Det er intet mindre end en af mine barndomshelte, der genopstår. Til en fornuftig pris. Troede jeg. For der er også et problem.
I 1982 viste Alfa Romeo en mulig kandidat til den kommende Gruppe B-kategori i motorsporten. Den var bygget af legendariske Autodelta, baseret på den smukke Alfasud Sprint og motoren var den skønne Busso V6. I det der skulle blive klassisk Gruppe B-stil lignede den færdige bil en Alfasud Sprint, bare mere muskuløs. Og med det lille twist, at Bussomotoren var monteret midtskibs, hvor bagsæderne før var.
Det kunne være blevet så godt. Eller nej, det kunne det nok faktisk ikke: 1982 var allerede for sent i Gruppe B-sammenhæng, der var ved at blive kørt over af firehjulstræk med trykladning på. 6C havde ingen af delene. Og så var der i øvrigt allerede en konkurrent i koncernen, nemlig Lancia 037 Rally.
Ikke desto mindre elskede jeg 6C fra første øjekast: Renault havde jo med 5 Turbo brugt det samme koncept to år før, men var langt fra lykkedes så godt med at få en rent faktisk nærmest smuk bil ud af det. Til gengæld blev den jo så bygget og det gjorde 6C ikke.
Indtil nu, hvor et portugesisk firma bygger en restomod, der endelig lader den glemte drøm genopstå. Og det til kun 50.000 Euro – en foræring indenfor genren restomods. Det er bilen herunder og jeg var straks fyr og flamme:
Der er bare eet lille problem, og det fremgår af det sidste billede: Motoren mangler to cylindre. Nåja, man kan måske endda påpege, at en endnu større mangel er, at den ligger hvor den plejer i en Sprint – ude foran. Bevares, den er så åbenbart på 1800 kubik og giver 160 hestekræfter og den samlede pakke ligner sådan set meget godt, ikke? Det er en fed Sprint – men det er ingen 6C.
Firmaet Alma har sagt, de de kun vil bygge tyve af deres Sprint, og dermed følger de samme strategi som alle mulige andre, der bygger restomods til halve millioner Euro og opefter i begrænsede oplag. Og jeg kan ikke lade være med at tænke, om det måske alligevel havde været klogere at gå hele vejen og lave den 6C, som folk virkelig drømmer om i stedet for denne, der hverken er fugl eller fisk?
Her er lidt om motoren (der mangler): https://viaretro.dk/2016/10/chok-alfa-romeos-busso-v6-er-ikke-en-aegte-v6/
Præcis, @kai: Alene den motor er så populær, at de burde kunne lykkes med den også – i midten!
Alma er langt mere tro mod en rigtig Alfasud sprint. Det kan jeg li’.
@holm, jeg kan skam også godt lide en Alfasud Sprint – men det er Almaen jo HELLER ikke rigtigt mere.
Hvis man gerne vil have en nærmest ny Alfa Romeo Sprint, kunne man også overlade det til fabrikken som har et koncept for det. Det beløber sig nok også til 50.000 Euro hvis man går hele vejen. Og så er det originalt.
https://www.fcaheritage.com/en-uk/heritage/places/officine-classiche
Vi var mange der kørte “restomods” i slut 80/begyndelse 90erne med Bertone coupe på Knutstorp med forskellige former for hobby-tuning. Det blev til GTAm replikaer og barren blev sat højt, da Mads Gravlund kom i full-race opsætning. Så jeg foretrækker “restomods” baseret på Bertone coupé. Herlig tid dengang – og nu for den sags skyld, for bilerne er her jo endnu :-)
På mange måder også en god idé, @john-skov-larsen. Og i hvert fald sympatisk. Måske kan man få den rustbeskyttet bedre end fra ny, hvis man spørger pænt?
Restomods og Klubsport-racere er helt klart nært beslægtede, @alfahahn!