Register

2 × five =

A password will be e-mailed to you.

Jeg så en SZ til Spa Six Hours og tænkte, at den ikke er ret pæn. På vejen væk fra banen mandag morgen blev jeg så overhalet af en på motorvejen, og tænkte – nej, den ER virkelig bare ikke pæn! Men fascinerende, joda. Så spørgsmålet er: Er den i virkeligheden lige præcis tilpas kontroversiel?

Der er lavet godt 1000 af denne firser-Alfa, og Zagato var med i projektet. Traditionen tro (Zagatos, altså) blev resultatet – øhm, tilvænningskrævende. Jeg husker ikke helt min egen reaktion dengang i 1989, men jeg mener at stort set hele motorjournaliststanden var enige om, at den var grim. Og uanset hvordan jeg vendte og drejede den røde (var de ikke alle det?) jeg så på Spa, så havde den ikke nogen rigtigt god vinkel. Masser af gode intentioner, helt sikkert – og bestemt intet manglende mod til at føre dem ud i livet heller. Men det virker på mig bare som om den er klasket sammen af forskellige designere med hver deres præferencer.

Tjah, I kender den jo godt...

Tjah, I kender den jo godt.

Da bilen er resultatet af et samarbejde mellem Centro Stile Alfa Romeo, Centro Stile Fiat og Centro Stile Zagato, så kunne man jo også let tro, at for mange kokke lige præcis er årsagen til roderiet. Men sådan er det vist ikke, for det er langt overvejende Centro Stile Fiat, nærmere bestemt Robert Opron (nok bedre kendt fra hans Citroëndage) og Antonio Castellana, der har stået for for stregerne. Opron for de indledende, Castellana for produktionsmodningen. Efter sigende lavede Zagato nogle ændringer til deres design, men de skulle være små og jeg har ikke kunne finde ud af hvilke. Den primære årsag til at bilen så hedder Zagato er at de byggede bilerne – og lur mig, om ikke Fiat-koncernen også havde helt styr på, at det i slutfirserne var på tide at kalde en Alfa noget med Zagato igen.

Det var det også. At den så også endte med at være ligeså kontroversiel som den ægte vare var jo egentlig fint nok. Det er en kendt sag (jeg har det fra motorpressen) at bilen kører vidunderligt. Det gør dens tekniske ophav Alfa Romeo 75 V6 (til en brøkdel af prisen) vist også. Jojo, jeg ved godt, at der er ændret temmeligt meget fra 75’erens undervogn og til SZ’eren. Men alligevel.

Hvad, ikke flere ord om teknikken og den slags? Tjoh, men der er jo ikke så meget at sige udover det med undervognen: Motoren er den lækre Busso-V6, og den var opgivet til 210 hestekræfter. Jeg læste dog et et sted, at fabriksopgivelsen var underdrevet? Og så skulle karosseriet være meget aerodynamisk. En af delene eller begge, måske endda, må være rigtigt: I hvert fald hvis det er rigtigt, at en SZ går over 245 km/t på toppen.

Det aldeles speciallavede karosseri med de kontroversielle former er lavet i plastik og der er vist også brugt lidt kulfiber rundt omkring. Og da SZ er mindre og (naturligvis) kun tosædet, så kan man nærmest kun krumme tæer over, at det hele så er endt med at være tungere end den større og teknisk nogenlunde tilsvarende 75’er. Lige dét aspekt er der ikke meget Zagato over.

Jeg ved også godt, at 70% af læserne elsker Alfa Romeo SZ. Men vil I ikke nok lige forklare mig, hvad der er med dens design?

PS: Ja, jeg er nødt til at tilstå, at jeg er særligt nysgerrig efter at høre fra den flittige kommentator Ib Erik – som vi efterhånden alle ved elsker Alfa Romeo og hader Zagato. Han må slå krølle på sig selv med den her…så sig frem, Ib Erik!

64 kommentarer

  1. Lars R. Nissen

    Da SZ ofte er betragtet som den sidste “rigtige” Alfa Romeo, er det jo nok Centro Stile Alfa Romeo, og ikke Fiat, der har været involveret … :-)

    … og jo, alle SZ’erne er røde – det var RZ’en der kunne fås i andre farver.

    Svar
  2. Jacob B

    På trods af mit tilhørsforhold til de 70%, og jeg stolt bærer rygmærket, så må jeg desværre indrømme… eller jeg vil i hvert fald godt slå fast… altså hvis jeg skal sige det lige ud… helt uden at pakke det ind… kort og godt… nu kommer det… lige på og hårdt… jeg siger det nu: Jeg har aldrig kunne se det kønne i SZ’eren – Undskyld!

