Forum Hvad sker der i garagerne og værkstederne? Det blev en Spitfire – Rallybil!
Viser 6 indlæg - 31 til 36 (af 36 i alt)
  • Forfatter
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Michael.

Jeg har lidt svært ved at forstå om den tank du fik leveret er af rustfri, aluminium eller en stål-tank med skum elle ej?
    Men det jo muligt at flytte de to problemer du nævner, ved at skære påfyldnings røret af og tilpasse tanken så den kan komme i hullet og lige så skære udløbsstudsen af og flytte den til den ønsket position og så svejse dem fast der igen. Ville det ikke løse jeres problem? Så har du ikke spildt et halv år på at finde den….
    Hvis du kender en tig-svejser vil han/hun måske kunne svejse i alle de nævnte materialer. Eller evt. ham her han er dygtig:
    http://www.baadgalleri.dk/video/guider/2476-aluminiumssvejsning

Njal.

Michael Christensen
    40 Indlæg

Hej Njal,

Måske fremgår det ikke helt klart af teksten, men i en racerbil er vægt altafgørende, så tanken er selvfølgelig af forholdsvis tynd alu. Det næste der er altafgørende for en amatør er, at det koster så lidt som muligt. Selvfølgelig kan jeg sende tanken ud og då den modificeret og måske ender jeg med at benytte mig at dit link, men tricket er at gøre det selv. Jeg har en hel del fittings og andet godt, fra andre brændstoftanke, som jeg forventer at kunne anvende til at skabe en rigtig fin løsning på opgaven. Som nævnt er det jo tiden der heler tiden spøger, men det løser sig helt sikket, så jeg bliver tilfreds.

Fortsæt endelig med kommentarer og forslag. De kontakter og links I alle bidrager med, er nogle gange lige det der manglede. Det er alt sammen med til at give inspiration og ikke mindst ideer til løsninger.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Aluminium har en vægtfylde på kun 33% i forhold til stål.. Dvs at vejer stål tanken 1kg så vejer aluminiumstanken 330gr i samme dimensioner, og sagt på en anden måde:- Hvis bilen havde en vægt i stål på 1ton og blev lavet nøjagtigt i samme dimensioner i aluminium ville den nu kun veje 330kg. ( Det er en stor besparelse) Men da aluminium er blødere og svagere end stål ville man være nød til at op dimensionere for at kompensere for den tabte styrke, og så ville vægtforholdet se knap så flot ud.. (..Her burde stå en formel til omregningen..) Men det gør der ikke for den kan jeg ikke endnu.
    Med andre ord tror jeg ikke at du kommer til at mærke den store forskel på vægtforholdet i forbindelse med at konvertere fra en stål tank til en tank i aluminium.. Og dog alligevel lidt!
    Tank volumen er jo halveret fra cirka 45L til små 20L – Svare til 10% af en voksen mands vægt…eller cirka 10kg? :-)

Spændende arbejde du har, og glædeligt du har et lille lager..

Michael Christensen
    40 Indlæg

Som lovet er her et par billeder af de to omtalte benzintanke. De første billeder viser den nuværende “trekantede” tank, som jeg ikke rigtig er tilfreds med. Hverken fastgørelsen eller placeringen er optimal og slangeføringen er selvfølgelig kun til at prøvestarte bilen med.

Michael Christensen
    40 Indlæg

Når nu vi er inde på det med vægt, så kan jeg se at jeg må være lidt mere specifik i mine forklaringer. Da jeg fik bilen og de papirer der fulgte med, var der bl.a. et notat omkring vægt. Bilen var på et tidspunkt vejet ind til 793 kg. I Danmark skal jeg deltage i samme klasse som bl.a. Mini Coopers der vejer ca. 100 kg mindre i rallytrim. Det kan umiddelbart se ud som svære odds og det er det sikkert også. Her er det så at glæden ved en specifik bilmodel overskygger vinderchancerne. Det er der jeg er! Når det er sagt, så er det samtidig klart at hvert kg tæller.

Min nye tank er helt præcis 36 liter og den vejer 3,7 kg. Den oprindelige tank er ca. 10% større, og uden at vide det, gætter jeg på, at den vejer i omegnen af 12 kg. Til rally beregner man det forventede brændstofforbrug imellem hver tankningsmulighed, med tillæg af en vis sikkerhedsmargen, i tilfælde af uforudsete hændelser. (F.eks. af man kører forkert på transportstrækningerne, hovsa!). Tanken bliver således sjælden fyldt helt op, så forskellen i brændstofvægt er ubetydelig i dette eksempel. Alligevel sparer jeg over 8 kg i forhold til en original ståltank. Nu var min bil jo udstyret med en FIA-godkendt plasttank, så den reelle besparelse er nok i virkeligheden omkring 3 kg – men igen, ALT tæller.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Michael.

Håber det går godt og lidt fremad med rally-maskinen.. Jeg kan godt se at den nye tank har flere studser og vil ligge i vejen for reservehjulet. Jeg ved ikke hvilket “skum”der bruges inde i sådan en rally tank og byggeskum er det jo nok ikke. Men hvem ved. Jeg har prøvet at skitse hvor der i mine øjne er god plads til en special-tank i dit bagagerum. Jeg ved godt at det nok ikke duer men der ville jeg nok pege hvis du spurgte min overvejelse..

Njal.

Viser 6 indlæg - 31 til 36 (af 36 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.