Forum Hvad sker der i garagerne og værkstederne? Det blev en Spitfire – Rallybil!
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 36 i alt)
  • Forfatter
    Michael Christensen
    40 Indlæg

Tak Ole, det er jo netop din historie der har inspireret og motiveret mig til endelig at komme i gang. Jeg har virkelig nydt dine skriverier.

Daniel Read
    31 Indlæg

Hej Michael,
    spændende læsning, og håber vi snart får dyret at se på vejen eller i et rallye.
    Jeg er selv spit ejer (siden 1997) , og ja den er uhyre “skruevenlig”sådan en fætter… glæder mig til næste indlæg!

MVH
    Daniel

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Jo, Søren – det er længe siden jeg har skrevet noget om min Spitfire. I dag har jeg den sammen med to venner, og vi bruger den alt for lidt. Jeg har overvejet at genoptage min korte motorsports-“karriere” i hillclimb eller på banen, men det bliver (igen) ikke i denne sæson.

Og du har helt ret: Mit topstykke er noget særligt, og faktisk købte jeg præcis denne bil primært på grund af det.

Michael Christensen
    40 Indlæg

@Daniel, tak for de pæne ord. Ja jeg håber virkelig også at den snart kan komme ud at trille. Faktisk arbejdes der lidt på sagen i øjeblikket og så sent som i forgårs kom der igen nye dele.

@Claus
    . Jeg forstår dit valg af bil 100%. Hvilken Spitfireejer med den mindste smule benzin i blodet, ville ikke gerne have fingre i sådan et topstykke. Med hensyn til at komme i gang igen, så håber jeg at du finder muligheden for at deltage i bare et enkelt løb, inden alt for længe. Vi er mange der gerne vil se den lysseblå i aktion igen.

Michael Christensen
    40 Indlæg

Flemming Bendixen var ikke længe om at konstatere at min mistanke til spærredifferentialets evner var helt ubegrundet. Det fejlede ikke noget, sagde han. Det blev samlet igen og fik noget ny olie og så var det så godt som nyt.

For gearkassens vedkommende gik det ikke helt sådan! Gearhjulet til førstegearet var helt ødelagt – se lige billedet!!! Det værste var, at der ikke umiddelbart var nogen mulighed for at skaffe et nyt. En frygt jeg måske nok havde gået med hele tiden, men bevidst havde fortrængt. Da jeg hentede bilen havde jeg også fået en standart gearkasse med, men med besked om at den skulle renoveres. Flemming foreslog at jeg købte en fuldt renoveret standartgearkasse af ham. Belært af erfaring tøvede jeg lidt og fik forsigtigt spurgt hvad sådan en kostede. Nyrenoverede gearkasser er som regel ikke noget man får i nakken, såååå… 3000,- kr. sagde Flemming uden at tøve og så var det vist afgjort. For hundredetolvte gang måtte jeg samle underkæben op fra gulvet over prisen på noget til Spitfiren. Godt det var over telefonen, så han ikke helt kunne fornemme min begejstring. Jeg vil dog stadig gerne have den rigtige gearing og har selvfølgelig ledt med lys og lygte. Det nærmeste jeg kan komme er gearkassen til en TR7. Her svarer 2. til 4. gear til Spitfirens racergearing, mens 1. gear ligger midt i mellem standard og race. Det kunne jeg rigtig godt leve med, men jeg ved ikke om sådan en gearkasse passer på Spitfiren. Måske der er nogen der ved det?

