-
ForfatterIndlæg
-
12. januar 2019 kl. 12:57 #151423
Michael Sehested Lund
32 IndlægDet er ikke så tit, der er programmer/film, hvor temaet er klassiske biler.
Men lige nu er ARD gået i luften med dramadokumentaren ”Die Affäre Borgward”.
Mens den anden halvdel af husstanden så X Factor, trak jeg mig tilbage til et andet rum med et glas vin for at se ”Die Affäre Borgward” – hvis man er kunde hos Yousee, kan den streames med danske undertekster, eller man kan se den på ARD på Youtube https://youtu.be/-VZJkEaU3sk”Die Affäre Borgward” handler om forløbet, der førte til Borgward-koncernens fald. Årsagerne er mange, herunder konspirationsteorier, der går på, at det var Borgwards konkurrenter, som var med til at skubbe til læsset – her er det ”BMW-sporet”, der følges.
Efter Carl F. Borgward var blevet tvunget ud af sin egen virksomhed, indsattes en Johannes Semler som arbejdende bestyrelsesformand. Sjovt nok var Semler også bestyrelsesformand i BMW – det må vel kaldes at sætte ræven til at vogte høns …
I filmen ser man bl.a. Semler i hovedkvarteret i München, hvor der sidder en herre med tonede briller med ved bordet – Herbert Quandt.
Det antydes, at Borgward ingeniører blev tvunget til München for at hjælpe til med udviklingen af bl.a. BMW 700. Derfor er BMW også en forkortelse for: ”Borgward Macht Weiter”!
Det skærer sine steder også lidt i hjertet, bl.a. hvor Carl Borgwards egen Borgward Hansa 2400 Pullman bliver hentet af kreditorerne.
Benyt en gråvejrsweekend til at se dramadokumentaren og (gen)læs Søren Navntofts artikel https://viaretro.dk/2015/10/svanesangen-borgward-p100/Attachments:
13. januar 2019 kl. 10:42 #151432
A VINTAGE RUN
313 IndlægTak for linket, jeg så den på youtube uden undertekster men kunne med dine beskrivelser godt følge med. Spændende historie og trist samtidig. Minder lidt om historien på radiofabrikken – Bella. Sikke nogle flotte biler og mørke Rio palisander der er brugt rigelig af i konference rummet osse nogle af de ting der så småt er forsvundet med tiden..
Kan bestemt anbefales at se..13. januar 2019 kl. 13:01 #151435
jewer
894 IndlægDen glæder jeg mig til at se. Har læst historien flere gange gennem årene og har altid syntes at det er en noget speget sag. Bliver spændende lige at få rekapituleret..
13. januar 2019 kl. 19:38 #151438
Michael Sehested Lund
32 IndlægJeg tænkte det samme Njal, der er flere steder lidt “Bella Radio” stemning over det – meget gennemført med mange fine rekvisitter.
Der blev tydeligvis også røget en del dengang, herunder Carl Borgward selv, der satte pris på en god cigar.
Apropos “god cigar”, så var det da også en fiks kvindelig assistent – med det højt opsatte hår – Herr Semler bragte med sig ind i firmaet …13. januar 2019 kl. 20:58 #151440
A VINTAGE RUN
313 IndlægJeps! Gode cigarer og fin pels.. :-)
Med meget intense og forførende øjne.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.