    Jeg holder dog alligevel af den, men det er kun med baggrund i andres fortællinger omkring dens køreegenskaber… Den skulle være noget af det mest sublime at befinde sig bag rattet i, og derfor vælger jeg at bruge undskyldningen over for mig selv om, at formen er blevet dikteret af funktionen, hvorfor den jo selvfølgelig godt må se ud som den gør! ;-)

    PS. Den kunne også fås i gul og sort Claus… og jeg mener, at nogen af de sidste var hvide og sølv!?

    Svar
  3. Jacob B

    Det er rigtig Lars, det var roadsteren, der kunne fås i gul og sort… Kan du så huske, om der er hold i det med de hvide og sølv?

    Svar
  4. Kim Nielsen

    Jeg hører til de 70%, men kan dog også lige rigtigt mange andre biler. I mine øjne er det ikke sådan at SZ er så pæn at den er grim. Ikke engang charmerende. Til gengæld er den brutal. Virkelig brutal og dét kan jeg godt lide.
    På billeder ser den mærkelig ud. Det synes nogen måske også når de ser den i trafikken, men da jeg kørte bag en på vej op mod teltpladsen i LeMans virkede den nærmest frygtindgydende. På mig havde den en “det er dumt at overhale mig, jeg æder biler som dig til frokost”- effekt. Og det er jo ikke noget dumt signal at sende, når der trods alt er masser af biler der er hurtigere. Giver det mening?
    At jeg så derudover føler mig overbevist om at det på lang sigt ville være en særdeles god investering at købe en nu, gør den ikke mindre attraktiv. Måske skulle man tage en af de få i gul eller sort.
    Køreglæden må være enorm. Jeg siger jatak til det mærkelige udseende

    Svar
  5. Jacob B

    Og selvom den ikke er køn, så kunne Claus jo godt have valgt nogen billeder, der sælger den lidt bedre:

    http://www.worldcarauto.com/wp-content/uploads/2013/04/Pictures-alfa-romeo-sz-01.jpg
    http://www.classicandperformancecar.com/front_website/octane_interact/modelpicture.php?id=570
    http://en.alfaromeo-club.com/graphics/gallery/full/165_sz_30_1991_450.jpg

    Og den er jo smuk inden i:

    http://www.shorey.net/Auto/Italian/Alfa%20Romeo/SZ%20Zagato/1993%20Alfa%20Romeo%20SZ%20Coupe%20Cutaway%20by%20Zagato%20f3q%20art.jpg

    Og så vil jeg sige som Kim, at dens brutale fremtoning jo også kan betragtes som en form for skønhed, eller i hvert fald virke tiltrækkende… der er i hvert fald folk, som falder for den slags! (Ellers have Wladimir Klitschko jo aldrig vadet i damer som f.eks. Hayden Panettiere!!)

    Svar
  6. Ole JAGmann

    Jeg tilhører vel også de 70%, så derfor vil jeg da gerne fremhæve at fælgene er pæne.
    Jeg tilhører også et mindretal, nemlig dem der elsker Zagato. Så jeg vil godt kommentere på at Zagatos designs er tilvænningskrævende. Det gælder vel kun ca. halvdelen. Den anden halvdel er fantastisk smukke.
    Og det er noget af det jeg kan lide ved Zagato, de er uforudsigelige For en bil-boss må det være lige så spændende at bestille et Zagato design, som at spille roulette. du kan enden lande på sort eller rød.
    Men når det er sagt, så er det altså kun fælgene jeg synes er pæne på SZ.
    Men det kan være man lære at elske den hvis man har prøvet at køre i den.

    Findes der nogen i DK?

    Svar
  7. Lars R. Nissen

    Umiddelbart kunne RZ fås i rød, sort eller gul, men med den sædvanlige italienske konsekvens, findes der sikkert enkelte afvigelser :-)

    Ja Ole, der findes mindst en SZ i Danmark …

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    Bare så der ikke er nogen tvivl: Jeg kan godt lide den! Ja, jeg ville endda gerne have en. Ikke mindst fordi det umuligt kan være en dårlig investering. Og ja, fordi den skulle køre godt.

    Enig, en del af den attraktivitet skyldes, at det er den sidste rigtige Alfa Romeo. Designet af Fiat, men alligevel. Enig, der er meget lækkert læder og brune tæpper indeni. Enig, fælgene er pæne.

    Jacob, jeg har da vist kun brugt Alfas egne pressefotos. Så bliver det som regel ikke bedre. Og den du viser har da vist forkerte fælge på? Det er snyd! Men ændrer nu ikke noget, synes jeg – den ER bare ikke pæn. Men igen: Enig, den er brutal.