Det første billede er en fejl, men jeg kan ikke finde ud af at fjerne det – HJÆLP!

jensen
    46 Indlæg

canley classic i UK er din ven i forbindelse med gearkasse, diff trækaksler m.m. de har eget værksted og laver alt selv, de lavede bla et 4.11 diff med de kraftige udgangsaksler til min spitfire.
    https://www.canleyclassics.com/

jigsaw racing kan hjælpe med alt vedr. ræs med spitfire
    https://jigsawracingservices.com/

husk også at en alu klokke til gearkassen sparer rigtig meget vægt – hvis du ikke allerede har en på selvfølgelig, jeg gav ca 1000.- for en brugt, mener du sparer 12kg

her lidt om close ratio til en spitfire
    https://www.canleyclassics.com/technical-archive/close-ratio-gearboxes-for-spitfire-mkiv1500/

iøvrigt kan en spitfire gearkasse renoveres af alle derhjemme med lidt tålmodighed, der er intet svært ved det, det er få timers arbejde, det svære kan være at enkelte dele kan være svære at skaffe.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Du er nød til at anskaffe dig en skydelærer som også angiver dine målinger i engelske tommer. Eller går der da helt kuk i den??

Njal.

Michael Christensen
    40 Indlæg

Hej Jensen og tak for dit input. Det er super fedt at du gider give gode råd videre – bliv endelig ved.

Du har selvfølgelig helt ret i, at en Spitfiregearkasse er meget enkel at arbejde med. På daværende tidspunkt var der dog lidt rigeligt med udfordringer, så jeg valgte at gå til en der kunne udføre jobbet med bind for øjnene. Jeg har trevlet både Jigsaws og CanleyClassics sider tynde. De har ikke den gearing jeg søger. Aluklokken var godt nok mulig at bestille for nogle år siden, men nu fremgår den vist ikke længere af deres shops. Rimmer Bros. har den til £350.00 Jeg ville rigtig gerne finde den billigere.

Mit bagtøj er gearet 4.55:1 og det kan vist nok stadig fås. Ellers kan det fremstilles i Tjekkiet, som jeg forstår det.

Gearingen jeg søger er:
    1. = 2,93
    2. = 1,78
    3. 1,25
    4. 1,00

…men som sagt vil jeg være fuldt ud tilfreds med en TR7 gearing hvor kun 1. gearet er lidt højere.

Det med kraftige udgangsaksler lyder super interessant. Hvor ligger forskellen fra de almindelige, som jeg antager at min har?

Njal din spøgefugl. Som du ser på billedet, så ligger skydelæren på behørig afstand, så det burde ikke kunne smitte. :-)

Michael Christensen
    40 Indlæg

Hold da op hvor kan man glemme!

Nu er det godt nogle år siden vi rodede med gearkassen, men efter mit svar oven for, kom jeg pudseligt til at tænke: Vent lidt, min “klokke” er sgu da i alu? Og ganske rigtigt. Ved nærmere efterprøvning med magnet, så er det en aluklokke der sidder ud over koblingen. Så er de penge da sparet :-)

PS. Hvor er det fedt med dialog i stedet for enetale. TAK!

PSS. I øvrigt en fed 924 Turbo i din avatar. Er det din?

jensen
    46 Indlæg

prøv at ringe til canley og jigsaw og hør om ikke de har den ønskede gearing. jeg tror de har lidt af hver på lager der ikke står på deres hjemmesider

jep jeg har en 924 turbo, dog ikke lige den på billedet, men magen til – købt efter en del forskellige Triumphs og et par jensen biler.

det er noget med at senere spitfires har længere aksler og stærkere udgangsaksler fra diff, men bruger en større flange, så med lidt ombytten af flanger kan de andre udgangsaksler bruges.
    men mon ikke de har ordnet det også når de har ombygget med 4.55 og spær i den.

Michael Christensen
    40 Indlæg

@jensen. Jeg har faktisk ikke undersøgt om drivaksler og flager er ændret til den nyere model, men det må jeg se på når jeg igen når der til. Jeg ved at man har sat større bolte i navene, da de er kendt for at knække, med det resultat at hjulene flyver i alle retninger. Med hensyn til gearkassen så er jeg stadig interesseret i en tættere gearing, men har dog besluttet først at se hvordan det går med den jeg har nu, i kombination med de nedgearede bagtøj. Måske det virker til asfaltrally, hvem ved.

