Modellen blev Årets Bil i Danmark i 1979 og toer i Europa, er en ægte klassiker og kan nok godt koste en kvart million.
Faktisk så jeg på messen i Fredericia forleden en Abarth 130 TC, som vel er toppen af gadebiler indenfor Ritmo. Den kostede en del under to hundrede tusinde, frit efter hukommelsen. Men verdens bedste af dén ville være dyrere – for slet ikke at tale om en original rallybil med god historie og restaureret og alt det. Dejlige biler.
Poblemet er, at det ikke var noget af den slags fineste af det fine Ritmo, der kostede 250.000 kroner, men den herunder – min gamle Ritmo 100S, fotograferet i den mellemstore hal på min tidligere bopæl. Igen frit efter hukommelsen: Jeg købte den den så vidt jeg husker 7.000 kroner og solgte den for vistnok 9.000.
Og i sidste uge var den så til salg for 250.000 kroner. Jeg ærgrede mig ikke – heller ikke selvom annoncen nu er væk, for jeg tænker ikke det er fordi bilen er solgt. Og desuden HAR jo jo haft en Ritmo. Stol på mig: Det er ikke en kvart million kroners oplevelse. Men til de syv tusind var jeg glad for den – især fordi det faktisk var en pæn bil, flot i lakken og rustfri og velkørende og det hele.
Det var faktisk derfor jeg købte den, for modellen er ikke en samlers drøm: Den faceliftede Ritmo er i min optik ikke så køn som den første, og en 100S er ikke en topmodel. Jeg drømte om en 105, 125 eller som sagt topmodellen 130 – men som mit Ritmotal siger lå jeg lige under. Man kan nu engang ikke få det hele for syv tusind.
Jeg er med på, at man heller ikke kan få den samme bil for den samme pris her en otte-ni år senere. Og sælgeren skrev at den var sjælden. Hvilket er rigtigt. Meeeen en kvart million?
Så godt den annonce. Var det ikke en joke fra sælgers side?
Han har nok byttet den for 2 hvide mus til 125.000,- stykket ;-)
Ronald havde taget et billede af annoncen for eftertiden:
130 TC er kongen – det her er pjat.
Det skal dog siges, at han har sat de rigtige Cromodorafælge på bilen – de fulgte med, da jeg solgte den, men var ikke for pæne. Hvis de er blevet pænt renoveret, så har det selvfølgelig øget bilens værdi betragteligt. Måske endda fordoblet den :-)