    Svar
  9. Lars R. Nissen

    Mon så ikke sætningen “Da bilen er resultatet af et samarbejde mellem Centro Stile Zagato, Centro Stile Fiat og Centro Stile Zagato” i artiklen ville blive mindre forvirrende hvis den ene af de to “Centro Stile Zagato” blev erstattet af “Centro Stile Alfa Romeo”, som jo var én af de tre kokke ;-)

    Svar
  10. Scalino

    Daytona havde en til salg for nylig – den blev solgt hurtigt.

    Priserne er stigende.

    Klubben for de rettroende havde en udstillet til CHGP i 2010 ved mærkets 100 års jubilæum. Den var/er danskejet.

    Designet er ikke lige min kop te, men hatten af for det, oven i købet på et tidspunkt, hvor mærket stod med den ene fod i graven…

    Svar
  11. Ib Erik Söderblom

    Korrekt, at jeg ikke kan snige mig uden om en vis forkærlighed for det gode Italienske Alfa Romeo mærke.
    Ikke at jeg synes alt de har lavet er Verdens 8′-vidunder. Tværtimod !
    Den man elsker tugter man :-)
    Og langt fra alle Alfa designs har været lige i øjet. Tiden fra start-firserne og frem til fremkomsten af 147/156’eren, var designmæssigt nogle lidt flade år.
    75’eren er da heller ikke nogen designmæssig lækkerbidsken, men den kører fantastisk og dens tekniske opbygning burde FIAT ha’ ladet Alfa beholde.
    33, 145 og den om muligt mest hemmelige Alfa 146’eren er alle nydelige, men heller ikke mere end netop det.
    Gudskelov laver Alfa supergode forhjulstræk og gode motorer. Selv deres diesel får ros :-)

    Z… Det meste af hvad designhuset har været indblandet i, er de argeste græmlinger !
    Men alligevel er det så også en Zagato, der får min pris for det smukkeste og mest karismatiske køretøj, til alle tider.
    Det er så ikke en Alfa, men en Maserati !

    Begrebet “Karismatik” er formentligt det eneste jeg ellers kan give en positiv tone i forhold til ovenviste Alfa SZ.
    Pånær at den, efter sigende, skulle køre fantastisk.
    Dog tror jeg, at en 75’er troldmand kan finde de samme køreegenskaber i 75’eren med V6’eren…?
    Dér hvor det bare føles lækkert overskudsagtigt, at føre sit automobil og man glæder sig til, at komme ud på vejene.

    Svar
  12. Ryhl

    Designet kræver ganske rigtigt en tilvænnings-periode … og så er det et af dem, der skal opleves på andet end billeder, før man helt rigtigt forstår … men så er jeg også solgt til stanglakrids ;-)
    RZ’eren har jeg så endnu aldrig helt forstået. Der mangler “noget”, når det sorte runde tag pludselig mangler, på “Il Mostro” udtrykket.

    Og så tror jeg man skal vare sig med de vanlige 75 sammenligninger… selvom 75 har forbilledlige køreegenskaber. Troldmænd kan selvf. meget … ;-)
    Men her er troldommen indbygget fra Alfa Romeo, og en af de få,- som hvis det var min – ville glide igennem Viaretro originalpoliti-kontrollen, – helt uden bemærkninger … !

    Svar
  13. Jacob B

    #15: Argh Ryhl, du ville da ikke lade de bagerste hjul sidde og gemme sig helt derinde i hjulkassen, som de gør originalt ville du?……. Du skal svare ærligt ;-)

    #9: Claus som vi har diskuteret før, så kan fælge (og sænkning i mere eller mindre mild grad) gøre meget for bilers udtryk/udseende!?
    Jeg synes ikke, at de fotos du har brugt, er optimale… SZ’eren skal sælges på det brutale, og det gør den bedst med lidt små ændringer på hjul og måske højde! (Og ved f.eks. at få flyttet baghjulene ud hvor de hører til, og ikke som på de omtalte “pressefotos”, hvor man næsten kan få en VW UP op mellem bagskærm og dæk!)

    Svar
  14. Henning Pryds

    Jeg har det sådan set bedre med en Alfa SZ i virkeligheden, end på foto. Alligevel er der nogle design træk, som jeg ikke kan vende mig til.

