Engang var det helt almindeligt med biler i to farver. Men jeg synes det fungerer bedst på ældre biler.
På mange ældre fungerer det endda rigtigt godt: På Austin-Healey 3000, den første Chevrolet Corvette og på mange fornemme Bugatti kompletterer det ligefrem bilens former.
Og der er også eksempler på, at ældre karosseridesign i forbindelse med en opdatering af designet er blevet gjort bevidst ældre ved netop at gribe til totonelakeringer – og hvor det viser sig at fungere fint.
Men jeg har altid har det lidt svært med mere moderne designs i totonelak. Porsche 924 Turbo, Toyota MR2 og Opel Corsa, for eksempel. SAAB 900 var værre endnu, synes jeg. Det har egentlig ikke så meget med farverne som sådan at gøre, herunder hvordan de står til hinanden – selvom det selvfølgelig er fuldt ud muligt at vælge to farver, der ikke fungerer sammen, så er det alligevel sjældent at det sker.
Især Porsche 924 Turbo fandtes i et væld af kombinationer (bevares, jeg er ikke sikker på at alle herunder er originale…), og min holdning er, at de alle kunne have set godt ud. På en Austin Healey. Men på en 924? Njah. Porsche prøvede ellers lidt af hvert, og bemærk for eksempeldetaljen med dørens ramme op imod A-stolpens kontrastfarve. Fungerer det?
Og ja, med min forkærlig for brune nuancer kan jeg selvfølgelig godt lide brunt-i-brunt. Det skal bare være den rigtige bil fra den rigtige æra. Som sådan en Rolls-Royce som herunder:
Eller hvad siger I? Er det (igen) den gamle redaktør, der bare er for sur og snævertsynet? Eller findes der faktisk nyere klassikere derude, hvor to toner er det de unge vil have?
Hvis det med en sort hjelm gælder som to-farvet, så er der mange af de unge på 50-60+ der synes det er fedt… måske også andre?
Det kan også fungere på nyere biler. Da X1/9 var på sit “dødsleje” lavede Bertone bla. en Verzione Speziale – en VS-model. Denne var tofarvet. Det skulle se mere eksklusivt ud der i slut firserne. Når den tofarvede X1/9 i dag står blandt de mange røde X1/9, er det den tofarvede, der skiller sig ud og tiltrækker mest opmærksomhed.
Toyota kopierede ideen til deres MR2 MK I, men som resten af MR2 er hele konceptet kopieret – undskyld inspireret – fra X1/9.
På Porsche 924 turbo og andre “nyere” biler har jag altid syntes at tofarvet lakering ligner at bilen har været rusten i de nedre regioner, og at man har været for nærig til at lakere hele bilen. Eneste moderne tofarvede lakering jeg lige kan komme på er en moderne Mini i rød eller grøn med hvidt tag!
Fiat 500 duer ikke…
Sådan en Viva GT fra 69 havde jeg fra 71 – 75. Meget flot bil på den tid og helt original ( modsat den indsatte på foto med uoriginal sidestribe ) Dejlig at køre i men jeg savnede et 5. gear. Monteret med Victor 2000 cc motor og 113 hk. Eneste foto jeg lige kan finde og min 26M coupe har sneget sig med på billedet.
Det er lige meget, om det er en ny bil eller en gammel klassiker. På nogle fungerer det bare, og på andre fungerer det overhovedet ikke.
Nej-bilerne:
Porsche 924
Opel Corsa
Fiat 500 (ny)
Toyota MR-2
SAAB 900
Ja-bilerne:
Opel Adam
Fiat X1/9
Find selv flere i begge kategorier.
Lotus Elise Type 49 FUNGERER
Uha – jeg kommer til at være (næsten) fuldstændig enig med dig Claus. Og 924 er forfærdelig som eksempel.
Men Corsaen på billedet fungerer da nogenlunde. Og Saab’en da også.
En meget oplagt vellykket må være Opel Kadett C, GT/E
Derimod har jeg aldrig kunnet lide to-farvede Citroën 2CV.
Slet ikke Charleston.
De fik bilen til at se påfaldende, påtaget gammeldags ud,
Det var selvfølgelig også meningen, men på en måde “forkert”.
En hvid eller grå med firkantede forlygter var meget mere “frisk” og “moderne”.
Og bilen var jo netop ikke gammeldags.
De to første generationer Cadillac Seville var elegante i to farver (Elegante).
Abarth 695 Rivale er nu heller ikke så tosset….
Tæller Ferrari 365 GT4 BB med som “to-farvet”?
Så Ok til den også!
Lotus Talbot Sunbeam, eller hvad den nu hedder, er da også OK?!
Syntes også min hører til under to farvet karosserier.
Bh. Njal
Sort hjelm holder selvfølgelig altid, @johnnybgoode! Beklager, at jeg ikke havde fået det præciseret :-).
Men @tocoman, jeg er uenig i det med den tofarvede X1/9. Javist vil man hellere se på den end en rød – men ikke end en grøn! De tofarvede X1/9’ere minder mig om MR2’eren, som jeg som nævnt heller ikke synes fungerer så godt.
Lotusen derimod, @henrik-kusk – dén fungerer! Men her er jeg så i det dilemma, at jeg ikke kan forklare hvorfor jeg synes det. Udover at det er en del af en racerbemaling, måske? Kadett GT/E ser jeg lidt på samme måde: Den ser bare semi-rallyagtig ud, og dermed er det i orden.
Hmm, @jens-langdahl: Jeg har faktisk altid opfattet Sunbeam Lotus’ grå stribe som en meget bred fartstribe. Og på samme måde med @njal-fredhave’s 914, hvor jeg heller ikke ser bundens sorte som en egentlig tofarve detalje. Ligesom på en Ferrari BB, som @khbk nævner.
Men det går op for mig, at noget af det faktisk ER et definitionsspørgsmål. Og fartstriber elsker jeg jo, så jeg synes bestemt ikke det er let at sætte på formel.
Hvad med en tofarvet Ford Customline fra 1954?
Den var lys blå og hvid.
@johnnybgoode Den Viva er en fryd for øjet!
Hvis det skal være en flerfarvet Corsa A @ce, skal det være sådan en…