• In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Da British Racing Motors efter Anden Verdenskrig ville vise hele verden hvad England var i stand til rent teknisk, så blev resultatet en af verdens vildeste motorer. Det er […] Vis

    tak, jeg jeg går lige hen og sætter “into the red” på cd afspilleren…..
    kakafonisk siger jeg bare.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Er du også træt af løbeblinklys og at din bil siger “Hold øje med dine omgivelser” når du sætter i gang? Det er jeg. Begge ovenstående ting er så ufatteligt unødvendige, at det i […] Vis

    Keep it simple; jeg kan heller ikke finde ud af alt det nye

  • In reply to: Anders Bilidt wrote a new post I søndags var det Store Køredag i hele det danske land – dagen hvor alle klassiske køretøjer skal fejres på behørig vis – men det var der sikkert ikke mange som bemærkede. For vejene […] Vis

    der èr herlighedsværdi i køreture (fælles) men det er svært at “styre” mange biler så det kan ske uden gene for de øvrige trafikanter (jeg har selv måttet lægge øre til bemærkninger af stødende og fornærmende karakter). arrangementer med parkering;”træf”, kan som oftest arrangeres med myndighedernes godkendelse og frivilliges hjælp. jeg nåede selv…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Af alle Porsche 911 er SC’eren fra 1978-1982 måske den model, der giver mest for pengene. Før man begynder at modificere på den. Derfor er den også en af mine favorit-Porsche 911 […] Vis

    bagage på taget, ja tak herfra. I alle mine mange brochurer fra Porsche ses til alle tider tagbagagebærere med kufferter, cykler, ski, surfboards og lign. Tagbagagebærere har ligesom kørsel i sne været en del af Porsches DNA i deres marketing. Det er jo immervæk ikke racing og rally altsammen. personligt har jeg længe søgt efter en origina…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der var oprør i tyske taxikredse i går, da mærket meddelte, at deres nyeste mellemklassesedan ikke længere kan bestilles med den såkaldte taxipakke. I Europa er der næppe noget […] Vis

    når man, i de seneste nattetimer (eller de tidligste morgentimer), stod ved telefonboksen hvorfra man lige havde bestilt en taxa, var det en glæde når man kort efter, i det fjerne, kunne høre den umiskendelige dieselbankende larm der indikerede at din mercedestaxa var på vej. jo, jeg mindes at man dengang kunne bestille hvilket vognmærke man ville…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Alle veje fører til Rom.  Den gamle talemåde er set her fra fysiske Danmark fuldstændig absurd, men giver mere mening, hvis dens oprindelse rent faktisk er fra det romerske rige: De […] Vis

    kadett mig her og gps mig der, jeg tager til en hver tid hellere den der AMX som ingen andre øjensynligt interesserer sig for.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De fleste bilentusiaster har deres klare favoritter. Men hvor kommer de fra? Her er en historie fra det virkelige liv. Vores hobby er så bred og rummelig og omfattende, at der […] Vis

    tak for historien, den føles lidt episk og jeg må lige trække vejret dybt et par gange.
    jeg ville have fejet gulv på porsche fabrikken et helt år for det syn.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Jeg elskede min gamle Mercedes SLC og søstermodellen SL, men nogen racere var de jo ikke. Men det kunne de faktisk godt blive! For et par år siden skrev jeg om den berømte AMG de […] Vis

    den giver en slags anskuelighedsundervisning i hvad en silhouetteracer er. den fede rørramme man kan ane allerbagerst og de ikoniske baglygter ser bare så brutale ud. de sidste par somre har jeg set et større og større fremmøde af brede og sænkede mercedes i stil med denne og man kan jo heller ikke komme uden om at “die rote sau” har inspireret mange.

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Vi har brugt ikke så lidt spalteplads på at hylde den store industrielle amerikanske designer Raymond Loewy. Han HAR bestemt klassiske linjer på samvittigheden, men der kommer mer […] Vis

    I køkkenhaven på Sorgenfri slot stod en Avanti, hvorpå jeg gjorde et studie af den karakteristiske bule på motorhjelmen. I sær at der ovenikøbet er lavet en dertil svarende
    udskæring i frontruden, og pyntelisten, og at bulen går videre i intrumentbrættet. (gad vide om denne bule har nogen funktion i forhold til hvad der sker i motorrum…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Hvis man nu synes at der er for mange, der modificerer Porsche 911. Min Mini er en af de få af min tidligere biler, som jeg nogle gange savner: En genial bil, simpelthen. Sjov […] Vis

    til Njal Fredhave; der blev produceret nogle sænkede og sektionerede minier som kaldtes Minisprint, produceret i Frankrig af en englænder: Trickett. Der var et eksemplar på udstilling hos Ole Sommers museum for nogen tid siden. I Roskilde omkring 1975 blev der også produceret en håndfuld af af gruppe smede på Maglekildes maskinfabrik. Dog var d…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post En smuk sommermorgen Udsigten til feriedage i mildt sommevejr i Danmark er for mig lidt uvant. Normalt har jeg, som Claus Ebberfeld gør i disse dage, næsten altid draget sydpå i de […] Vis

    Tak Søren; man må sige det er et flot stemningsbillede fra det indre København.
    når jeg ser Claus N`s billede af Manta A går det op for mig at jeg har savnet at den bil havde et godt hoftesvaj, som mange af de samtidige bilmodeller ellers havde.