    Hvis man stiller en SZ ved siden af en Aston Martin Zagato (1989) og en Subaru SVX (1991), så vil man kunne se, at trods forskellene, så ligger der nogle fælles overvejelser over måden at fremhæve tagkonstruktion og designet af sideruderne. Ligesom afslutning, d.v.s. bagende og baglygte design er tænkt på samme måde. Altså en eller anden fælles designopfattelse i slutningen af 80’erne, som udtrykkes her. Subaru’en er så holdt i flydende – mere amerikanske – karosseri linjer i modstætning til Alfa’en og Aston’en, der søger at fremhæve karrosseriets materialitet. Alle elementer er kantede og synligt stykket sammen, enten reelt eller markeret. Ligesom overfladerne er formet bevidst, som man former plastik. Karosseriet savner også alle traditionelle metal-dekorative elementer, så som krom og alu. Det gør især forlygte-partiet næsten umuligt på Alfa’en og lidt mere acceptabelt på Aston’en. Så det er ikke blot det ‘ tykke’, kantede – og synligt sammenføjede – design, som er et problem (proportionerne er bedre på Aston’en), men selve den tanke, at materialet skal materialiseres på denne kunstige måde. Derfor kan jeg ikke slippe tanken om en TVR 350i Coupe – ikke pga. formen, men pga af den synlige materialekvalitet. Derfor er Alfa’en uden ‘elegance’ (hvilket er bevidst), men også uden ‘brutalitet’ (hvilket vist var meningen), derimod fremtræder den lidt ‘plumpt’ – altså: tung, klodset og grov.

    Svar
  15. Per Einarsson

    jeg så den på Spettacolo Sportivo Zanvoort for 10 år siden, hvor der var en lang række af dem. Jeg synes godt om alle Alfa Romeoer, men denne havde jeg det svært med INDTIL jeg så den.
    Jeg er vild med rillerne i motorhjelmen og med den måde bagruden og sideruderne danner et perfekt skulder til den (bevidst) gabende karosse.
    Det er faktisk en meget interessant Alfa Romeo – helt på højde med fx Montreal. Hvis man dukker op i sådan en vil den nok dele vandene, man mange vil være misundelige og beundre den modige ejer.
    De vil være meget interesseret i hvordan den mon kører?! Og de vil blive helt stille når de hører motoren :)
    Alfa Romeo lavede også dette koncept i 1991
    http://www.bozhdynsky.com/wp-content/uploads/2013/08/alfa-romeo-proteo-01.jpg
    Den er godt nok bygget på en kort 164 Q4, men den kan vel også ses som en” second opinion” på SZ øvelsen?

    Svar
  16. Søren Navntoft

    En SZ har samme ynde som et oversavet jagtgevær, og derfor kan jeg godt lide den. Nu hører jeg også til dem som syntes Barbara Streisand var lækker i firserne og dermed nok en anelse ukvalificeret.

    At alle skønhedsidealer er kastet ud med badevandet, er i dette tilfælde en kvalitet der tiltaler mig. Det tunge og brovtne design udstråler en effektivitet, som jeg dengang jeg var Alfa 164 ejer, savnede i 164. SZ har baghjulstræk, og det drømte jeg også om dengang.

    SZ er helt klart på min ønskeseddel…

    Svar
  17. jewer

    Røg der lige pludselig en stor pose penge ned i min turban, så blev der hurtigt indkøbt en SZ’er. Der mangler i øjeblikket en transaksel på matriklen!
    Fabelagtig bil! Provokerende. Det kan jeg li’!
    M.h.t. det med farverne, så var alle SZ’er røde. De fleste RZ’er mener jeg var gule og sorte – og så blev der vist specialleveret én i sølv eller grå. Jeg mener ikke der blev leveret røde RZ’er originalt – men hukommelen har før svigtet – en hel del gange endda:>)
    Er forskellen på undervognen på en 75’er og en SZ/RZ så stor? Den forreste bøsning i De Dion’en er hårdere på en SZ – og endnu hårdere på en RZ ;>). Og så er der noget med en ekstra tværgående krænger(sliding block???). Er det ikke de eneste forskelle? Jeg aner det ikke, så hvis én af jer ved bedre besked, så frem med det:>). Det er interessant, synes jeg.

    Svar
  18. jewer

    Nåhja – der er også noget med, at undervognen kan hæves/sænkes – men det har vist ikke med køreegenskaberne at gøre.Det er kun for at man kan komme over trafikbump etc med fronten i god behold.

    Svar
  19. jewer

    Og ja, Per. Det var et imponerende syn den gang på Zandvoort. Jeg mener der blev talt 37 forskellige SZ’er på 2 rækker:>)

    Svar
  20. Cavis

    Den er fed, og jeg skal selvfølgelig have en i garagen – på et tidspunkt.. Den kan nemt opgraderes til 3.8 L og 350 HK – dertil lidt undervognsopsætning, og du har en bil der kan æde de fleste sportsvogne, og tilmed lever op til sit rå ydre..
    Eneste problem er at den i indkøb koster som en Ferrari, og en 100% rendyrket racer kommer altså først. Sidste år så vi et lettere SZ projekt i UK til lidt over 100 K – den blev lige vendt et par gange, men tiden/pladsen var ikke lige til det.. Fremtidige tips modtages gerne..