Den næste udfordring jeg stødte på var udskiftningen af sæderne. Noget jeg forventede var ret lige til. Racersæder er godkendt for en 5-årig periode og i Danmark har man valgt at lave en reglementsmæssig forlængelse på yderligere 5 år. Mine sæder var udløbet i 2004 eller 2006, så de skulle BARE udskiftes med nogle nye. Fra slut 90’erne og til i dag er kravene til FIA-godkendte sæder øget væsentligt. Det betyder at selv de smalleste sæder i dag er væsentligt bredere end datidens sæder var. Især “ørerne” omkring skulderomtådet er blevet større og kraftigere af sikkerhedsmæssige årsager, men også højden på sæderne er øget. Dette står selvfølgelig i skarp kontrast til de indvendige dimensioner på en Spitfire. Den er født smal og lav og det er helt uændret i dag.

Den forrige ejer havde allerede sænket den bageste del af gulvet i føresiden med ca. 3 cm. Sandsynligvis for at få en bedre siddestilling og afstand til rattet. Med de nye sæder var det helt utilstrækkeligt. I begge sider har vi måttet skære vognbunden op og sænke den med 5-6 cm. Alligevel bliver det svært at få plads til styrthjelmen. Øvelsen med at sænke vognbunden har i øvrigt været noget af en prøvelse. Der er ingen af os der er erfarne svejsere, så det har taget laaaang tid og er faktisk en væsentlig årsag til at bilen stadig ikke er færdig. I tillæg er sæderne også for brede, så dørene kan ikke lukke ordentligt. Løsningen er at få sæderne til at hænde lidt ind mod midten af bilen og samtidg lave en hulning i dørsiden, så de famøse ører på sæderne kan være der. Alt sammen krævende opgaver for sådan nogle som os. Vi er dog snart færdige med disse ting, men det har virkelig trukket tænder ud.

I øvrigt har de sænkede sæder betydet at monteringshullerne til sikkerhedsselerne nu sidder for højt oppe, så dem skal vi også lige have flyttet. Does it ever stop?

I morgen skal jeg forsøge at tage nogle billeder så man lettere kan forestille sig hvad det handler om.

Kai
    583 Indlæg

Det er altså en rigtig god historie, du beretter her.
    Tak for det.
    Jeg ser frem til næste kapitel.

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Spændende og inspirerende.

Michael Christensen
    40 Indlæg

@kai og @Ib Erik söderholm, Jeres kommentarer giver lyst til at fortælle videre.

Til sidst i forrige indlæg fejlede optimismen tydeligvis intet. Jeg lovede billeder af sæde/sele problemerne, men det kræver faktisk, at bilen bliver tømt for reservedele og at sæderne kommer ud af bilen igen, så det må altså vente til vognbunden er helt færdig og klar til at blive malet.

Det næste problem der skulle takles var benzintanken. Det internationale reglementet er skruet sådan sammen at uforgængelige FIA-godkendte plastiktanke, med skumfyld, udløber efter 5 år. Man kan ikke undgå at mistænke producenternes lobbyister for at have haft en vis indflydelse på disse regler. Nå men min tank var udløbet og krævede derfor udskiftning og her er det at reglementet bliver mere underfundigt. I det historiske reglement står der nemlig at tanken er fri, så længe man overholder godkendte tankstørrelser for de enkelte bilmodeller og klasser??? Med andre ord så kan man vælge en ikke FIA-godkendt tank, uden datomærkning, og den har så ingen udløbsdato.

