Faktisk er det ikke så meget et spørgsmål om de kan det. Men om nogen kan det i dag?
Selvom spørgsmålet også kunne være hvorfor man egentlig skulle stræbe efter en ny V12-æra? Eller om der har været en allerede? I hvert fald kommer det hele ud af en meget kryptisk pressemeddelelse, som Aston Martin for nylig sendte ud på det store internet, hvor man som bekendt ikke skal tro på alt man læser. Meeeen – når det nu kommer fra dem selv. De vil indlede en ny V12-æra, som sagt.

DB7 Vantage var den første med den nye V12.
Den første Aston Martin V12 kom i 1999 i DB7 Vantage og var på 5,9 liter og kunne fås med manuel gearkasse. Vigtigt, synes jeg. Den manuelle gearkasse gik nemlig senere tabt mens motoren blev videreudviklet og sågar fik to turboladere på et tidspunkt. Øhm, fordi en seksliters V12 ikke laver kræfter nok? Her var jeg sådan set stået af for længe siden.

DB9 fra 2003 var og er en fantastisk smuk bil, og den havde en videreudvikling af V12’eren.
Jeg lyttede (bogstaveligt talt) igen, da Aston Martin så for relativt nyligt fik lavet en ny V12-motor på 6,5 liter – fordi den var en god gammeldags (moderne) sugemotor. Godt nok konstrueret til formålet af Cosworth, men det er der jo også tidligere i historien kommet meget godt ud af. Det gjorde der også her, selvom motoren ligger i en bil meget få har råd til.

Aston Martin Valkyrie fik så en ny V12. Men hvis den havde haft et andet logo på fronten ville ingen have gættet, at det er en Aston Martin. Selv hælder jeg også mere til, at det er en Newey.
Men det betyder faktisk, at Aston Martin som et af meget få bilmærker i verden i skrivende stund har to helt forskellige V12’ere i motorprogrammet. Og nu vil de indlede en ny V12-æra? Jeg forstår det ærligt talt ikke. Hverken hvori en sådan æra skal bestå, hvorfor – eller hvordan det i det hele taget kan lade sig gøre med restriktioner over bilbranchen (især forbrændingsdelen) fra alle sider. Det sidste er sådan det det mest sensationelle ved udsagnet.
Jeg iagttager udviklingen. På afstand. Mest som professionel. For mig er personligt er Aston Martin nemlig rækkeseksere – men det er måske en anden snak.
Det er en teknisk designet motor og gearkasse når den bliver vist i profil på foto. Let at se der er arbejdet med minimalt vægt ratio super kræfter. Mission opnået, men ikke nogen særlig skønhed.
Bh. Njal
Så sent som i går eftermiddag nød jeg lyden og kræfterne af “den gamle” AM V12 i min DB7; der ER en oplevelse 😊
Iøvrigt en “billig konstruktion” der konstruktionsmæssigt er 2 stk. Ford V6 motorer “i serie” (og også brugt af Jaguar i bl.a. S-typen)
Til DB 7 blev motorerne bygget hos Cosworth, mens de til DB9 blev bygget i Køln… som de oprindelige V6`er.
Hvis nogen kan er det vel Aston Martin, og hvis de ellers kan holde sig fra moderne pjat som trykladning, skrigende omdrejningstal og bulder og brag i lydpotterne kan det også blive interessant, for en V12 kan levere den usynlige hånd i ryggen, som bare skubber dig ubesværet frem. Lidt som en elbil faktisk, bare ægte…
Jaguar har i øvrigt kun haft een V12-motor. Den stammer fra længe før Mondeo, og den har ikke ligget i en S-type, i hvert fald ikke fra fabrikken. Til gengæld har den ligget i ikke færre end 161.583 andre Jaguarer…
Hej Leo
Tror du misforstod mit opslag, der er “den halve AM V12”, som er V6 Duratec motoren fra Ford som Jaguar S-type har benyttet (og også X-type)
Jep, det misforstod jeg :o)
.. og I kan da lige få et billed :-)
Ups! Det kan også misforstås det jeg skrev.
Jeg mangler bare at kunne se der har været rigtige menneske hænder i samle og forarbejdningsprocessen. Og ikke kun dygtige matematiske ingeniører bag databehandlingsprogrammer i tusind dele på computerplatforme.
Hov, motor og gearkasse er sgu et sådan højere æstetisk plan, men uden at være den oliesvedige legeplads.
Bh. Njal