    Svar
  21. Oktan

    Søren: “…En SZ har samme ynde som et oversavet jagtgevær…”

    Endnu engang er det sjovt og interessant hvordan forskellige øjne
    ser noget forskelligt.
    Bilen omtales som ‘brutal’ , ‘frygtindgydende’ , ‘karismatisk’
    og nu som ‘et oversavet jagtgevær’.

    Jeg er helt måbende?!?? Jeg kaster et kort blik..mest på fronten..og
    ser al det der blødt-gummi-agtige plast-hulumhej og
    tankerne ledes hen på en rød bade-and.
    ….og slet slet ikke en brutalt metallisk dræber-tinges.

    Den har også det, for perioden typiske , ‘sammen-klaskede’ udtryk
    som mangler den sammenhængende udtryks-givende linie-føring.

    Måske er jeg bare gammeldaws

    Svar
  22. elp

    Pæn, grim, brutal etc. Jeg er sgu ligeglad, jeg ville sige ja tak, hvis nogen bad mig flå den ud deres synsfelt og ejerskab.
    Men det er rigtigt, at de ikke var helt lette at sælge som nye. Priser i dag starter lige under £ 20.000. Læg mærke til de forskellige anførte årgange de annoncerede har.
    http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/alfa-romeo/sz
    http://www.carandclassic.co.uk/list/1/sz/
    http://suchen.mobile.de/auto/alfa-romeo-sz-sportwagen-coupe.html?scopeId=C&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&lang=de&categories=SportsCar&makeModelVariant1.makeId=900&makeModelVariant1.modelDescription=SZ&ambitCountry=
    Erik

    Svar
  23. westmus

    Diplomatisk sagt en 100% øjebæ. Den mangler da vist bare noget blå diodelys og en byge chameleon lak for at være klar til at konkurrere om præmier for bedste styling på det lokale Thansen træf.

    Svar
  24. Flemming Nielsen

    70% enig med alle her (!) Så er spørgsmålet bare i hvad?
    Tilvænningskrævende – ja, for mit vedkommende for år tilbage vel nok hele 30 minutters indre argumentationer lige fra ‘Oktan’s badeand over fætter BR til Sørens haglgevær og US style voluminigaritet – til det punkt hvor overgivelsen og sympatien overvælder en og man ligepludselig elsker den fordi den er så upæn og aparte, hvorved man opdager sider i sig selv som man ikke forstår. – I still don’t get it but i want one.

    Svar
  25. Klaus R

    I mine øjne en rigtigt bæ, der bare ikke gør sig – uanset vinklen……….
    Karrossen får hjulene til at se meget små ud, især de bageste. Den ligner noget der er påkørt hårdt bagfra, hvilket medførte at siderne er kravlet op over over ruderne, der nu ser alt for små ud.

    Der gives biler, der – uanset forventet klassiker status – bare er så mislykkede at de ikke er attraktive. Jeg er naturligvis helt klar over, at dette fænomen tiltrækker nogle, og på den måde er alle jo glade ;o)
    Hvis det er nogen trøst for ejerene af en SZ, så er RZ’en – om muligt – endnu grimmere. Især skråt bagfra.

    Bortset fra det, så har jeg faktisk kørt i sådan en. Den tilhørte importøren, og i min tid inden for den organisation fik jeg muligheden. Dog uden nogen form for noget der bare lignede ambitiøs kørsel, hvorfor min eneste erindring er, at den kørte fuldstændig som den AR 75 der har lagt bund til den.

    Svar
  26. Ib Erik Söderblom

    “…Barbara Streisand var lækker i firserne…” !

    Blodet fosser ustoppeligt ud af min næse !!!

    Men kunne man:
    Øget sporvidde på baghjulene, 30mm sænkning fortil, ordentlig frontspoler, bagspoileren fjernes og ændres til en, der sidder på bagkanten, ordentlig diffuser bagtil, ruderne tones mørkere, den gabende samling mellem fronthjelm/parti og det lille skærmstykke, glattes ud og minimeres, et optisk mindre bastant fælgdesign.

    Så er vi ved at være i nærheden af noget mere indbydende.

    Aston Martin udgaven bør simpelthen bortsprænges !

    Man gjorde biler fortræd !!!

