Forum Diverse: Ting der ikke hører hjemme andre steder Baghjulstræk + snestorm = juhuuuu
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    ruldal
    148 Indlæg

Det bliver jeg aldrig nogensinde for gammel til. Baghjulstræk og snestorm.

Kort efter jeg fyldte 19 søde somre fik vi en snestorm af format. Jeg havde også en baghjulstrukket Opel Rekord E1 og så skulle der køres sjov skulle der. 19 år og ved alt hvad der er værd at vide … Det endte så med at Rekorden blev plantet godt og grundigt inde i en skov omkring Kølstrup på Fyn.

Efter det har jeg hver eneste vinter opsøgt en tom parkeringsplads den første dag med ordentlig sne for at bruge en times tid på at blive fortrolig med bilen. Og jeg kan stolt sige at jeg ikke har kørt galt siden. Det er nu 17 vintre siden.

Jeg er 100% sikker på at jeg kan takke min “legelyst” for at kende bilerne jeg har haft , som fortrinsvist har været baghjulstrukne, så godt at jeg har kunnet bremse i tide, styre mig ud af vanskelige sving m.m.

Til trods for at E21´eren ellers var blevet plantet tørt og godt i garagen op til den Nordjyske snestorm vi har i øjeblikket, kunne jeg ikke lade være. Den måtte ud og ligge sidelæns. Og lad mig sige det sådan, at det vogntøj har edderrådme køreegenskaberne i orden. Bagenden er MEGET levende men til gengæld latterlig nem at styre. Nemmere end stort set alt andet jeg har prøvet der også har motorsportsgenerne indenfor rally i orden.

Manta´erne med deres stive bagaksler kan på ingen måder være med her.

Andre der nyder snestormen, eller ynder sig selv lignende oplevelser ? :)

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Jeg har lånt min snebil ud… til de her to der absolut ikke jager parkeringspladser foran Føtex og Bilka.
    De har i dag moret sig med at teste et stk. sne/is dræber.
    Lars sagde at en journalist fik sig en oplevelse på “glatførekursus”. TV 2 fulgte dem idag – det er så første gang at jeg ser min Golf hårdt og flot rigget til. Jeg plejer at have plads til fem personer i den. Her er et kort sammenkog…

http://www.tv2oj.dk/arkiv/2014/01/17?video_id=43749&autoplay=1

God aften

Smeden
    110 Indlæg

Jeg har det på samme måde som dig Ruldal..

Forrige år måtte Jaguaren også ud i sneen.. Jeg vendte om efter 700 meter på Tuborgvej! Hunde angst.. Det var nok heller ikke så gennemtænkt! Den kunne hverken styre eller bremse.. Heldigvis heller ikke accelerere. Og Tuborgvej er et rigtigt dårligt sted at eksperimentere..

Jeg tror det for en stor del skyldes mine dæk! Avon ZZ3 bliver nok aldrig et rigtig godt vinterdæk.

Ellers er jeg helt enig med dig! Ud og lære hvad vognen kan og ikke kan! Det kan man kun have glæde af den dag man ramme den usynlige is uforberedt.

ruldal
    148 Indlæg

Smeden -> lige præcis. Har også som dig haft nogle nær-død-oplevelser på den konto. Eksempelvis i en Mercedes 300D W124 stationcar med nogle meget løse baghjulsophæng.. Det duede bare ikke..

mureren
    9 Indlæg

Helt enig ruldal ud og leg i den nye sne det er god træning,synes ellers også kadetten er nem at styrer men jeg har jo heller ik prøvet en e21.

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Jeg har aldrig mødt snestorm i DK… ;-)

Lars T Madsen
    16 Indlæg

Min første var en Kadett C – og den kørte også kun sidelæns når der var sne… :)

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Hold da kæft – det lykkedes mig at få noget billed ind her…!

Kom ikke og sig at man ikke kan få en forhjulstrækker til at stejle… og det andet viser lidt vogntøj efter kørsel i 24 timers snehelvede i Alperne gennem Frankrig – Italien til Monaco. Hele motorrummet var fyldt med is – kun omkring blokken var der frit. Alle instrumenter blinkede da det blev tøvejr.

Ruldal – jeg kan godt li´sne og is. Jeg har været der hvor grænsen er…også med baghjulstræk – det har jeg et par meget fede billeder af men dem kan jeg ikke få på her – de sidder på noget andet computerværk…

I får lige et link til en rigtig sne-historie…med Golfen, mig og Erik… http://www.smok-bilsport.dk/indhold/nyheder/120210_montecarlo.pdf

God aften

Her kører jeg med baghjulstræk i en blå bil…ud i det blå…

Attachments:
    ruldal
    148 Indlæg

Murer -> Der er bare en helt anden kontakt med bagenden på underlaget, men jeg er ikke et sekund i tvivl om at Kadett´en ligger godt i løs underlag også :)

Peter Plys -> Dejlig læsning, og lyder rigtig hyggeligt. Det er helt sikkert en stor drøm for mig at prøve at deltage i Monte Carlo en gang, håber det bliver muligt. Jeg går ud fra at sådan et eventyr nok ikke er helt gratis. Og her kan en lille snefygning i det Nordjyske nok ikke være med når vi snakker frostvejr i bjergpassene :)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.