-
ForfatterIndlæg
-
20. marts 2013 kl. 10:45 #51633
Claus Hagstrøm
5 IndlægI December måned sidste år solgte jeg min ellers trofaste MGB GT fra 1967. 14.000 problemfrie kilometer blev det til. Med min lille bygarage gabende tom gjorde jeg noget, jeg aldrig har gjort før.. Jeg købte en tidligere ejet bil tilbage! Sammen med Claus Ebberfeld har jeg tidligere ejet den Fiat 124 Coupe, der nu pryder min garage. Jeg havde siden salget fortrudt det mange gange, og nu fik jeg muligheden for at købe bilen hjem igen til en særdeles rimelig pris. På en iskold og snefyldt december aften gik turen til Sjælland sammen med Alfista og ikke mindst dennes Land Rover og en trailer. Det blev en lang men hyggelig tur hjem til Randers med en lidt træt Fiat efter Land Roveren. Den havde tydeligvis ikke fået megen kærlighed i de år, den havde været væk. Faktisk var bagagerummet stadig pakket med de dele, den forlod os med! Og så havde den tydeligvis stået udenfor i en længere periode… Ikke sundt for en italiensk 70´er bil, og da slet ikke for en bil, da allerede i vores ejertid trængte til småting.
Fiat og Land Rover på vej hjem.
Hjemme i bygaragen gjorde jeg ikke mere ved bilen end en hurtig vask, og så hjem og lade julefreden sænke sig. Men først efter at have lavet en liste over things to do. Den blev desværre lang… Vinteren blev så brugt på dårlige undskyldninger og indkøb af nye dele. Men nu er jeg endelig kommet i gang! Bevæbnet med en temmelig stor bunke dele, og et lånt hjørne hos min helt egen Ed China og gode råd og hjælp fra samme, kastede jeg mig over den trætte Fiat. Selvfølgelig glemte jeg, at tage før billeder af bilen, så i må nøjes med slutresultatet. Men et par ugers arbejde, og Fiat er nu klar til sommerens ture.

To do listen.. Den blev noget længere undervejs.
Vi startede i maskinrummet. Ny tandrem afslørede, at motoren er en 2000cc og ikke som først antaget en 1800cc. Ikke noget dårligt bytte, desværre passede den indkøbte tandrem så ikke. 1800cc anvender 146 tænder, 2000cc 148 tænder. Den lokale grossist havde heldigvis en på lager til små penge. Vandpumpe og strammerhjul blev selvfølgelig også skiftet.
20. marts 2013 kl. 11:54 #53537
Claes
129 IndlægHerlig post!
20. marts 2013 kl. 12:10 #53538LarsN
49 IndlægGodt arbejde Brewer!
20. marts 2013 kl. 12:15 #53539
Claus Ebberfeld
604 IndlægDen virker helt vildt bekendt, den der vogn?!?
Men superlækker, dét er den i hvert fald: Det er en VIRKELIG cool halvfjerdserslæde du har fået lavet dig der, kære entusiast!
20. marts 2013 kl. 13:21 #53541
Dennis
217 IndlægSuper godt resultat Claus. Glæder mig til og se den når engang vejret arter sig. Synes nu spejlet gør sig godt på den.
20. marts 2013 kl. 14:01 #53546
Ole Wichmann
815 IndlægDen ser godt ude den Fiat (Abarth), og jeg kan specielt lide at nummerpladerne ikke er retrofusk, sådan!
20. marts 2013 kl. 15:36 #53550
Daniel Read
31 IndlægDet ser sørme godt ud!
20. marts 2013 kl. 15:49 #53551
Claus Hagstrøm
5 IndlægNarh.. Bilen er jo original dansk, har aldrig været afmeldt, og kun malet en enkelt gang i 80’erne.. Men den er smurt ind i textyl, og er rustfri, men de forreste skærmkanter er lidt tykke, og billeder er taknemmelige ;)
20. marts 2013 kl. 19:46 #53558
Vincenzo
38 IndlægCool – Claus. Og velkommen til Italien :-) Din FIAT vil gøre folk glade overalt. Bella Italia er et must. Jeg håber at se den meget før. Nu må der snart være tid til “Maskulinisten” igen.
20. marts 2013 kl. 20:17 #53561
Claus Hagstrøm
5 IndlægTak tak :-) Jeg har været omkring Italien før ;-) Og der har også været en del Fiat og Alfa af nyere dato gennem vognparken. Om Fiat vil gøre folk glade ved jeg ikke, men den er i hvert fald sjælden! Og lidt overset synes jeg.. Den kan jo mange af de samme ting som en samtidig Alfa Bertone eller en Lancia.
20. marts 2013 kl. 20:44 #53563
Ryhl
303 IndlægFørst et stort Tillykke, med generhvervelsen.
Ja – jeg synes også der efterhånden er langt imellem dem. De er jo skønne hver på sin måde, alle 3 … AC – BC – CC.
Min første bil, var en AC ’69, derfor får jeg lidt abstinenser, når jeg ser dit “projekt” her, som nok ikke engang er “det”.
2 liters motor, må jo så være fra 132/2000 … formoder jeg. Med en register, mener jeg ikke der er den store forskel på effekten, i forhold til den originale 1756 – men det kan der så komme med IDF’ere. Mit bud er omkr. 130 hk, da jeg husker en der havde det. Men der er jo nærmest ubegrænsede muligheder i den retning, alt efter hvad du synes :-)
20. marts 2013 kl. 20:57 #53564
Claus Hagstrøm
5 IndlægTak Ryhl :-)
20. marts 2013 kl. 21:16 #53565
Ryhl
303 IndlægJeg havde nu også 5 gear, i min AC’er – men som vist var et tilvalg i starten.
Men rigtigt, at de 95 hk fra 1438’eren, sagtens kunne efterlade ønsker om mere ;-) – selvom den var omdr.-villig og de 120 i 2. gear, gav herlige associationer og god acceleration.
Der skulle så laves “bobler” i hjelmen for at få plads til de større motorer, – ligesom Spiderne – fandt jeg ud af. Dino’erne var også en option, som dog heller aldrig blev til noget, da jeg solgte den pga. tjeneste i Søværnet.
Egentlig dynes jeg BC har meget lækre linier, med AC – “røven” bevaret, og jeg kan godt lide den “anonymitet” du nævner. Men CC’eren er som du siger da absolut den mest maskuline, både af udseende og kraft.
Og jeg kan ikke forestille mig, at du får de store bereaukratiske problemer med 2000 motoren, hvorimod det ville være mere afslørende på en AC, – uden jeg så har nævnt Originalpolizei … ;-)
21. marts 2013 kl. 19:42 #53583
Soren W
390 IndlægFedt at du har holdt dig i skindet og monteret 13″ fælge igen. Indtil videre er det også lykkedes mig at modstå fristelsen til at sætte 15″ BBS på min Golf 1. 13″ Rules..!
21. marts 2013 kl. 21:55 #53590
Claus Hagstrøm
5 IndlægSøren .. Der findes faktisk en meget lækker Abarth kopi i 15`. Den var jeg meget tæt på at købe i stedet, da det er meget nemmere at finde dæk til. 185/70/13 eller bredere endnu, som den 13`tommer Abarth fælg godt kan tage, er ved at være et sjældent dæk til rimelige penge.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.