    Svar
  27. Henning Pryds

    Godt forsøg, Ib Erik. Det hjælper bare ikke. Det er stort set som at foreslå et nose-job til Barbara Streisand, og så tro, at hun derefter vil blive interessant og sexet. Det gør hun bare ikke. Måske bliver det blot værre, fordi næsen viser sig at være det mest spændende ved hende. Bortsprænge en Aston Martin Zagato??? Nu behøver der vel ikke gå Al Qaida i al ting, selv om det er så moderne.

    Svar
  28. Claus Ebberfeld

    30 mm sænkning vil give den en frihøjde på fem centimeter! Og alt det andet I snakker om – INTET af det vil jo gøre den pæn alligevel. Hvis I absolut VIL modificere en bil som SZ, så byg den tilbage til en 75’er. Det vil hjælpe. Og det på trods af, at en 75’er HELLER ikke er pæn….så er det vist også sagt.

    I øvrigt læste jeg det som om Ryhl ville bevare en 75’er helt standard og få Originalpolitiets ordensbånd for dét.

    Tak, Lars R. Nissen: Fejlen er rettet, for der skulle selvfølgelig ikke stå Centro Stile Zagato TO gange, når de nu har bidraget med så lidt! Treenigheden var ganske rigtigt Zagato, Alfa og FIAT – med den sidste som den væsentligste indflydelse på designet. Sammenklasket er et godt udtryk. Den eneste disharmoni er så, at det åbenbart ikke er klasket hårdt nok sammen, siden det gaber forskellige steder.

    Sammenligningen med TVR 350i (coupé) er godt set, pryds. Omend den må gøre ondt på de 70%. Især fordi TVR’eren er bedre proportioneret. Jeg tror faktisk også, at den gaber mindre.

    Men jeg vil stadig hellere have en SZ.

    Svar
  29. Claus Ebberfeld

    Nu kiggede jeg i øvrigt lige på den annonce for en SZ hos Godin Banks – 20995 “eller bud”…tjah, det virker ikke urimeligt, vel nærmest billigt.

    Men nærlæs lige teksten: ” In 1990 Zagato developed a radical new car for Alfa…” og “the lightweight composite body” og “The airy cabin featured Zagato’s trademark double bubble roof”. Aarhj, vel? Men det lyder selvfølgelig bedre end at skrive Fiat designede den og Zagato fik et skilt på siden får at gøre den mere my(s)tisk.

    Men jeg tror fuldt og fast på afslutningen om at “As a definite future icon this must surely be the time to invest in this design classic, they are only going up in value! ” . Altså, måske bortset lige fra det med “design classic”, men “classic” jo.

    Svar
  30. Peter Plys Karlsen

    God aften

    Mødt den… og jah…et szymbol for szlutfirserne – et ikon om man vil det eller ej…et godt inveszteringsobjekt – jah mindst lige szå meget szom Szalto vaser…folk skal bare lige lemminge tænke – szå er den der…

    Den minder mig om en nyfortolkning af en kammeratzs bil, (afsindig Alfa Toszsze ;-) ) han har en af diszsze i hvid og med det lækreszte røde bordeaux røde interiør : http://www.flickr.com/groups/1669572@N24/pool/jk1971/?view=lg

    Jeg szynes szelv at Pininfarina szenere lod szig inspirere og “szkabte” denne tidsz allerhurtigszte forhjulsztrukne… http://images01.olx.com.br/ui/20/15/99/1336390258_370440699_2-Fotos-de–FIAT-COUPE-TURBO-PININFARINA-n-GTi-VTi-VR6.jpg

    Godnat, szov godt og drøm szødt…

    PS… Oktan? Du bare tænker på at szove, du bare tænker på at szove…

    Svar
  31. Ole JAGmann

    PeZer PlyZ, hvordan kan du zammenligne den lækre Coupéfiat med Alfa Romeo SZ?

    Coupéfiat har da meget mere harmoniske linier.
    Zad faktisk i dag og kiggede annonzer på Coupéfiat, sådan en zkal jeg have en dag, måzke den næzte hverdagzbil?

    Svar
  32. Ryhl

    #17:
    Jooh Jacob, – det er sq helt ærligt ment – selvom det lyder sært, men det er jeg bare :-)

    Jeg kan sagtens se hvad du mener, med lidet bredere bagfælge – eller sporvidde … men NEJ!
    Jeg har bare noget særligt med den her, – jeg tror Alfa Romeo har MENT den. Den er ikke skabt på bønnetæller-præmisser, skulle ikke sælge, konkurrere eller redde økonomien etc., – selvom Fiat nu sad tungt på kassen for sjov og ballade …. jeg ser den næsten som sin egen lille stille demonstration mod det …
    Så den er, – selv for mig … nix-pille LOL! Den SKAL bare se sådan ud, og køre helt SÅDAN.

