Register

7 + 18 =

A password will be e-mailed to you.

Og Tyskland, naturligvis. Men i de kommende dages tusinder af kilometer er hovedfokus på Le Mans Classic.

Officielt starter Le Mans Classic først på fredag, men jeg kører nogle dage før. Først og fremmest fordi jeg kører. Men dernæst fordi jeg skal se nogle biler på vejen. Så jeg kommer igennem tre lande på vejen til destinationen. Og det er præcist den frihed man har, når man er i bil. 

Jeg elsker de her sæder, det rat, gearskiftet og i varmen også mit soltag.

Men må erkende, at der i ugens løb kom en endnu federe rækkesekser hjem.

Og hvilken bil! Jeg kører Alpina C1/2.3, og man kunne fristes til at sige igen: Jeg har siden jeg fik den i starten af april kørt cirka 14.000 kilometer i den, og hver og een af dem en fornøjelse. Turen til Le Mans føjer bare flere til – og som så ofte før ved jeg, at den vil være vanvittigt populær, når den kommer frem: Alpina & E30-modellen af BMW’s tre-serie er blevet virkeligt hot. 

Efter 14.000 kilometer i Alpinaen er min begejstring for den kun blevet større.

Det har Le Mans også altid været, og jeg har trawlet historier igennem de sidste dage. To af mine favoritmagasiner har begge haft Le Mans som tema, og det ene prøver endda at udpege de 24 bedste Le Mans-løb igennem tiderne. En svær opgave til evig debat, men de gør deres bedste og sommeren er læsetid. Når det altså ikke er køretid. 

Højdepunktet for mig kan jeg næsten allerede nu forudsige: Det lader til, at den berømte “Hippie-917” kommer til start. Ja, den jeg lige har læst en artikel om. Sådan en bil, man aldrig ser køre. Men det kommer jeg forhåbentligt til nu.

Jeg elsker den. Ganske enkelt. Og jeg elsker perioden. Æstetikken. Teknikken. Kørerne. Teams. Værktøjskasserne. Vindjakkerne. Fabrikkernes tilgang. Gadebilerne fra perioden. Alt. 

Så forventningen glæde er stor. Enorm, faktisk. Jeg har det på mange måder ligesom Steve McQueen i startscenen af filmen Le Mans fra 1971: 

Det bliver en god uge. I hører nærmere HVOR god.

8 kommentarer

  1. Skaanning

    @Claus Ebberfeld ja, det VAR en fed tid. Selv var jeg godt nok ikke født, men når jeg får bygget den tidsmaskine, er det bare afsted!
    Hippien er så cool!
    I øvrigt dejligt at læse ordet “vindjakke”. Det bruges for lidt nu til dags. I disse dage hedder det vel noget engelsk…

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    Jamen, vindjakkerne var en væsentlig del af et racerteam dengang. @skaanning. I sandhed en gylden periode indenfor motorsport – og ikke kun indenfor sportsprototyper og Formel 1. Se bare billedet herunder:

    Svar
  3. Skaanning

    Såre sandt! Dengang et overskæg ikke var en dille, men noget man bare havde. Og kunne bære.
    Fed BMW på fotoet…

    Svar
  4. The Real Stig

    917LH “Hippie” med nr. 3 (917-40) er ikke den originale (917-043) fra le Mans, som Porsche desværre gav øksen. Den er senere blevet rebadged som 917-043.
    917K “Hippie” med nr. 35 er mere original (917-021), men har aldrig kørt le Mans.

    Svar
  5. Carsten Goth

    Michael S Lund, i halvfjerdserne forsøgte jeg at holde varmen på land i min thulepjækkert ! Og spekulerede på om ‘skindet’ var til for at fange snefnuggene.

    Svar
  6. Carsten Goth

    Overtøj var iøvrigt ikke noget, der var bedre i gamle dage (?)

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.