-
ForfatterIndlæg
-
6. marts 2017 kl. 22:42 #130306
Michael Sehested Lund
32 IndlægHvem husker ikke bladet Fart og Tempo, hvor et af de faste indslag handlede om racerkøreren Mark Breton og “Vaillant” – og nej, det er ikke en gaskedel her, men familen Bretons bilmærke. På originalsproget (fransk) hed han sjovt nok ikke Mark Breton – efternavnet udtaltes på dansk med et lidt langt “E” i første stavelse, mens sidste stavelse udtaltes som i “et ton” – men hed Michel Vaillant og bilmærket Vaillante. Det var åbenbart for svært at udtale på dansk. Tegneren hed Jean Graton og formentlig grunden til, at Vaillant blev til Breton.
Hvem har ikke hjemme på teenage værelset drømt om race og eksotiske biler i selskab med familien Breton. Fandtes de mon i virkeligheden? Ligesom Gotham City? Sådan var der så meget på den tid… (Fra Autoworld i Bruxelles)Attachments:
7. marts 2017 kl. 19:04 #130321
Lars D
127 IndlægJeg er den alder hvor jeg hver uge fik Fart og Tempo af min far når vi var nede og handle i brugsen ved rundkørslen i Esbjerg, årstallet var 1966 lige som min Lotus, så jeg kender historierne forfra og bagfra og derfor gik mange af bladene til igennem tiden ved intensiv læsning. Jeg har dog senere købt dem igen som tegneseriebøger og glædes stadig over dem. De er også lavet som film men tegneserierne er bedre. Det blev kan jeg læse mig til 79 albums og det er en sjov sidehistorie at alt der havde med Marks familie og kærlighedsliv at gøre, der fylder meget i originaludgaverne, blev klippet fra i Fart og Tempo, man mente ikke det interesserede de danske læsere, men det er faktisk de dele der er med til at gøre historierne gode.
Jeg husker også hvor overrasket jeg blev den dag det gik op for mig at han hed noget andet i “virkeligheden”, men dengang fandtes internet og google ikke så man vidste jo ikke bedre. Så pludselig tegneserierne i Frankrig på ferie og så bristede den illusion. De var flot tegnede og gode historier ikke på niveau med Tintin men race scenerne og andet med biler på er spot on og den lille hårlok sad altid perfekt på Mark/Michels pande uanset hvilken prøvelser han blev udsat for.
8. marts 2017 kl. 14:53 #130351
Michael Sehested Lund
32 IndlægDer er noget over de fransk/belgiske tegneserier. Tintin er måske lige knap så detaljeret på bilerne, men det var der, jeg fik øjnene op for Lancia Aurelia GT i Tournesol Mysteriet/Det Hemmelige Våben.
I samme historie kommer Tintin og Haddock til Szhod, hovedstaden i Bordurien, hvor besværgelsen “Ved Plekszy Gladz skæg” får mening – selv detaljerne på bilerne har form efter skægget 〰Attachments:
8. marts 2017 kl. 20:42 #130359
Peter Plys Karlsen
586 IndlægGod aften
Jeg har aldrig kendt til Mark Breton
Michel Vaillant og Tintin – tænk hvis de fandtes sammen…
Jeg fandt det her i noget gemmer jeg ikke har rodet i endnu – måske jeg når det en dag.
Tryk på billedet og – vi kører udi drømmen…
Attachments:
9. marts 2017 kl. 20:12 #130389
Claus Ebberfeld
604 IndlægHahahahahaaaa! Har Haddock virkelig sagt det? ““Ved Plekszy Gladz skæg” er en genial besværgelse, men nu hr jeg siddet og øvet mig og er kommet frem til, at den nok fungerer bedst på skrift.
Jeg var og er en stor Tintin-entusiast, og lærte først senere Vaillant at kende. Som Vaillant, af en-eller-anden grund. Var der ikke noget med, at han også i Danmark tog familienavnet tilbage senere.
Og helt enig, på bilsiden slår Vaillant Tintin – selvfølgelig. Men det er faktisk morsomt, hvor mange afde dér ligne claire-tegnere, der brugte biler som et ret prominent element. Selv Vakse Viggo kører jo i en bil, der betyder noget. Splint også, og LeFranc og ham den anden journalistspire også. Der er virkelig noget at komme efter.
11. marts 2017 kl. 09:32 #130474
Connoisseur
243 IndlægSom kæmpe fan af Fart og Tempo, Mark Breton aka. Michel Vaillant, var jeg ikke sen til at erhverve mig denne DVD på et fransk loppemarked. Der er en masse gode scener fra perioden 1965 – 1967 fra diverse formel og sportsvognsløb.
Den er et “must” for nørder.Attachments:
11. marts 2017 kl. 11:48 #130476
Søren Navntoft
326 IndlægJamen, så vil jeg da ikke holde mig tilbage med at fremvise en af mine yndlinge fra modelskabet…
Attachments:
14. marts 2017 kl. 11:06 #130534Kurt Alex Thers
2 IndlægDen smukkeste Formel 1 bil nogensinde.
Attachments:
14. marts 2017 kl. 11:28 #130536Kurt Alex Thers
2 IndlægJeg var også en ivrig læser af Fart og Tempo i tresserne. Hele min interesse for biler og især motorsport startede der. Hele det opdigtede univers omkring Vaillante og bilfabrikken var godt lavet. Jeg oplevede også på en ferie i Frankring, at Mark Breton stadig eksisterede med nye albums. Klart i Frankrig (og Belgien) hvor de kalder tegneserier den 9. Kunstart. Carlsen genudgav de første 6 albums i serien. Kan stadig fås antikvarisk. Donnovan Comics udgav det syvende, som ikke havde været med i Fart og Tempo: ”Vovehalsene”. På norsk bliver der kvartalsvis udgivet et album kaldet ”Tempo”. Det indeholder gamle Fart og Tempo serier – også Mark Breton. Kan købes Tronsmo.no.
En anden F og T serie med biler var Allan Falk. Han kørte MGA, Porsche 356 og 911. Altid skrigende gule. Det danske Forlaget Zoom udgiver nye og gamle historier med Allan Falk. Håber de vil gøre det samme med Mark Breton.Attachments:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.