Kronprins Frederik bliver Konge. Så er det altså slut med Volvo 480 og BMW M3!
Ikke at der er noget i vejen med dem, og han har som bekendt haft dem begge to. Eller fået? Hvad ved jeg. Jeg kan i hvert fald huske at have set M3’eren, fordi han kørte den da han var soldat i Oksbøllejren, hvor min far arbejdede. Når der holdt en sort M3 ude foran kiosken i Oksbøl hvor vi boede, så vidste man godt hvem der var inde at købe smøger og bajere. Eller hvad det nu var.
Volvo 480 ES var så vidt jeg husker hans første bil, overleveret som en gave fra Volvo da han blev 18. Ikke noget ilde marketingstunt, da modellen nok havde lidt feminine karaktertræk over sig og godt kunne bruge et skud ungdommelige mandshormoner fra sådan en kommende frømand. Det virkede. Turboen kom først senere, men det var jo ikke Frederiks skyld.
Men nu bliver han så konge. Og han er som nogle vil vide ikke ubekendt med gode, rigtige og dejlige biler. Det er godt nok hans lillebroder, der kører racerløb (og helt rigtigt set fra starten slog ind på historiske biler – tak, Prins Joachim!), men kronprisen har en stor forkærlighed for Maserati, og det er så tilfældigvis (eller er det?) det bilmærke, der har lavet verdens mest kongeegnede bil nogensinde: Maserati 5000 GT. Og det er sådan en Kong Frederik skal køre i.

Maserati 5000 GT
Hvis det altså står til ViaRETRO. Nu er det jo bare et råd, men det har sjældent været mere velment på denne kanal. Her går vi som bekendt meget op i hvad vi kører i – og når det gælder kongehuset, så bliver den lille detalje pludselig meget vigtig. Det handler stort set SLET IKKE om transport, men om alt muligt andet.
Hvilket præcis var dagsordenen for Maseratis 5000 GT, der første gang så dagens lys i 1959. ViaRETRO har skrevet om modellen flere gang før, for dens historie er bare fascinerede – ligesom bilen selv. En überluksus-Grand Touring vogn med Maseratis allerstærkeste racermotor monteret og samtlige 34 byggede biler forskellige fra hinanden, kun bygget på bestilling og kun til virkelig vigtige, rige og specielle kunder – ligesom en konge.

Den første 5000 GT var denne, bygget til Shahen af Iran.
Nu bygger de dem nok ikke mere (selvom Kong Frederik da godt kunne spørge), så han skal sandsynligvis ud på brugtmarkedet for at finde en af de 34. Den sidste solgte (i hvert fald offentligt) skrev jeg om som Ugens Fund (Sidste Uges Fund: Verdens Fineste Maserati – 5000 GT – genlæs den gerne for at få mere baggrund om modellen), fordi den med en pris på sølle 417.000 dollars var rigtig billig. For en 5000 GT. Bevares, så skulle den også lige restaureres, men som man siger: Man kommer ikke i kongelogen for en dalers penge.

