En typisk lille tankstation åbnede i Hamburg i 1954 og lukkede knap tredie år senere for derpå at gå i forfald – men genopstod som Fugl Fønix i 2011.
Lige ved siden af tankstationen løber en af Hamburgs S-togslinier, og det var byggeriet af den, der i firserne satte tankstationen ud af drift. Men da dét så var overstået stod bygningerne der stadig, og de levede i mange år derefter et liv med kortere og midlertidige lejemål, hvilket kan være ret hårdt.

Efter årtusindskiftet var tanskstationen gået helt i forfald.
Dengang i halvtredserne var en tankstation meget ofte også en servicestation, og Tankstelle Brandshof havde også to værkstedsplader, og det var primært dem, der trak udlejerne til. Dermed forblev bygningerne i den anvendelse, som de var tænkt til, og selve stedet derfor stort set uforandret igennem årene. Men til sidst så nedslidt og utidssvarende, at det blev forladt og forladt yderligere.

Som den så ud i 1962.
Alt dette vidste jeg dog ikke, da jeg ankom til Tankstelle Brandshof en søndag formiddag. Det er flere år siden jeg første gang hørte om stedet, der i dag er et yndet samlingspunkt for Hamburgs klassikerentusiaster – netop på søndage. Nu var vejret blæsende og regnende netop under mit besøg denne søndag i udkanten af sæsonen, så der var henover mine kopper kaffe kun en håndfuld biler som besøgende. Men i sæsonen og på godtvejsdage er hele gårdspladsen fyldt, og Tankstelle Brandshof emmer af liv – fortalte de andre besøgende den fremmede fra Danmark, mens de beundrede min beskidte Alpina.