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post En komponent, der formåede at sive ned gennem luftfartsindustien til bilproduktionen, var hjulafskærmningen, en aerodynamisk anordning til flyhjul. Elementet er helt forsvundet fr […] Vis

    jeg kommer en del i amerikanerbilsmiljøet, og dèr kalder vi dem for fenderskirts, og i nogle tilfælde kan det godt se lidt elegant ud, men på de ofte meget store biler, fra guds eget land, kommer det nu alligevel bare til at se lidt tungt og kampvognsagtigt ud. og de skygger jo også for de meget flotte og kunstfærdigt udførte hjulkapsler som US…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post I forlængelse af Sørens indlæg om spats, som få sært nok mente ret meget om, så kigger vi i dag på hvordan skærmforøgere kan gøre en bil bredere, men sjældent kønnere. De to emn […] Vis

    jeg har det med brede skærme sådan at jeg egentlig også syntes bedre om det oprindelige smalle vindglatte design. i mit tilfælde drejer det sig om min favoritbil:
    porsche 924 kontra 944. men selvfølgelig må man jo æde nogle kameler hvis man også vil have forbedrede køreegenskaber. jeg må lige skynde mig at gå over på sørens indslag, for hvis der…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Selvom jeg som overbevist Retromand bekender mig til fortiden, så må jeg alligevel erkende, at Tiderne Skifter. Selv fortiderne. Det blev meget tydeligt i går, hvor jeg forsøgte den umu […] Vis

    neue welle: der må jeg nok melde mig som liebhaver. lytter gerne til Kraftwerk og Nena, (på vinyl naturligvis), elsker Audi og Porsche (gerne en flachbau) og tyske firser modeller(kvinder).

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Vi havde 16 frostgrader i weekenden, og jeg konstaterede, at Vredestein Sprint Classic er overraskende gode i sne. Men det forsvinder igen, og så står jeg snart på en Al […] Vis

    jeg kan tilslutte mig Ebberfelds erfaringer med vredestein sprint classic. det ender måske med at vi kan holde et vintertræf for vinterstandhaftige Viaretro folk.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Der skal vægt bag store beslutninger Historiens varmeste år. Det kalder eksperterne det i TV avisen, og så ér der vel noget om snakken. Hvad det får af apokalyptiske konsekvenser for […] Vis

    som carsten w skriver; check magneten, men der er jo også det lille greb på styret hvor men manuelt forstiller tændningspunktet. så kan man stille gnisten til at tænde i toppunktet fremfor før toppunktet.

  • In reply to: Martin Lindø Westergaard wrote a new post Detaljeret håndbog om VWs første sedanmodel Frem til slutningen af 1960’erne var VWs modelprogram ganske overskueligt. Fra 1949 blev Type 1 suppleret med Type 2 (rug […] Vis

    jeg elsker at studere baner og især testbaner. og mit øje faldt på testbakken på billedet med de hvide VWere. imponerende !

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Skærmforøgere var populært i halvfjerdserne, og mere skulle der ikke til. Efter at lavprofildækket blev opfundet til Lamborghini Miura skete der en del med dækteknologien: I tres […] Vis

    billedet kommer her

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Skærmforøgere var populært i halvfjerdserne, og mere skulle der ikke til. Efter at lavprofildækket blev opfundet til Lamborghini Miura skete der en del med dækteknologien: I tres […] Vis

    longchamp GTS; absolut firserlækker. min egen GTS fetich: porsche 924 carrera GTS. i dette tilfælde kan jeg sige at de “påskruede skærme” ( og andre smådetaljer) gør en del for prisen.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Motorkarakteristikken forsvinder med elmotorer! Jeg havde en grum øjenåbneroplevelse i torsdags, og overskriften siger simpelthen det hele: Hvis ikke nogen snart kalder det kæmpe bl […] Vis

    det nødvendige foto: jeg har også altid været af den mening at man i den bil manglede et sted at hænge sin hat og sin frakke.
    i øvrigt elsker jeg også rigtigt lange tyske ord med teknisk baggrund.

  • Hent mere