Men enhver 5000 GT er fantastisk og en konge værdig.
Det geniale er, at modellen jo i dag er helt ligeså fantastisk som dengang – men bare er blevet en klassiker af fineste skuffe. Dermed handler den endnu mindre om transport end dengang, og derfor harmonerer den fint med Kongens svære balance mellem at være (eller måske nærmere fremstå) grøn og ansvarlig og altomfavnende (han skal være velkommen i ViaRETRO under mottoet “enhver klassiker er bedre end ingen klassiker”) og samtidigt udstråle overskud, magt og stil, der er en konge værdig.
Værs’go, Kong Frederik, et lille tip fra Danmarks Royale Klassikermagasin. Sig til hvis du har brug for mere – kommentér eventuelt bare herunder:
Han skal følge med tidsånden og have en folkelig elbil med plads til hele familien. Jeg foreslår VW Buzz i royal mørkeblå så er der også plads til løbesko og dykkerudstyr. Med den rigtige planlægning af opladningen kan den endda diskret køre på udflugt til Madrid skulle han føle behovet.
Maseratien er lækker som altid med det mærke og jeg elsker den tid hvor det betød noget at skrive Iniezione bag på bilerne. Min nøjes med SE -Special Equipment og lidt VM vinder lir.
Vor Kronprins Frederik behøver ikke investere i flere italienske biler. Han har siden 1994 haft en fin af slagsen i garagen. Nemlig en Lancia Delta Integrale EVO 2 i farven Blu Lagos. Og i den er der plads på bagsædet til et par af børnene.
Ja ja, nok om Maserati, han skal vel have en el-bil? Og ellers var hans første bil en Volvo, så…
For øvrigt var det HMS og Ole Marcussen, der var så strategisk godt tænkende, at de samlede ind til en racerbil, som de så forærede Joachim i forbi deles med et af de første racerløb i København Det hed vel CCC dengang? Men har givet megen goodwill siden…
@lars-d, jeg er lodret uenig: Hvad er det for en konge, der “skal følge med tidsånden” og have en “folkelig” bil? Så pøbelen skal diktere hvad han skal køre i? Nej, aldrig i livet. Og en konge skal vel heller ikke bare “følge med”? Det der Royal Run virker som et skoleeksempel på hvad han kan bidrage med, så jeg ser frem til næste gear a la King’s Kickboxing eller Rex Racing eller hvad han nu kan finde på.
Din Buzz kan livvagterne få at døjes med.
@torben er mere inde på det rigtige spor, og det er Kronprins Frederik jo som sagt også: Hans Lancia Delta Intregrale er en fed vogn – men jo også ligesom af samme støbning og på samme niveau som en M3. Det er prinsebiler, ikke kongebiler. Jeg vil mene, at han på grund af firehjulstrækket kan bruge Integralen som en stilig vinterbil (han står da også på ski, ikke?), men derudover må den rigtige kongebil så være den nye gamle 5000 GT.
@soren-w, selvfølgelig skal han (også) have en el-bil, men det er jo af politiske årsager (jeg går ud fra, at han er fritaget for firmabilsbeskatning, for ellers vil det også være en grund til at hoppe på toget – eller at hoppe af firmabilsordningen, men det er så en anden snak).
Personligt ville jeg have den STØRSTE respekt for, hvis Kong Frederik bevidst fravælger en elbil (som jo ville være valgt af politiske årsager) med det argument, at han som konge formodes at være apolitisk. Det giver jo mening.
Rent fornuftsmæssigt er det også soleklart for alle, at hans egne biler ikke flytter et decimalkomma nogen som helst steder – og livvagterne kører jo i @lars-d‘s Buzz, så der er jo allerede kryds i nyforbrugsboksen. Men både jeg og den kommende konge er selvfølgelig udmærket klar over, at dette betændte emne slet ikke handler om fornuft længere, og det er faktisk også derfor jeg mener, at han som konge med sådan et valg kan bidrage til debatten om, hvor fornuften er henne? Hvormed jeg ikke kun mener i denne sag, men i det store samfundsperspektiv.
Så er jeg jo helt klar over, at der vil komme et hylekor om “hvorfor vi (RED: Pøbelen) skal køre i elbiler, når han ikke skal?”, men det er jo nemt at besvare: Han er konge, ikkesandt? Jeg må indrømme, at jeg ville synes det ville være fedt, hvis jeg kunne få ham til at udtale, at “I andre kan læse mere om hvad I kan køre i på https://www.viaretro.dk” :-). Så vil jeg gøre mit bedste til at leve op til at være Kongelig Hofleverandør af gode klassikerråd!
Nu er der jo ingen af os der SKAL køre elbil (endnu). De prøver at presse os til det ved at hæve benzinpriser og ejerafgifter, men vi har stadig ret til at køre benzinbil. Også de kongelige.
Selvom man ikke skal tro på alt, hvad der står i Ekstra Bladet, hævder denne artikel, at Kronprinsen ud over en Quattroporte også har ejet/ejer en Maserati Spyder fra 1961.
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4823717.ece
Jeg mener også, at den kongelige bilpark på et tidspunkt talte en rød Fiat 124 Spider.
I kælderen under den tidligere Ferrari-importør Ole Damgaard-Nielsens bilforretning i Allerød har jeg set en Maserati 3500 GT, der skulle tilhøre Frederik.
Vi stod og sludrede ved vores gamle og midaldrende Porscher på Skt Annæ Plads en lørdag morgen for et par måneder siden, før turen ud til tanken, da en nyere blå af rette mærke kom forbi: Vinkede selvfølgelig, og føreren der vinkede igen var Frederik.
Så den smag synes jeg bare han skal fortsætte med. Med 4 børn og nu også fast arbejde er der nok ikke tid til noget rigtigt gammelt ;-)
@jakob356, jeg mener der findes en staldmester eller noget lignede, der tager sig af den kongelige vognpark. Med kongetitlen følger således det privilegium, at man bare kan ringe og bede om at få kørt Maseratien frem – så han kan komme standsmæssigt ud på AJ Tanken eller noget. Det bøvl der måtte følge med før og efter er ikke kongens problem.
Må jeg foreslå en af følgende passende biler:
Daimler Sovereign
Toyota Crown
Mercury Monarch
Humber Sceptre
Vauxhall Royale
Innocenti Regent
Reliant Regal
Bugatti Royale
Flere??
Har faktisk haft en Mercury Monarch tilbage i 80’erne, købt i LA og solgt i Chicago. Den gjorde det godt, hvid lakering og meget grøn indvendig. Den havde sofa forsæde så perfekt til den Kongelige familie.
Frit efter hukommelsen, @jensby, så blev Kronprinsen vist kørt i Bugatti Royale efter brylluppet? Udmærket valg for det er en YDERST kongelig bil.
Jeg holder dog fast i min anbefaling om Maserati 5000 GT, da den er noget mere moderne, hurtigere og for den sags skyld (lidt afhængigt af karosseri, dog) smukkere.
Det var HKH der kørte Royale til sit andet bryllup.
Men åbenbart har den kommende konge faktisk en Bugatti😳 det må være en god baggrund for et interview og en køretur