Af Flemming Bendixen købte jeg en brugt alutank med motorsportspåfyldning og tankmåler med dertilhørende ur. Tanken er mere eller mindre trekantet og konstrueret til at passe i passagersiden på en banebil, som jo ikke har passagersæde. Med nogle hjemmestrikkede fastgørelser fik jeg tanken fastgjort i højre side af bagagerummet. Jeg synes dog aldrig at den er kommet til at sidde rigtig godt fast og slangeføringen til de 2 elektriske benzinpumper, virker bestemt ikke optimal. Igen savnes billeder, men jeg kan blot love at de nok skal komme. Tankindholdet er omkring de 20 liter, hvilket er lidt i underkanten til danske rallys. Jeg forventer at bilen går ca. 3,5 km/l på hastighedsprøverne og 8-10 km/l på transportstrækningerne imellem hastighedsprøverne – hvor vi jo overholder alle hastighedsgrænser. En tank på 28-30 liter ville nok være optimal.

Efter flere års sporadisk søgen, fandt jeg for nyligt en lille engelsk producent af bl.a. alutanke, som kunne levere en tank på ca. 30 liter og som i henhold til de angivne mål, kan være på den oprindelige tanks plads. Min første henvendelse affødte ingen reaktion. Ligeså den næste mail. Tredje mail blev så besvaret med et: “lad os vide hvilken tank du ønsker, så skal vi levere den til dig”. Så kunne jeg jo så henvise til første og anden mail, som begge var vedhæftede, hvori det tydeligt fremgik hvilken tank fra deres standardsortiment jeg ønskede. Jeg havde også bedt om at få instrukser på hvordan jeg betalte. Igen ingen respons. Efter lange tavse perioder fik jeg pludselig en mail om at nu var min tank afsendt?!?! 2 dage efter blev den leveret til døren med en faktura som blot skulle betales inden en specifik dato – SKØNT!

Nu tror jeg efterhånden at det står klart for de fleste af jer, at ingen af træerne i dette projekt, vokser ind i himmelen. Det gælder selvfølgelig også for projekt “Ny tank” . Tanken overholdt de opgivne mål, men man havde ikke lige angivet at påfyldningsstudsen kommer ud over dette. Resultatet er så at tanken er for høj til at gå ind hvor den oprindelige tank ellers sidder. Samtidig havde jeg overset at udløbsstudsen sidder nederst på midten af den længste side af tanken – lige der hvor reservehjulet skal ligge. FLOT Michael!

Med til selvbebrejdelsen hører dog, at det ikke er muligt at få en standard letvægtstank, som passer i en Spitfire. Jo, man kan få en almindelig tank udført i aluminium, men ikke skumfyldt, som reglementet kræver og til en væsentlig højrer pris.

Jeg har udtænkt nogle modificeringer som forhåbentlig gør at det hele kommer til at passe sammen, men så er vi igen tilbage til det med tiden, som jo bare spurter afsted. Jeg er dog fuld af fortrøstning, så det skal nok lykkes alt sammen og billeder, jo de skal nok komme så hurtigt jeg kan magte det.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Det du fortæller om lyder mig meget genkendeligt. (Med tanken) At bestille reservedele vel at mærke og være sikker på det så er den rigtige dingenot der ankommer ved ens dør. Jeg tænker “robottyper”. Der er langt imellem personer der er hjælpsomme og tænker selvstændigt og ud af en sparsom information (på trods at kunne se den del man har taget med) kan virke hjælpeløse. Selv ved et reservedelslager der sælger dele til biler og har gjort det i årtier. Robotter skal jo som bekendt fyldes med de helt rigtige oplysninger og data for at kunne hjælpe. Skriver dette fordi at jeg selv står i den situation flere gange, og det er på ingen måde en anklage af personale men bare rigtig træls med alt det bøvl.. Jeg er ikke udlært i branchen! Når jeg nu tænker jamen det ligger sgu da lige derude på reolen gider du at kigge efter om noget af det passer på min stump her? Og hæver man stemmer risikere man jo slet ingen ting at få den vej..,

Og bestiller man en stump. Ja så hænger man selv på den selvom den ikke passer!

Tilgengæld skal man så også huske på, at når det endelig lykkes er det bare dejligt….

God arbejdslyst.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 36 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.