Register

five + eleven =

A password will be e-mailed to you.

Alfa Romeo Junior Zagato med blød kant

Tristan Auer har gjort det igen: Lavet et specialdesignet interiør til en klassisk bil, der mangede lidt spunk. Og det er lækkert!

I hvert fald efter min mening. Jeg har altid elsket Alfa Romeo Junior Zagato, men også altid syntes, at dens interiør lige knap var på højde med dens ekstravagante ydre. Ikke at det fejler noget, men hele bilen er jo baseret på en Alfa Romeo 1300 Junior, den lille udgave af den smukke “Bertone-coupé”. Og bare lige for at få den på plads: Jeg mener faktisk ikke Zagatos udgave er kønnere end originalen – den er bare frækkere, mere moderne og har mere kant.

Undtaget i interiøret, som sagt: Det er bestemt pænt og nydeligt på den klassiske italienske tresserfacon med lækre instrumenter og askebæger. Men nu sidder det bare i et topmoderne halvfjerdserdesign, og der kommer det lidt til kort.

Det har den franske arkitekt Tristan Auer, der bijobber med at skræddersy biler kabiner efter hans eget hoved, nu rettet op på, da hans seneste projekt var en sølvgrå Junior Zagato. Havde dens kabine nu være sort, så ville det være decideret kedeligt. Hans fortolkning er blå, blød og lækker, og giver efter min mening den kontrast, som formerne fortjener. 

Jeg elsker det. Om jeg lige ville have fået det lavet på den måde selv er et åbent spørgsmål, og paraplyen synes jeg er overgjort. Men resten er bare kræs. Også Zagatos ydre former er jeg vild med (andre er ikke – det er jo meget klassisk Zagato), ikke mindst da jeg synes formsproget var en fin videreførsel af den oprindelige Zagato på den tidligere Giulia. 

Andre ser måske denne kreation helt anderledes? Så kan I jo skrive det i kommentarerne herunder:

7 kommentarer

  1. Keld Jørgensen

    Det er jo fransk haute couture med fransk blå velour, tit er det lidt svært når stillen får et meget stærkt personlig udtryk, men mega flot udført ..Og jeg ville rigtige gerne eje en Alfa Junior, bare knap så Bleu indeni.
    @Claus, den fik vel Alfa ind i 70erne og væk fra barokken med sin kant…
    Ps. Honda CRX var inspireret af denne Zagato model designet af Ercole Spada

    Svar
  2. Jørgen Jacobsen

    AR Junior Zagato kom fra fabrikken med to motorer – en på 1,3 L. (1290 cc.) og 1,6L. (1570 cc.) Det var faktisk kun dem med 1,3 L. motorer der kom til Danmark. Der kører en (eller flere?) med 1779 cc. motor i DK. “Kølergrillen” som er et stykke gennemsigtigt kunststof er ikke til at finde mere som original reservedel men den er rimelig nem at fremstille af en plade gennemsigtig kunststof.

    Svar
  3. Tony Wawryk

    I like the Alfa, one of Zagato’s more successful designs to my eyes. The interior is mostly lovely, but there’s just a little too much blue e.g. the steering wheel, the gear lever knob – for me, they would be better finished in polished wood, or in the case of the gear lever knob, maybe chrome/stainless steel, just to break up the sea of blue a bit.

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Ved nærmere eftertanke er jeg faktisk enig med @tony-wawryk: Tristan Auer kunne godt have beholdt et trærat.

    Nemlig, @jorgen-jacobsen. Og den med den lille motor er det skarpeste design med den korteste hæk.

    @keld, jeg ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte på at bruge det ord, for det er præcis hvad dette er: Fransk houte couture til biler. Og igen enig: Junior Zagato kom jo i slutningen af tresserne, men jeg kalder den et halvfjerdserdesign, fordi den var så moderne og holdt langt ind i det årti.

    Og i parentes bemærket: Der kommer snart noget om CRX – måske er ovenstående sat igang af min underbevidsthed…

    Svar
  5. Anders Prip

    Når man ser hvad M. Auer tidligere har præsteret, hans egen Ferrari 308 GT4, og diverse Citroêns, så syntes jeg har har ramt uden for skiven med farvesætningen.
    Blå i blå…i éen nuance. Det bliver bare..trop!

    Svar
  6. Dan Wils

    Det ligner en BIC kuglepen, der har brækket sig…?
    Der er momenter der spiller, men den overdrevne brug af Alcantara, bliver for meget Balkan-Style efter min smag…

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.