-
ForfatterIndlæg
-
28. oktober 2014 kl. 19:01 #85519
Lars D
127 IndlægSå prøver jeg igen og bare rolig det er ikke Emma den røde Lotus der skal skiftes ud den skal gerne gå i arv til mine børn engang.
Nej jeg skal vælge ny firmabil da min Giulietta skal afleveres til ALD om kort tid. Da jeg havde meget glæde af jeres mange kommentarer, gode råd og drillerier i min tidligere tråd om at finde en klassiker prøver jeg igen. Så opgaven er helt enkelt at kommentere på hvad en ViaRetro Man kører i når han pendler til arbejde året rundt.I dag har jeg en magnesium gråmetallic Alfa Romeo multiair turbo 170 med sportspack m.v. den har kørt 230.000 km og skal udskiftes.
Spørgsmålet er om jeg skal købe en ny Giulietta eller om I har andre forslag der bedre egner sig til en retro mand. Følgende skal tages med i ligningen:– Ca pris 300-350.000 + det løse
– Årligt kørsel 60-65.000 km
– Skal kunne klare daglige ture på over 100 km hvor man stadig smiler når man stiger ud
– Design og køreegenskaber er vigtige elementer – smil pr. mil
– Skal have 4 døre (firmakrav) bagsæde plads ikke vigtigt
– Skal have god motorkraft, men ikke nødvendigvis så hidsigt som Alfaen i dynamic mode
– Skal se godt ud med min Lotus på anhængeren (se billede)Så kære fellowship of the ViaRetro Men hvad kan erstatte min Giulietta? Jeg kan godt vælge en ny Giulietta men mit samliv med den jeg har kunne have været mere stabilt og jeg kunne godt efter tre år tænke mig at prøve hvad andre producenter formår. Men det skal siges at der skal meget til at slå min Alfa på design og smil per mil.
Gode råd, morsomme bemærkninger og indvundne erfaringer med andre mærker er mere end velkommen.
Attachments:
28. oktober 2014 kl. 20:07 #85521
Ole Wichmann
815 IndlægHvis jeg skulle vælge firmabiler ville jeg overveje en BMW 1-serie.
Har ikke prøvet den, så jeg ved ikke hvordan den kører, men jeg kan lide designet.28. oktober 2014 kl. 21:11 #85522
Lars D
127 IndlægBMW 118d er prøvet. Dejlig tyst og høj kvalitetsfornemmelse. Ny facilitet model kommer i marts 2015. Det kan jeg ikke vente på og har ikke lyst til en udegående model.
28. oktober 2014 kl. 21:57 #85523
Soren W
390 IndlægHej Lars,
Jeg ville vælge en Mini Cooper. Da du nu skal bruge 4 døre må det jo så blive en Clubman, den har vist en ekstra sidedør og to bagdøre??? Den giver i den grad smile per mile. Ellers er jeg lidt blank på de nye biler. Siger mig ikke så meget…28. oktober 2014 kl. 22:10 #85524
Lars D
127 IndlægRigtig god pointe Søren. Spørgsmålet er så om en Retroman befinder sig godt i en ny retrobil?
Baggrunden for denne forumtråd er også at diskutere det faktum at der er forbavsende få nye biler der appelerer til en der ønsker design, køreglæde og smil pr. Mil
Hvor er de spændende og sjove biler blevet af? Alle ligner hinanden og har samme specifikationer så de stakkels motorjournalister må slå knuder på tungerne for at finde noget at skrive om.
Den nye fem dørs Mini så jeg i BMW welt fornyeligt. Den er et frisk bud, lidt smal indeni lige som en Lotus, men proportionere udvendigt lider under forstørrelsesprocessen som BMW har gang i.29. oktober 2014 kl. 13:00 #85534jakob356
170 IndlægKøw en Dewoolet Scrap og brug de sidste 300K på sprut og damer!
Seriøst: Hvad med en den her?
Attachments:
29. oktober 2014 kl. 13:51 #85536
Leo Jensen
154 IndlægHej Lars
Kun en anelse OT: Jeg kigger på en AR Mito QV 170 og vil gerne høre hvad du har haft af problemer med din Guiletta, du har jo kørt temmelig mange kilometer i din
MVH Leo
29. oktober 2014 kl. 20:49 #85551
jewer
894 IndlægMå det være Japansk? Den nye Mazda 3 Hatchback? Den synes jeg skiller sig ud på en fornuftig måde rent designmæssigt. 300 kilo køber topudstyrsversionen med en 2-liter 165 hk benzinsugemotor – ikke noget kunstigt åndedræt hér:>) – hvis altså det betyder noget?
Hvordan den kører aner jeg dog ikke.29. oktober 2014 kl. 21:36 #85553
Lars D
127 Indlæg#Leo
Der er ikke noget der er off topic i denne tråd hvis det drejer sig om nye biler til en retro mand.
Her er mine erfaringer med min Giulietta som nok er en af dem der har kørt længst her i landet.
Pro:
Dejlig motorlyd, lynhurtig og smidig motor
Fantastisk vejbeliggenhed både ligeud og i sving
Skønt og knivskarpt design – pressefolderne sidder helt rigtigt
En bil der ser godt ud både på vejen og parkeringspladsen
En bil der vækker opsigt og diskussion bl.a kollegaer og venner – der sker ikke for en Golf
Imod:
Hidsig speeder respons i dynamic mode hvilket mange har klaget over
DNA kørestilsvælgeren står altid i Neutral ved start
Gearskiftet går ikke som kniv i smør
Sæderne lidt vel korte
Meget højt lydniveau indendørs fra hjulkasser m.m.
Meget højt benzinforbrug. Jeg har kørt 12 km/L over 230.000 km (EC måling siger 17,5)
Bagklap rustede efter to år – blev lavet på rustgarantien
Temperaturenhed i motorstyringen udskiftet fire gange og har næsten aldrig virket ordentligt hvilket vil sige urolig motorgang i kolde perioder.
Antenneholder rusten og defekt da vand løber ned i den ved bilvask
En del små kvalitetsmangler i detaljerne hvor skruer falder ud m.m.
Meget svært at skifte pærer – gennemsnitligt nærlysDet lyder jo meget kritisk, men faktisk har jeg været glad for bilen og ikke afskrækket fra at købe en igen (jeg betaler jo heller ikke benzin og værkstedsregninger selv). Mange af fejlene er blevet rettet i den nye udgave har jeg hørt dog ikke DNA funktionen. Jeg vil anbefale at man køber bilen som leasingmodel med serviceaftale for at sikre sig mod værkstedsregninger og værditab.
Og som I kan se på billedet er det ikke c.ool at blive fragtet hjem på en trailer med en næsten ny AlfaAttachments:
29. oktober 2014 kl. 22:37 #85556
Leo Jensen
154 IndlægRigtig mange tak, Lars
Benzinforbruget er vel i virkeligheden ikke værre end andre benzinbiler med 170HK ?
Vores 60HK Panda går ikke over 14 km/l, hvis man ikke passer vældigt på., og det er der jo ikke meget grin ved.. Den kan da godt gå 18 km/l, men den gør det bare ikke ved normalt brug.
Jeg tror der er meget få, der fortæller ærligt om deres forbrug, der skal altid prales af den der 400 km tur med 90 km/t og medvind, hvor man fik en BMW 530 til at gå 16 km/l..
Nå, det var også OT…
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.