Register

five × five =

A password will be e-mailed to you.

Rigtigt design, tak.

Uhauhuha, der er mange bilinteresserede, der leger med at lade kunstig intelligens designe biler. Især bagudrettet, hvor de beder computeren gentænke en klassisk biler. Som den herunder:

Det er jo en Porsche 914., ikkesandt? Men den har i mine øjne præcis det der udefinerlige look af en fremtid, der ikke blev til noget. Og heller ikke gør det i fremtiden. Det er totalt tomme kalorier og jeg synes det bedste ved det er, at vi må konstatere, at bildesign kræver rigtig intelligens. I hvert fald, hvis det skal være vellykket. 

Jeg forudser, at der kommer meget, meget mere af den slags i 2024. Glæder I jer til det? 

God weekend

Claus Ebberfeld

 

klub_viaretro_sticker1

ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.

Som medlem får du:

  • NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
  • det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
  • adgang til alt på ViaRETRO
  • rabat på udvalgte varer
  • garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
  • samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.

devider2

ViaRETRO-turene mm. i 2023

Af Michael S. Lund

Når et år er ved at være omme, er det naturligt at gøre status: Hvad skete der undervejs, “varelageret” skal gøres op, er der nogle erfaringer at tage med til næste år, og sådan kan man blive ved …Der står vi nu, og det får mig til at tænke på ViaRETRO-midsommerturen i Odsherred. Vejret var fantastisk og landskabet som skabt til kørsel i klassisk bil. På et tidspunkt havde vi et stop i Veddinge Bakker, hvorfra man kan se udover Sejrøbugten og hele landskabet ind i landet bagved …

Lige nu tænker jeg tilbage på oplevelsen, men da jeg stod der, kom jeg til at tænke på “Herfra hvor vi står” (af Skousen og Ingemann) med omkvædet:

Herfra hvor vi står
Kan vi se os omkring – til alle sider
Det bevæger sig når vi går
Det forandrer sig i alle tider

Vi er tilbage i starten af 1970’erne – tidsmæssigt passer det meget godt med flere af vores biler – og allerede i samtiden blev det bedømt som den rene syremusik – hvad der kan være noget om …
Men så opdagede jeg, at Peter Belli, som “kørte” herfra i 2023, har fortolket nummeret på sin egen måde. Nummeret, som han posthumt skal have ros for, kan høres her.

Vi er på den måde startet midt i det hele, og det var simpelthen en dejlig tur med passende variation i landskab og oplevelser.

Men inden begyndte det med Løvspringsturen (Bølleturen) til Langeland, der udgik fra havnen i Rudkøbing. ”Bølle” indgik i turen, fordi mange langelandske landsbyer hedder noget med Bølle (et eksempel er Tullebølle). En dejlig tur var også denne og samtidig en god undskyldning for atter at tilbringe weekenden på Sydfyn for vores vedkommende.

Men det blev ikke kun til ture, men også endnu en ViaRETRO-stand på Gavnø Autojumble.

For ikke at tale om den snart lange tradition: ViaRETRO-standen på CHGP. ViaRETRO-standen skiller sig ud ved middagen om aftenen, men ikke mindst også ved de udstillede biler, der understreger, at diversitet vitterligt ER et nøgleord for ViaRETRO sammen med det helt grundlæggende, at ENHVER klassiker er bedre end ingen klassiker!

Dette er også en anledning til at se frem, for et byløb med klassiske racerbiler er tilbage i Jylland fra 2024 –med Classic Race Viborg – og her kunne det jo kanske være oplagt med en ViaRETRO-pavillon …

Men inden vi kigger videre ud i fremtiden, blev køresæsonen rundet af med ViaRETRO-Løvfaldsturen i det østjyske søhøjland, der både indeholdt et besøg hos Gubsø Garage og en hemmelig bilsamling. Det sidste er der ikke skrevet videre om eller bragt billeder fra, ellers ville det jo ikke længere være hemmeligt! Vil man vide mere om kommende besøg hos hemmelige bilsamlinger, er det bare om at melde sig ind i Klub ViaRETRO og køre med på en tur!

Alt i alt blev 2023 en dejlig køresæson med mulighed for nogle dejlige ture i klassikeren i godt selskab. En stor tak til tilrettelæggerne af turene, som på den måde har vist en egn, de har særligt kendskab til, ved kørsel på små veje vi andre fra resten af landet ikke har kendskab til. I 2023 lykkedes det igen at dække både midt, øst og vest af landet.

Det fortsætter vi med i 2024, for der er stadig mange steder i Danmark, hvor vi ikke har kørt. Og når der er noget at se frem til, er det ikke svært at sige “godt nytår”!

Fotos Gitte S. Lund og Claus Ebberfeld

devider2

Ugens foto: En Mands Fantasi (1)

devider2

Ugens Fund: 1986 VW Scirocco til 68.000 kroner

Det er på grund af sæderne. Igen. Dem er der flere gode billede af end der er oplysninger om hvilken model det handler om. Annoncen siger at varens stand er “brugt – som ny”. Hvis det er en GT-et-eller-andet, så køb. Hvis ikke, så gå videre til Ugens Bonusfund.

Sciroccoen er bare en lækker Giugiarodesignet coupé, og selv om denne er det opdaterede Mk2-design, som tyskerne vist selv stod for, så aner man hans italienske intentioner. Sædebetrækket ligner også noget fra en strand i Italien. Fælgene er ansolut skrækkelige men jo nemme at skifte og en Scirocco fra 1986 kan bære en masse forskellige eftermarkedsfælge. Men ikke de monterede. 