    Og Viaretro-ordensbåndet kunne så hænge på væggen i glas og ramme, – ved siden af det sorte for yderste skamfuldhed :-), – for hvad jeg kunne finde på at gøre ved en Montreal, eller Giulietta Turbodelta, eller andre småserie- Alfaer, – og andre …

    F.eks. min – for tiden – drømme track-toy, Alfetta GTV serie 1. Udover widebody-skærme og hjul, skulle den stadig have stålkofangere og ligne sig selv, – udefra … men undervogn, kabine og dashboard, TS motor med sprøjt og kompressor … og… og … :-O

    Men en SZ … NEJ! Den er hellig … jeg ved ikke om man stadig kan få den originale type Pirelli P zero, – for så er det DEM, – osv … helt gak gak … men sådan! Helt ærligt :-)

    Svar
  33. Cavis

    Jeg vil faktisk gå så vidt, og kalde SZ for Alfas Romeo´s svar på Ferrari F40. De var begge det ypperste teknik fabrikkerne kunne præstere, og begge blev ikke designet for at tilfredsstille pøblen, men lavet til den niche af kunder der værdsætter automativ kunst på 4 hjul..

    Svar
  34. Ryhl

    # 38:
    I øvrigt læste jeg det som om Ryhl ville bevare en 75′er helt standard og få Originalpolitiets ordensbånd for dét.

    Det var dårlig formulering, fra min side … det var ment på SZ.
    Jeg bliver aldrig ejer af en 75 … den er netop så grim, – at den ikke er pæn :-)
    Giulietta eller GTV, 4 cilindri – og så med 75 opdateringer …

    Svar
  35. Ryhl

    Nå – ged i kursiven igen … og måske formuleringen … men 75 forskellige opdateringer, er måske ikke engang ved siden af :-)

    Svar
  36. Connoisseur

    Jeg synes den er fed. Brutal og funktionel.

    SZ er som Cavis skriver Alfa Romeo’s F40 model. Den er bygget på basis af en “standardbil” en 75, som F40 er bygget på basis af 308.
    Jeg blev for mange år siden overhalet af en på en sydfransk bjergvej, jeg kørte en Volvo 740 Estate, og jeg kan sige, den var hurtig !!

    Jeg ville gerne have een, men skal lige have solgt min MATRA D’jet da den er for lille til min søn, så vi ikke kan køre de planlagte langdistanceløb med den.

    Svar
  37. Oktan

    Plyzz:
    Fiat Coupé er da noget HELT andet.
    I slut-halvfemserne var jeg nogle gange med i en gruppe af motor-journalister
    hvor vi sammen testede en bestemt gruppe biler.
    ( Nej, jeg er ikke journalist, men de manglede på et tidspunkt en eller anden tosse
    der kunne holde på et rat og skifte gear, og senere ha’ en semi-kvalificeret mening om bilerne…det var så mig.. og så hang jeg ved ).
    Vi testede bl.a. Coupé’en på en tur til Berlin ( go’ undskyldning for at tage ‘eksotiske’ fotos
    og gi’ den fuld pedal på autobahn’en ). Det var en forbavsende underholdende bil at køre.
    Virkelig skøn og uforholdsmæsig stor køreglade/jubel.. Jeg mener det var en 2.0 16V.
    Den kan komme op på 210 km/t på Farø-broen….så meget ved jeg.

    Svar
  38. Ib Erik Söderblom

    #45 Tjaaa, faktisk så synes jeg den “pænere” (sikket ord at benyttte i dén sammenhæng…), end SZ’en.
    Ikke, at den er smuk for det er den ikke, men Zagato stylingen virker på én eller anden måde mere funktionelt korrekt på 75′ udgaven.

    Det har også bragt mg til, at uanset hvad man måtte modificere SZ’en, så nytter det ikke rigtig noget…

    Som andre også tidligere har været inde på, må man tage hatten af for Alfa romeo, at de i så pressede tider, trykke dette maskineri ud.
    Nogle bønnetællere må være blevet taget på sengen, for de ville garanteret ha’ syntes en mock-up udstillingsskal, havde været rigeligt !
    Uanset point for mod og Forza Alfa, så er og bliver den en hamrende uharmonisk badeand.

    Det er vel også et bevis på bredden hos Alfa, at de rummer såvel Tipo 33 Stradale, som SZ’eren.

    Svar
  39. Peter Plys Karlsen

    God morgen

    HELT andet…Nåh, ja det er den da så…hvordan kører en SZ så ;-) ?

    Jeg har også prøvet en Fiatska…coupe Pininfarina – det er også køretøj

    “men de manglede på et tidspunkt en eller anden tosse der kunne holde på et rat og skifte gear”

    Hvem “trådte” så pedaler?

