Det var en misfornøjet kommentar fra en læser med brugen af udtrykket “jeg-kan-køre-stærkt-hjul”, der fik mig til at tænke over ovenstående.
Jeg tror det var en kommentar til den unævneliges enorme (for en 1984’er…) 16-tommer hjul, men den var jo generel nok til at få mig til at tænke over det. For mig har letmetalfælge (som det hed dengang) altid været noget stort: På familiens forskellige Volvoer sad der altid stålfælge, men da jeg voksede op med biler i firserne var det med de frembusende letmetalslegeringer på langt de fleste af de biler, som kunne noget – uanset hvilken parameter man så målte dét på.
Og så HAR letmetalfælge (alt andet lige – en meget vigtig forudsætning også i denne sammenhæng) bare nogle praktiske fordele. Men dem er vi nødt til at lade ligge, hvis vi skal koncentrere os om det æstetiske. Og det skal vi. Lad mig starte med et eksempel fra mine gamle dage: Volvo tilbød selv nogle forskellige letmetalfælge til 240-serien dengang, og i min optik ser de alle bedre ud end stålfælgene.
Det er nok for meget at kalde det et traume (og så igen: Nu om stunder kunne det måske godt trække en mild diagnose af en art?), men det sidder dybt i mig at letmetal er bedre end stål. Hvorfor jeg ligesom alle andre har sat letmetal på flere af mine klassiske biler. Den mest dramatiske effekt var nok på min gamle Mazda 626 Coupé, som virkelig vandt ved det – og det mener jeg er helt indiskutabelt.
Men omvendt må jeg indrømme, at min første Mercedes fik mig til at indse, at nogle af dém faktisk gør sig bedst på stål. For nu bare at bruge min egen som eksempel: Det var en W114, altså en kantet treboks-agtig coupé i semi-barok-Bauhaus-stil, og selvom den senere kunne fås med Mercedes’ nok mest berømte og i sig selv meget smukke letmetalfælg, så mener jeg ikke den bil vinder ved det. Den er faktisk smukkest på stål.
Og det er der måske også mange andre der er. Jeg kan bare ikke rigtigt komme på hvilke. Kan I?
Citroën A-modellerne ser altså også bedst ud på stål.
106 rallye helt klart…. :)
-Seppo
Jeg ser altså 3 kategorier.
Stålfælge
Hjul med hjulkapsler
Letmetalfælge
Haha, dejligt jeg kan mane til lidt eftertænksomhed! :-)
Letmetalfælge, der specifikt er lavet til pågældende bil, kan være helt utroligt lækkert, som f.eks. Mercedes-Benz’ “barok” 14-tommere, eller Citroëns “Turbo” 390mm TRX’ere.
Min nye folkevognsrugbrød har “black steelies”, og det er bare helt perfekt til den!
https://www.instagram.com/p/C6b8sQfCvXh/?img_index=3
@Kai Hvad med fælgringe?
En Porsche 356 ser vel bedst ud med stålfælge. Måske også med en forkromet navkapsel?
Her er også harmoni og dømt No-No
En god gammel Nascar!!
.. eller hvad med “alu plade fælge med centerlock”, en god afveksling fra de populære trådhjul på Morgans`s
Henrik jo det ser godt ud, men det et ikke bare et alu plade hjul, det er en fortolkning af Dunlup’s racer fælg til Jaguar D og E….
Men jeg synes selv rigtig godt om farvematchede plade fælge
@keld, helt enig: En Alfa Duetto skal forblive på stål.
@kim-nielsen, en Citroën af den er er vel NØDT til at forblive på stål: Findes der trehuls-letmetalfælge i dens mål overhovedet?!?!
@henrik-kusk, dét er en spændende variant, der dækker hele spektret: OG ser godt ud.
@kjeld-jensen, Porsche 356 fandtes med nogle meget spændende hjul, der havde stålnav og aluminiumsydre – man skal vide det for at se det, og de er jo sådan set hverken fugl eller fisk. Men meget rå at se på, så absolut godkendte i min bog.
Tak, @jakob356 :-)
Det som Seaside Garage siger samt dens forløber Peugeot 205 Rallye…
Min fars 450 SL…
Toyota FJ Cruiser
MG A
MG B
FIAT Panda 4×4
Land Rover Defender
Nissan Fairlady Z
Selvfølgelig findes de, Claus @ce
https://www.imagewheels.co.uk/billet-46-alloy-wheel/ Hvis man skal have replika dunlop fælge
Men de forbedrer bestemt ikke noget, @leo-jensen :-)