-
ForfatterIndlæg
-
2. august 2017 kl. 09:38 #134409
Leo Jensen
154 IndlægHej
Min XJ-S fra 1977 har selvfølgelig A/C, og det er en lige så stor selvfølge, at kølemidlet er R12.
Da jeg købte bilen sidste år virkede kølingen. Det var så lidt kritisk, at styringen af klimaanlægget ikke virkede, og der derfor konstant blev tilført iskold luft i fodrummet. Det løste jeg så ved at udskifte styreboksen til klimaanlægget til en nymodens digital dims, som faktisk fungerer ganske fremragende og fylder så lidt, at den gamle, inaktive boks kunne blive siddende. Den var nemlig slet ikke nem at afmontere…
Nå, til sagen. Ved sæsonstart i år virkede min A/C på første tur, derefter var der ikke mere køl. Den har selvfølgelig som alle andre biler med A/C løbende tabt fyldning, og nu var der så for lidt på.
R12 kan ikke skaffes mere. Standardsvaret på hvad man så gør er en konvertering til R134a, men det er en større omgang:
Olietypen skal skiftes, o-ringe skal skiftes for at håndtere den nye olie, slanger skal skiftes til en mindre permeabel type pga. mindre molekylestørrelse i R134a, og hvis det skal blive næste lige så godt som før skal man også skifte ekspansionsdysen, da der skal mere R134a igennem systemet for at opnå samme køling.
Det er dermed en større omgang.Jeg kan se, at der findes drop-in erstatninger til R12.
R413, med salgsnavne som RS24 og Isceon MO49 skulle kunne bruges.
Lad mig høre hvad jeres erfaringer er !9. august 2017 kl. 22:40 #134713
Claus Ebberfeld
604 IndlægJeg troede ud fra overskriften, at der var tale om at bygge aircondition i en Renault 12. Et spændende projekt ellers, der ville koste omtrent det samme som en R12!
Undskyld afsporingen, Leo—
10. august 2017 kl. 08:18 #134719
Leo Jensen
154 IndlægHelt OK, Claus.
Den mulighed for misforståelse havde jeg slet ikke overvejet, men det er jo indlysende. Jeg havde nok fået meget mere respons, hvis kølemidlet havde haft et bedre navn som f.eks. 356, 911, 328GTB eller Giulia… :o)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.