05/cars-coffee-arne-jacobsen-pa-lordag.html (som også kan findes i linket til gamle danske benzinstationer)

    “I dag et mindre sprængfarligt emne” skriver du – pas på, man kan aldrig vide – tangenten til opgraderet retro er stadig til stede, og original-polize-fascist er nu allerede nævnt flere gange ;-)

    Svar
    • Claus Ebberfeld

      Sandt nok, Flemming.

      Med hensyn til udtrykket Original-Polizei, så er det jo tysk som få, og jeg hørte det første gang, da jeg kom ind i BMW-kredse. Det var Anders Bilidt, der introducerede mig til det, og det er jo bare så rigtigt, at jeg har taget det til mig. Og det er jo altså den slags Polizei, der påpeger et sidespejl, der i et og alt ligner det fabrikken monterede, men har et forkert stempel inde bag ved spejlet – og den slags. Og det har vi så lavet meget spas med lige siden. På en måde er truppen formentligt relateret til Stil-Politiet, omend jeg er sikker på, at der ikke er det fjerneste overlap i mandskaberne.

      Svar
  19. jewer

    Uno! Jeg er til Bella Italia på lørdag. Tager til Nyborg allerede i morgen eftermiddag, fredag – har lejet en hytte på Grønnehave Strand Camping. Bliver til søndag, så jeg kan få en ordentlig hyggesludder med nogle af de fynske og jyske Alfa-brødre/søstre:>)……og måske en enkelt øl……

    Svar
  20. Troels Kock Nielsen

    Ja, jeg dukker også op, forhåbentlig i en nyrenoveret, ikke-original Sprint..

    Ellers bliver det i 159’eren, men den er der jo ikke så meget spas ved. Til gengæld er der altid en god snak på pladsen og eksotikere, som man ikke tidligere er stødt på. Lang tid siden jeg har set en Lambo. Tidligere dukkede der en Countach op, men det er vist et par år siden…en Urraco skal være velkommen!

    Svar
  21. Vincenzo

    Jeg kommer også.
    Vejrudsigt, Nyborg, lørdag: Tørt, skyet, lidt sol, 15-20 grader.
    Der er (næsten) ingen undskyldning for at blive hjemme.

    Svar
  22. Lars D

    vi er mange der har yndlingstankstationer rundt omkring. Desværre er de fleste forsvundet gennem tiden. Her er en af mine favoritter tegnet af den franske stjernearkitekt i 1950’erne Jean Prouve. Den blev tegnet til de franske landeveje som en standard bygning i en fantastisk flot og enkel arkitektur der oser af teknologiglæde og formtalent. I 2003 opdagede ejeren af den berømte møbelvirksomhed VITRA i Weil am Rhein stationen og købte den og genopførte den i det fantastiske fabriksområder, der jo udmærker sig ved at en række af verdens absolut førende arkitekter har tegnet hver sin bygning. Her ligger f.eks Zaha Hadids berømte brandstation der satte fut i hendes karriere og Herzog & de Meurons nye udstillingsbygning – tjek dem.
    Skal I på ferie syd på er dette sted en tur værd, jeg har netop været forbi og det er stadig et inspirerende sted at besøge – og så ligger det store bilmuseum Schlumph collection i Mulhouse kun et stenkast derfra.

    http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Vitra_petrol_station,_Jean_Prouvé.jpg

    En anden af mine favoritter er denne her næsten samtidige benzinstation i Holland af Dudok, der kan ses tæt ved Loumans bilmuseet.

    http://www.flickr.com/photos/janbarnier/5459211180/

    Svar
  23. Henning Pryds

    Og så skulle benzintanken lige tømmes, inden færgen kan lægge fra kaj. Det var reglen for alle biler. Al benzin skal suges op, og så hældes på igen, når færgen igen når sikker havn. Sådan var det f.eks. også mellem Strib og Fredericia indtil den nye bro i 1935 aflivede færgerne. Nu skulle man tro, at det var en speciel dansk idé at hælde benzin frem og tilbage. Men det er det ikke.

    Da Donald Healey i 1945 skal ned til Milano og teste sin nye Healey Elliott, så er teamet begejstret over, at de får lejlighed til at prøve de helt nye kanal-færger, hvor man bare kører ombord, uden at skulle tømme tankene. Okay meget var sket, siden dengang man købte benzinen på Apoteket.

    Fra 1920-erne blev det først almindeligt med benzin-stationer. Benzin-stationen kan egentlig bedst forstås som en funktion af vejen, ligesom som vejen bedst kan forstås som en funktion af bilen. Bilen udvikler en ny kultur. Først er bilen underlagt traditioner og regler fra tiden før bilen, men bilen ophæver de gamle traditioner og skaber mere end nogen anden teknologi i sidste århunderede en ny kultur. Vejene, aktiviterne omkring dem, og de der er beskæftiget med at servicere bilerne på de nye transportbånd, er allerede idag et udtryk for en svunden kultur – og dermed et historisk fænomen.

    Hvis man bruger lidt tid på det gamle nationale hovedvejs-net, som f.eks. hovedvej A1, der bandt København sammen med Esbjerg, og dermed øst med vest, og som blev ophævet omkring 1990, da vi fik et europæisk vej-net, vil man overalt kunne finde spor af den gamle hovedvejs benzin-stationer, cafeteriaer og moteller. Nogle er i brug. Andre er gået i forfald eller revet ned. Men vejnettet med dets funktioner ligger stadig tilbage, forladt og i social opløsning, som en vag erindring om 1950-ernes og 1960-ernes bilkultur.

    Svar
  24. Lohmann

    Må jeg minde om et rigtig motorretro alternativ til Bella Italia; Classic TT på Ring Djursland.

    http://www.classic-tt.dk/

    Der ser ud til at være et rigtig stort og blandet felt igen i år. Og når vejret samtidigt bliver godt, så kan det kun blive en stor succes. Jeg er helt sikkert selv at finde dér hele lørdag.

    Selv hvis man ikke er voldsomt interesseret i motorsport på to hjul, burde man gøre sig selv den tjeneste at prøve det!

    Svar
  25. Uno

    Claus & andre, ja jeg planlægger at komme en tur derover i Urracoen!
    (med mindre det skulle blive rent lortevejr, hvad det dog indtil videre ikke tyder på)…
    Kristian ville nok også komme her fra Københavns området i den grønne Pantera.

    Svar
  26. Claus Ebberfeld

    Smukke, enkle og meget mere moderne benzinstationer, Lars: Og jeg bemærker også hvilken skøn skrifttype Esso brugte – det er næsten som om ordet ruller.

    Gamle stationer i Danmark, Henning: Ja, jeg tror faktisk jeg vil køre noget mere på de gamle landeveje, for det er dér, der er chance for at se den slags perler i glimt.

    Classic TT har Alfista og jeg også talt om at besøge – en svær afvejning.

    Uracco! Uracco! Uracco. Måske det vil hjælpe med en tur…

    Svar
  27. Ole Wichmann

    Kan man få sin italienske bil med ind uden at være tilmeldt eller medlem af en italo-klub?

    Svar
  28. Vincenzo

    Ja – det kan man. Kom i/på dit italienske køretøj inden kl 1000. Medbring 30,00 Dkr.
    Så er du inde. Man ser så helst, at du bliver nogenlunde til det slutter kl 1500.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.