Igen optræder der en BMW i vores virtuelle sammenligning, hvor vi serverer tallene og I serverer erfaringerne, holdningerne og subjektiviteterne. Ikke underligt, for her er tale om en dundersucces fra det tyske mærke. Men hvordan klarer den sig mod den største svensker?
Jeg har aldrig set dagens kombattanter som direkte konkurrenter, men det gjorde Volvo i 1980, da de lancerede nedenstående reklamekampagne. I reklamen forsøger Volvo at gøre op med det lidt bedagede renommé mærket havde som “Gammelmandsbil”, “udpræget fornuftig” og “akademikervogn”.
Våbnet Volvo tog i brug hed 240 GLT og var et gedigent forsøg på at kombinere Volvos sædvanlige kendetegn med mere potent motorkraft. Nu skulle Volvo være et emotionelt køretøj. BMW solede sig dengang i mærkets sporty kvaliteter, der havde en stor andel i BMWs succes. BMW havde ramt lige i øjet når det gjaldt om appel til de købere med tegnebogen rettet mod design, sport og fornuft i een og samme pakke.
Historien viste, at begge biler blev en stor succes og i dag er der tale om reelle klassikere til fornuftige penge. Reklamen er som sagt fra 1980, modellerne kom før, men fandtes som nye biler dette år.
1980 er den nyudklækkede årgang for veteranstatus og dermed med lempeligere afgifter på forsikring og vægtafgift.
Volvo 240 GLT
Engine type — Straight 4 single overhead camshaft (SOHC)
Displacement — 2316 cc
Bore x stroke — 96 × 80 mm
Compression ratio — 10,3:1
Horsepower @ RPM — 136 bhp @ 5750 rpm
Torque @ RPM — 190 Nm @ 4500 rpm
Fuel delivery — Bosch fuel injection
Wheelbase — 2640 mm
Length — 4790 mm
Weight — 1293 kg
0-60 MPH — 9.60 s
1/4-mile performance — N/A
* Source: carfolio.com
BMW 320 (E21)
Engine type — Straight 6 single overhead camshaft (SOHC)
Displacement — 1991 cc
Bore x stroke — 80 × 66 mm
Compression ratio — 9.8:1
Horsepower @ RPM — 123 hp @ 5800 rpm
Torque @ RPM — 170 N m@ 4000 rpm
Fuel delivery — Bosch L-Jet fuel injection
Wheelbase — 2570 mm
Length — 4325 mm
Weight — 1084 kg
0-60 MPH — 9.50 s
1/4-mile performance — 17.20 s
* Source: carfolio.com
I starten af 80’erne havde jeg BMW 320’eren. Det er en klassiker! Alene på grund af motoren, som vel sammen med Alfa-nord motoren og Porsches 6 cyl bokser er blandt verdens bedste. BMW 320 føles også stram og sporty og selv dagens nye BMW modeller har detaljer, atmosfære og DNA med direkte linje til den oprindelige 320’er. Jeg har også kørt en del i Volvo 244, og selvom at det er en dejlig bil, så henvender den sig altså bare til et andet segment. Så hvad mon der lige skete for Volvos marketing afdeling, da de planlagde denne kampagne? Lidt mystisk…
Jeg tager Volvoen, da det kunne være skægt at prøve med TURBO. Men ville nok prøve at forklæde den som en 244DL 1,9 for at få lidt sleeper-sjov ud af det.
(Allerhelst vil jeg bare beholde min blå Citroën CX GTi )
Der er noget galt med de data på volvo, jeg har søgt lidt på autofrontal og kan kun finde den med 136 hk fra ´92 og frem, og den største turbo er en 2,1.
Ifølge autofrontal er der andre der ved andet vil jeg gerne høre om det
GLT’eren er jo ikke en turbo, Jacob – og jo, den fandtes helt klart, Dichael. Jeg er ud af en 242/244/240-familie, og jeg drømte først og fremmest om, at vi skulle have en turbo – dernæst at vi skulle have en GLT. Husker ikke hestene helt nøjagtigt, men de 136 lyder rigtigt. Årstallene har jeg lykkeligt glemt. Efter at jeg prøvede en 320i (efterfølgeren E30, men alligevel) drømte jeg ikke mere om Volvo 240.
Så min stemme går til BMW, også E21-versionen.
Men Volvoen er selvfølgelig meget mere sjælden. Og må trække mere på krogen.