Som den ser ud i dag: Under et ophold i bygerne skyndte jeg mig at tage nogle billeder.
Det gjorde mig ikke så meget, da jeg jo kom primært for at se tankstationen. Ja, ligesom med biler har jeg en forkærlighed for gamle bygninger, og nærmest en lille fetisch med klassiske tankstationer – og jeg blev ikke skuffet. Mærket og logoerne er skiftet fra BV Aral i 1954 til Gasolin i dag, men ellers er alt ved Tankstelle Brandshof stort set som i gamle dage – inklusiv interiøret.
Først var jeg faktisk dybt imponeret over, at bygningen havde overlevet i den stand den i dag står i. For jeg troede ærligt talt det hele var originalt. Først da jeg læste op på historien gik det op for mig, hvor galt det havde været fat, og hvor omfattende renoveringen havde været. En ting var nogle manglende kakler på bygningen, de uundgåelige smadrede gamle ruder, rustne ståldøre, utætte tage og så videre. Men at gulvene under renoveringen havde været brudt op, fliser lagt nye og ståldøre og -porte var lavet nye det anede jeg ikke: Nu var det ti år siden renoveringen var afsluttet, og det samlede kompleks havde i dag en fremtoning som om det altid havde været det – bare overlevet i fin original stand. Tankstelle Brandshof er i dag en veritabel tidslomme af den mest overbevisende slags.
Vidste man ikke bedre, så ville man som jeg tro, at det her var Tankstelle Brandshof som den altid havde været. På den måde var det som en fin renovering af en gammel bil, hvor man havde bevaret substansen, suppleret med nye detaljer og efter nogle års brug havde fået en fin patineret helhed ud af det. Projektet er ikke opstået ud af en forretningsbetragtning, men af passion: De to bagmænd Alex Piatscheck og Jann de Boer er begge bilentusiaster og teknisk uddannede, og de fik i 2008 øjnene op for, at de gamle bygninger kunne få et nyt værdigt liv igen. De gik i gang i 2010 og med hjælp fra familie, venner og bekendte renoverede de bygningerne fra A-Z og åbnede så igen Tankstelle Brandshof, der – selvfølgelig – blev populært blandt klassikerentusiaster som jeg selv.
Det ER faktisk også værksted og ikke mindst synshal, og det er en del af forretningen. Men den anden del og det der måske bærer idéen er at Tansktelle Brandshof i sin tid havde et lille “Erfrischungsraum”, hvor man kunne købe en kop kaffe med mere. Arealet er udvidet en smule ved at inddrage værkmesterkontoret i caféarealet, og så er illusionen ellers gjort komplet ved at indretningen er aldeles gennemført i en sen-helvtredser/tresserstil, komplet med værer, magasiner, spil, biltilbehør og møbler.
Og en fremragende kaffe laver de også! Man mærker passionen emme igennem det hele, og det gælder endda både personale og gæster. Professionelt, tysk og effektivt – men også et komplet vidunderligt sted at indtage sin kaffe. “Erfrischungsraum” er i denne sammenhæng så meget mere end bare det, så jeg vil prøve at gøre mig umage for at få lægge vejen forbi igen – en søndag i godt vejr i en passende bil.
Jeg elsker også gamle tankstationer, eller andre gamle autentiske (gerne industrielle) bygninger. Vi har jo vores egen lille tidslomme “Velodrom Kaffebar” i Fruens Bøge i Odense. Indrettet som den gamle DSB ventestue det en gang var krydret med gamle racercykler. Det er der vi holder Cars & Coffee i Odense hver anden lørdag i sommer halvåret. Vi har lige lukket sæsonen i lørdags…
Billede
…og et til…
Du har dermed bevist, at der har redaktøren også været, @soren-w :-). Kaffen i Velodrom Kaffebar er også fremragende og ja, Cars & Coffeetræffet ligeså. Bygningen er skøn i sig selv og som du skriver perfekt renoveret.
Tankstelle Brandshof minder dog i sit koncept meget mere om Olivers Kaffebar på den gamlæe Arne Jacobsentank i Skovshoved udenfor København – bortset fra, at der på dén ikke er rigtigt bilværksted længere.
Det var dog en pragtfuld billedserie..
Forstår ikke prisene på tavlen i kaféen. Er det ikke euro i Tyskland?
180 euro for en kopp kaffe kan vel ikke stemme?🤔
Jeg kan godt lige detaljen med WC :-)
Det er mit indtryk at man også kan se mange af de her tidslommer i Sverige?
Da jeg var i Mölle i sommers, var der en gammel tank der var lavet til et ishus. Det virkede dog lidt halvhjertet udført, jeg fik aldrig stoppet ind der. (Lige overfor Camp One Mölle).
Redaktøren var jo i Mölle for noget tid siden, så måske skød han lige vejen ind forbi?
Jeg synes at der ofte spottes lignende steder, i sommertiden, på FB.
Fin historie og dejlige billeder! 🙂
Den kan man da godt komme til at køre forbi næste gang man får brug for at flygte fra A7-holde-stille-køen.
Faldt over denne her tidligere, på en kærestetur i samme sydlige udland. Var lidt fristet… 😁
Nemt nok, @holm – der var pragtfulde motiver overalt.
@Asgeir-Hoffart, det er sådan en grafisk ting man åbenbart udviklede i tresserne: Hvis du kigger nøje efter er der mellemrum mellem 1 og 80 – så prisen på filterkaffe var altså 1,80 Euro. Jeg fik selv cappuccino (det var formiddag…) til 3 00, og det er faktisk en god pris for en vellavet af slagsen, og det var denne.
Du husker forrygende godt, @kai! Jeg skrev for tretten år siden om “Sommerens Hyggeligste Tankstation” (https://viaretro.dk/2012/09/sommerens-hyggeligste-tankstation/) og det var netop på vej til Mölle. Et VIRKELIGT lækkert sted, der dengang var til salg. Jeg tænker ikke det var en ViaRETRO-læser der slog til, for så ville vi vel have hørt om det.
Angående WC-typografien, så er det jo fotograferet indefra – altså fra WC’et, så at sige. Ja, jeg er sådan en type – jeg læser ikke på WC’et, jeg fotograferer :-)
@p-boedker, dét har potentiale! Du har min fulde moralske opbakning.
Den tankstation er desværre falmet en del siden du var der, Claus, men havde stadig lidt aura over sig.
Selve Mölle by og de 2 hoteller, det er bare ren eventyrverden, på den gode måde.
Claus
…tallene
Vi er i 2023 – du er åbenbart allerede i 2025…
Hvordan er det gået fra 2023 til 2025?
🙂
Hm, ja – der er vist noget dér. Lad os bare sige mange år, så, @peter-plys-karlsen – du kan være forvisset om, at jeg sjældent er foran.
@kai, den var også næsten FOR pæn, da jeg var der :-). Men enig, Mölle er et dejligt område.
…vi kunne jo finde et lignende sted i Danmark (hvis de findes) – og støttet op af os, renovere det og drive det sammen. Var det ikke en ide Claus?
De findes da, @morten: Var der eksempelvis ikke lige en Essotank til salg på Sjælland her for nylig? En udfordring i din ellers meget sympatiske idé bliver jo nok, at de steder ligger lige langt fra os alle sammen. Mens de tankstationer der ligger hvor der faktisk bor mange mennesker undervejs i det såkaldte fremskridts navn er blevet revet ned.
Eller har jeg overset nogle uopdagede perler af tankstationer ude i det danske land? Lad høre, hvis I kender nogle!
…jeg tror du har ret Claus. Tanken synes rigtig i teorien, men i praksis måske umulig. Tænkte bare – at de fleste som mig, kører en tur en søndag og det ofte til den (samme) kro eller cafe med gode p forhold, for at drikke kaffe og det helst med andre med samme passion. Så hvorfor ikke samle op om et sted ? Det kunne måske kommercielt drives af xx og så – ja – støttes op af os bilentusiaster.
Det er jeg bange for, @morten: Du må endelig ikke være i tvivl om at romantikeren i mig sagtens forstår og ser det smukke og potentielt skønne i den model – men jeg er også (efterhånden…) blevet realistisk nok til at indse, at der skal en del til, for den idé kan flyve og ikke mindst blive ved med det. Det er rigtigt mange kopper kaffe hver eneste dag året rundt – eller noget andet oveni, selvfølgelig.
En Esso-tank i Sorø var til salg i 2022: https://www.tv2east.dk/soroe/drengedroem-til-salg-nu-kan-du-koebe-en-esso-tankstation-fra-1961
Netop, @krister – det var den jeg mente. Den er ikke fri for at minde om Tankstelle Brandshof, i øvrigt. Men ligger jo noget længere fra alfarvej. Ved du, om den blov solgt?
Esso-tanken i Sorø tilhører stadig Tommy Flauensgaard.
Esso i Sorø, langt fra alfarvej? Den ligger lige ved Albertikrydset. På en af Danmarks hovedtrafikårer. Før motorvejen vel at mærke
@holm, så vi er ude i en historie ligesom i Disneyfilmen “Biler”?