Her passer både fælge og sko til en 1986 Scirocco.

Tak for tip til Tonny Krebs Petersen. Find annoncen her: VW Scirocco

Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.

devider2

Ugens Virkelige Foto: En Mands Fantasi (2)

Ingen AI her: Vector W2, fly, fotografi på film. Alt man har brug for. Hvordan den spektakulære W2 alligevel kunne blive en fiasko er en af virkelighedens store nedererlag til fantasien..

devider2

Ugens Bonusfund: 1997 Fiat Cinquecento S til 18.500 kroner

Nej, den er ikke en rigtig klassiker endnu. Men den er ægte italiensk og du vil kunne køre til Bella Italia-træf i den og alle vil forstår det. Ligeledes vil de fleste Cars&Coffee-træf, vil jeg mene. Og ikke mindst ser den ud til at være i god stand. Til 18.500 kroner? Jotak. 

Tak for tip til Niels Vegger: Find annoncen her: Fiat Cinquecento

devider2

 

ViaRETROs Weekend Matiné redaktion: Claus Ebberfeld og Michael S Lund.

5 kommentarer

  1. Soren W

    God pointe Claus, alle disse amatør updatede retro designs via Photoshop eller AI ser forfærdelige eller uvirkelige ud, som om det var noget, der blot var designet til Blade Runner? Puha, jer orker næsten ikke at skulle se flere “shooting brakes” eller Panterarer med updated “design” i 2024. Og den 914? Lets face it VW Porschen var nok ikke et af Porsches mest vellykkede designs? Ja den er charmerende og funky, men ville man ikke hellere have en 911 targa? Og efterfølgende har Porsche designet den meget vellykkede Boxter, så hvem savner reelt en ny 914? Måske man snart kan købe et retro glasfiber kit til sin Boxter, så den kommer til at ligne en moderne 914? 😵‍💫. Glæder mig til flere ViaRETRO køreture i 2024…

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    @soren-w, det kommer du desværre til!

    Forskellen på den originale 914 (som jeg er enig i ikke er en smuk bil) og så denne AI-genfortolkning er jo blandt andet, at den oprindelige har kant. På flere planer, men den har i hvert fald kant. AI har åbenbart tænkt (?!?) at man skal tage det grimme væk, og så får man en bedre 914. Men så enkelt er det jo ikke, og jeg bliver ved med at komme tilbage til det gamle Claus Luthe-citat om at godt design har “spænding”. I dag ville man måske kalde det X-faktor, men vi kan vel alle se, at det har den AI-genererede 914 ikke. Den er tandløs.

    Og det har jo aldrig været en god ting for en bil, vel?

    Svar
  3. Michael S. Lund

    Vi kommer helt sikkert til at se mere til den slags, indtil den del dør ud igen. Faldt selv over “914-konceptbilen” et sted fornyelig, hvor flere tilsyneladende troede, at den var ægte …
    Da AI overordnet set ikke er andet end mønstergenkendelse og statistik, behøver de rigtige bildesignere ikke at være så bekymrede. Det ville jeg til gengæld være, hvis jeg f.eks. var sekretær.

    For sjov skyld lod jeg selv Bing Image Creator (som også stammer fra OpenAI) prøve kræfter med Volvo 1800. Først bad jeg den om at genskabe den, og her syntes den, at 1800 godt måtte have lidt Amazon citater. Dernæst bad jeg den om at komme med et forslag til, hvordan en Volvo 1800 skal se ud i dag.
    I det første tilfælde synes, at originalen står distancen bedre og i det andet, ligner den grangiveligt en Polestar 1, hvad der selvfølgelig ikke er så mærkeligt. Begge eksempler illustrerer meget godt de kendte data, systemet er trænet med.

    Bedøm selv nedenfor.

    Svar
  4. Bisgaard

    Det har været mange skønne ViaRETRO oplevelser i denne sæson. Jeg ser også frem til mange flere i 2024.
    Og det bliver også året, hvor jeg skal på en længere tur udenfor landets grænser. Det SKAL det blive! Om det bliver Spa Classic, Goodwood, LeMans Classic, måske Mille Miglia, eller noget helt andet, det ved jeg endnu ikke. Men det er stadig en drøm, som endnu ikke er gået i opfyldelse.

    PS. For tiden er det umuligt at se om en billede er ægte, eller det er ren fantasi, det er pisse irriterende. Men man skal nok aldrig afskrive en “ny” 914 helt. Det er sket før i historien…

    Svar
  5. stefan

    michael – selvom jeg nok er for ung har jeg været kæmpe skousen og ingemann fan længe. Har set dem flere gange (bla. på Loppen) og ikke-rygere er de ikke. Men dygtige det var de! Peter Belli boede i nærheden af, hvor jeg var lærling, så vi mødte ham forholdsvis tit i bageren. Derudover var et must at hænge ud af sideruden og råbe “Hej Peter”, når vi så ham på prøveture. Det blev altid besvaret med “Hej drenge”

    Mht AI-design tror jeg vi elskere af gamle biler skal vende 180grader. Nej de skabninger, der produceres er ikke så fine og flotte som de gamle, men i forhold til, hvad der ellers “designes” i dag er de jo flotte. Det er da altid noget..

    Bisgaard. Jeg var på Spa six hours i år. At stå med en Jupiler øl, Belgiske frites, mens man ser GT40’erne blive tanket og efterfølgende brugt – det kommer aldrig til at skuffe

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.