Nå, jeg troede, det var dét, der var det spændende ved den, og hvad “T” i GLT stod for. Nedenfor klip fra den amerikanske reklame. Må læse lidt op på Volvopensummet så :-)
Som gammel Volvo-kører mener jeg at det er rigtigt hvad Ebberfeld skriver i 200 serien var det B21 motoren der var med turbo, men i 700 og 900 serierne var det også muligt at få en 2,3 liter med turbo. T’et i modelbetegnelsen stod ikke for Turbo, men var en “tillægsbetegnelse ” for lidt ekstra luksus, det kan dog være at det var muligt i USA at få en GLT med turbo, men normalt ydede B21 med turbo 155 hk – mener jeg.
Midt i al forvirringen over turbo/ej turbo, færre eller flere hestekræfter, så napper jeg Volvoen. Den er mere spændende, synes jeg.
Nådada, dén kendte jeg ikke, en Volvo Turbo med 136 hestekræfter. Det er da helt rigtigt, at den skal yde 155 og er en B21. Forvirringen må skyldes at det i dysten er en amerikanermodel. På den anden side så forstår jeg ikke kompressionsforholdet på 10,3:1 – det er da vildt højt for en firserturbo?
Den GLT jeg tænker på er den europæiske, den på mit vedhæftede billede. Den afløste så vidt jeg husker GT-modellen.
Hvis både BMW’en og Volvoen er amerikanermodeller, så vælger jeg ingen af dem! De findes jo begge i ganske udmærkede euro-udgaver der har de heste de skal have. Og de kofangere og lygter de var designet med, i øvrigt.
Jeg har forstået at Volvo 240 GLT fra 1979 normalt blev leveret med en B23E motor – uden turbo – med de specifikationer som er angivet i artiklen. Jeg er på ingen måde ekspert på dette område, så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken. Måske rigtige Volvo mænd m/k kan bidrage her.
Hmmm…. ville det mon ikke vaere mere ‘korrekt’ at sammenligne den store Volvo 244 med BMW’s E12 5-serie, som vel i lidt hoejere udstraekning henvendte sig til samme kundekreds??
Naa. Uanset, saa maa min stemme altsaa gaa til BMW’en, omend en E21 320 ikke just er en af mine helt store droemme-BMW’er.
Hvis specifikationerne er som overfor, saa er der vel retteligt tale om en 320i?
E21 fandtes saa hut jeg visker baade mit und mit ohne …
Begge mine bedstefaedre koerte Volvo, farfar en Maersk-blaa 121 Amazon og morfar en koksgraa 144. Saa Volvo er rendyrket bessefar, ingen tvivl om det.
Men naar det er sagt, saa huserede en vis Joergen Poulsen paa Jyllandsringen i en gul Volvo 240 turbo i slutningen af 80’erne. Den gjorde stort indtryk, selvfoelgelig foerst og fremmest paa banen – men ogsaa i pitten hvor den skraemte livet af kvinder og boern naar den blev startet op.
Har fundet et bette klip – ikke helt HD – som viser hvordan der blev koert race dengang – det var sager: http://www.youtube.com/watch?v=zw1OjAaCG8o
Enjoy!
@Alfalund, ift. BMW E21 har du baade ret, men tager ogsaa fejl.
For E21’eren fandtes ganske rigtigt baade med og uden indsproejtning. Tilbage i 1975 da E21 blev praesenteret var topmodellen 320i, som havde en 4-cylindret M10 motor med Bosch benzinindsproejtning og 125hk. Saa i 1979 introducerede man E21 som 323i med den nye 6-cylindrede M20 motor og 143hk. I den forbindelse blev 320 ogsaa 6-cylindret, men den maatte dog noejes med karburator og endte med 122hk, og kom dermed til blot at hedde 320 – altsaa intet ‘i’. Den omtales ofte som 320/6 for at goere det mere klart hvilken E21 320 man taler om.
Saa er det helt store spoergsmaal om man vil fortraekke den silkebloede lyd fra BMW’s 2-liters M20 motor, eller man heller vil have den lidt mere raa 4-cylindret M10 med indsproejtning?? Hmmm… ikke et nemt valg, men nu betragter jeg personligt baade M10 og den helt store M30 motor som ‘RIGTIGE” motorer, i kraft af at de har kaede istedet for djaevlens vaerk af en tandrem som paa M20. Meeeeen… indroemmet saa lokker de 6-cylindre unaegteligt. Naa, loesningen maa vaere en Alpina B6 2,8 som jo havde den store M30 motor proppet ned i den lille 3-serie karosse, og dermed havde baade kaede og 6-cylindre. HeHe… og dertil 218hk!! Nammenam, to af dem ja tak… ;-)
Tilsyneladende har alle i dag glemt, at Volvoen ligner en skotøjsæske for fodformede sko, og har cirka samme image.
Heller én E21’er, end tre af de der svenskere …