    210 km/t …det må kunne gøres bedre…Houston, we’ve had a problem here ;-)

    Szes på Farø…god dag

    Svar
  40. Claus Ebberfeld

    F40-sammenligningen synes jeg nu er skudt noget over målet: Jeg kan godt se hvad I mener, men det format har SZ’eren bare ikke – blandt andet fordi den slet ikke er et resultat af rent Alfa-blod, men af noget FIAT-design og byggeklodssammensætning. F40 var trods alt den store Enzos svanesang og en hel del mere end “baseret på en 308”. SZ er mere en slags parentes i FIAT-historien. Men en dygtig en og dygtigt markedsført især.

    Og så må jeg også indrømme, at jeg synes den der 75SZ fungerer glimrende. For hvad det nu er – og det er ikke noget for mig – men alligevel på mange måder mere sammenhængende end selve SZ’eren.

    Svar
  41. jewer

    #45 : De Alfaer – og andre biler – brødrene Harjunpää har bygget gennem årene synes jeg godt nok er ret fede. Især den røde 75 med SZ-front.

    Svar
  42. AlfaHahn

    Pæn eller grim – indføres der nu også et “god-smags-politi” ligesom det med originaliteten.
    Begge dele er underordnet når bare man nyder sin egen bil. I mine øjne er SZ spændende og anderledes modig i sit udtryk, og køreglæden synes at være veldokumenteret, så et “Like” herfra.
    Og så har den jo nogle pæne forlygter :-)

    Svar
  43. Jens Langdahl

    Sjovt at du nævner forlygterne (“forlygterne”?) Klaus :-). Da amerikanske Road & Track skrev om bilen, var det under overskriften: “Nice legs, shame about the face”!
    Man kan godt have en mening om dens udseende, men ligegyldigt er det i hvert fald ikke. Og det er der ikke SÅ mange biler fra den æra der kan prale med.

    Svar
  44. Claus Ebberfeld

    Derfor er det da også en af de ret få firserbiler, som jeg overhovedet kan forholde mig til, Jens: Som jeg skrev – den er jo fuld af gode intentioner, og det har jeg altid haft en svaghed for. Det er langt at foretrække frem for ingen intentioner. Udførelsen kan man diskutere. Og det har vi så gjort!

    Svar
  45. Claus Ebberfeld

    “god-smags-politi”? Selvfølgelig findes det!

    Den der omsiggribende holdning med at alt er i orden bare man nyder sin egen bil den holder jo ikke. Hvis nogen er i tvivl, kast et blik på tråden i forum med den sigende titel “voldtaget Citroen D-type”:

    https://viaretro.dk/forum/biler-set-til-salg-rundt-om-pa-nettet-europas-bedste-kob/voldtaget-citroen-d-type/

    Når det er sagt, så er Alfa SZ ikke i god-smags-politiets” søgelys: Den er ligesom udenfor det spørgsmål.

    Svar
  46. Sport

    Uhada – det er et emne, der kan få folk til tastaturet.
    Det er få, der kan skille vandene som Zagato. Det er da en kvalitet, når det ikke er ligegyldigt.
    Jeg er jo absolut forudindtaget, så jo, jeg synes, at det er en vogn med mange kvaliteter – den er ikke ligegyldig.
    Man er ikke rigtig i tvivl om, hvorfor den blev kaldt monsteret. Det er vitterlig en rå vogn, men er – indrømmet – ikke “mainstream-smuk”. Hvis det var “kriteriet”, så kørte vi jo alle rundt i “Pininfarinaer”. Og se – det ville gøre det hele lidt kedeligt, for det er jo kontrasterne, der rykker ved ens opfattelse.

    Svar
  47. AlfaHahn

    God smag, voldtaget Citroen, at nyde sin egen bil er ikke nok, hmhm.
    Det er måske OK at tale originalitet som jo kan kobles op på faktiske forhold, men at gøre sig til smagsdommer virker ærligt talt lidt … usmageligt. I virkelighedens verden, i hvert fald der hvor jeg kommer, er der heldigvis ikke nogen der udtaler sig bedømmende over andres biler.

    Svar
  48. Jacob B

    Til dem som kunne have interesse i det, så er der i det helt nye Bilmagasinet en artikel om netop den eneste danske SZ’er! – Man skulle jo næsten tro, at de på Bilmagasinets redaktion også tager sig tid til at klikke ind på ViaRetro i frokost pausen ;-)

    Og hvis man er til visuel porno, så er der i samme blad den første danske test af den gudesmukke skulptur 4C… og lad mig bare afsløre, at de er ikke negative over for den :-)

    Dette var blot info til de trofaste 70% (+ de mange andre i gråzonen…)

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.